دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 316877

الگوی تنفسی دقیقی برای همه افراد وجود دارد که معمولاً می‌توان از راه‌های مختلف، آن را تمرین کرد.

شیوه صحیح تنفس را یاد بگیرید!

سلامت نیوز:الگوی تنفسی دقیقی برای همه افراد وجود دارد که معمولاً می‌توان از راه‌های مختلف، آن را تمرین کرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، تنفس یک عمل بسیار مهم است که طی فرآیند دَم و بازدم اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین کرده و دی اکسید را از بدن دفع می‌کند. گرچه از بدو تولد تمامی انسان‌ها به طور طبیعی اقدام به تنفس می‌کنند، اما بسیاری از مردم درک درستی از این عمل ندارند.


به گزارش ساینس اینفو،ریچی بوستوک، یک متخصص انگلیسی دستگاه تنفسی می‌گوید برآورد من این است که ۹۰ تا ۹۵ درصد مردم طریقه درست تنفس کردن را بلد نیستند. در حقیقت در بسیاری از موارد تنها هوا وارد یک سوم بالایی ریه‌های آن‌ها می‌شود.


روند تنفس درست این است که تنفس از انتهای ریه‌ها انجام شده و زمان بازدم بیشتر از زمان دَم طول بکشد. در این حالت سینه و شکم منبسط می‌شود. بهتر است برای تنفس صحیح در یک محیط آرام اقدام به انجام عمل دم و بازدم به صورت آهسته کنید.


در فرآیند تنفس کردن، ریه‌ها اقدام به وارد کردن اکسیژن به داخل خون می‌کنند و گاز دی اکسید کربن را آزاد می‌کنند. مغز مسئولیت تنظیم دائمی تبادل این دو گاز را در ریه‌ها برعهده دارد. موردی که کمتر کسی به آن توجه دارد این است که ضربان قلب خود را با تنفس هماهنگ می‌کند. برای مثال، اگر شما به آرامی تنفس کنید، قلبتان نیز خود را با آن هماهنگ کرده و ضربان قلب کاهش می‌یابد.

زمانی که عمل بازدم را انجام می‌دهید یک عصب به نام عصب واگ را تحریک می‌کنید که باعث کاهش ضربان قلب شده و زمانی که عمل دَم را انجام می‌دهید با تحریک عصب سمپاتیک، ضربان قلب افزایش می‌یابد. زمانی که فرد به طور طبیعی تنفس می‌کند، فرآیند دم طولانی‌تر از فرآیند بازدم است. این در حالی است که باید زمان بازدم طولانی‌تر از فرآیند دم باشد.


دانشمندان می‌گویند میزان تنفس بهینه در زمان آرامش ۶ بار در دقیقه است. شواهد نشان داده است این میزان تنفس برای سلامتی مفید است. یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد اگر افراد ۲۰ دقیقه پیش از به بستر رفتن اقدام به تنفس بهینه کنند، این امر می‌تواند به کاهش مشکل بی‌خوابی کمک کند و فرد کمتر در طول شب از خواب برخیزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha