همین دو ماه پیش بود که محمد مخبر گفت: «تاکنون دو میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن کوو‌ایران‌برکت تولید شده که ۴۰۰ هزار دوز آن تحویل وزارت بهداشت شده است.» سندش جلد شماره سیزدهم تیر «وطن امروز» که مخبر را عکس کرد و تیتر زده بود «۵۰ میلیون واکسن تا شهریور». جناب مخبر در آن موعد گفته بود: «ما طبق وعده‌ای که داده‌ایم تا پایان شهریور بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن «کوو‌ایران‌برکت» را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم.»حالا اما نیمه شهریور هستیم و نه تنها اطمینان خاطری در کار نیست، بلکه طبق آمار رسمی روزانه بیش از ۵۰۰ نفر را از دست می‌دهیم.آیا دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم وارد میدان شده و از آنهایی که وعده‌هایشان مانع واردات واکسن شدند، شکایت می‌کند؟

لزوم پاسخگویی معاون اول رییس جمهور در مورد وعده های محقق نشده تولید واکسن/دادستان کل کشور از آنهایی که وعده‌هایشان مانع واردات واکسن شدند، شکایت می‌کند؟

سلامت نیوز: همین دو ماه پیش بود که محمد مخبر گفت: «تاکنون دو میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن کوو‌ایران‌برکت تولید شده که ۴۰۰ هزار دوز آن تحویل وزارت بهداشت شده است.» سندش جلد شماره سیزدهم تیر «وطن امروز» که مخبر را عکس کرد و تیتر زده بود «۵۰ میلیون واکسن تا شهریور». جناب مخبر در آن موعد گفته بود: «ما طبق وعده‌ای که داده‌ایم تا پایان شهریور بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن «کوو‌ایران‌برکت» را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم.»حالا اما نیمه شهریور هستیم و نه تنها اطمینان خاطری در کار نیست، بلکه طبق آمار رسمی روزانه بیش از ۵۰۰ نفر را از دست می‌دهیم.آیا دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم وارد میدان شده و از آنهایی که وعده‌هایشان مانع واردات واکسن شدند، شکایت می‌کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، اولین گفت‌وگوی تلویزیونی سیدابراهیم رییسی با مردم از جهات مختلف حائز اهمیت بود اما مهم‌تر از همه، حرف‌هایی بود که درباره واکسن زد؛ اظهاراتی که می‌توان نامش را «اعتراف» گذاشت. رییس دولت سیزدهم با اشاره به اینکه کشور به حداقل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارد، گفت که تولید داخلی تکافوی تامین این نیاز را نمی‌کند. (نقل به مضمون)


اهمیت این سخن اما آنجاست که محمد مخبر یعنی معاون اول رییسی که پیش‌تر در جایگاه رییس ستاد فرمان امام (ره) ایفای نقش می‌کرد، بارها طی مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی سعی کرده بود خیال مردم و مسوولان را راحت کند و اطمینان دهد که واکسن داخلی از پس بحران موجود برخواهد آمد! مثلا وقتی در اردیبهشت ماه و در مراسم رونمایی از واکسن کوو‌ایران‌برکت گفت: «ایران در بحث تولید واکسن کرونا مانند سوپرمارکتی خواهد شد که هر کسی از هر نوع واکسنی که بخواهد می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.» یا وقتی که تاکید می‌کرد: «خبر مهم اینکه در تولید واکسن از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هیچ عقب نیستیم. در خود ستاد اجرایی از چهار کانال واکسن را دنبال می‌کنیم و همان قدر که آنها شانس تولید واکسن دارند، ما هم داریم.»


اصلا چرا راه دور برویم، همین دو ماه پیش بود که گفت: «تاکنون دو میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن کوو‌ایران‌برکت تولید شده که ۴۰۰ هزار دوز آن تحویل وزارت بهداشت شده است.» سندش جلد شماره سیزدهم تیر «وطن امروز» که مخبر را عکس کرد و تیتر زده بود «۵۰ میلیون واکسن تا شهریور». جناب مخبر در آن موعد گفته بود: «ما طبق وعده‌ای که داده‌ایم تا پایان شهریور بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن «کوو‌ایران‌برکت» را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم.» شاهدش هم امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی بود که در همان شماره به «وطن‌امروز» گفته بود: «واکسن کوو‌ایران‌برکت به مردم اطمینان‌خاطر می‌دهد.»


حالا اما نیمه شهریور هستیم و نه تنها اطمینان خاطری در کار نیست، بلکه طبق آمار رسمی روزانه بیش از ۵۰۰ نفر را از دست می‌دهیم. ضمن اینکه به اعتراف شخص رییس‌جمهور، نباید به واکسن داخلی هم دل ببندیم.آنچه روی داده اما یک خلف وعده ساده که دیگر به عادت مسوولان در کشور ما بدل شده، نیست. این مهم از جهات مختلف قابل بحث و بررسی و البته مطالبه‌گری است.


۱- اولین برداشت از سخنان اخیر آقای رییس‌جمهور آن است که گزارشات جناب مخبر غلط بوده است. در این مرحله به سهوی یا عمدی بودن آن کار نداریم و تنها سوال ما این است که چطور به عنوان معاون اول برگزیده شده است؟ آقای رییسی هنگام این انتخاب از غلط بودن گزارشات مذکور و وضعیت واکسن داخلی خبر داشتند یا نداشتند؟ اگر داشتند که باید توضیح بدهند چرا مسوولیت خطیری مثل معاون اولی را به فردی با چنین خطای فاحشی داده‌اند؟ اگر هم اطلاع نداشته‌اند که باید بفرمایند، حالا تصمیم‌شان چیست؟ از کنار این موضوع به سادگی عبور خواهند کرد؟! البته بد نیست که در این بین بگویند شایعاتی که اخیرا مبنی بر کناره‌گیری محمد مخبر از معاون اولی به گوش می‌رسد، صحت دارد یا خیر؟ و آیا به قضایای واکسن ربطی دارد یا ندارد؟


۲- گزارشاتی که تاکنون درباره وضعیت تولید داخلی واکسن داده شده بود، بی‌تردید مبنای تصمیمات مهمی در این حوزه بوده و بر زندگی و جان مردم سایه انداخته است. بنابراین باید پرسید که آیا ارائه گزارش‌های غلط یا ناقص مصداق فساد است یا خیر؟ مگر دولت رییسی با داعیه مبارزه با فساد روی کار نیامده است، پس منتظر چیست؟ آیا فساد را صرفا در پرونده‌های مالی می‌داند و آنجا که حرف از سلامت و جان آدمی است، سکوت می‌کند؟


۳- از دولت و جناب رییسی بگذریم، مسوولیت قوه قضاییه و جناب اژه‌ای که تازه بر این مسند تکیه‌ زده است، چیست؟ آیا دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم وارد میدان شده و از آنهایی که وعده‌هایشان مانع واردات واکسن شدند، شکایت می‌کند؟


۴- جناب مخبر چرا ساکت است؟ او که در اولین جلسه هیات دولت به رییسی یادآور می‌شد، مردم وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند و راهکار ارائه می‌کرد که جدولی از وعده‌ها ارائه کنید، وعده‌های خود را از یاد برده است؟ چرا باغچه خودش را بیل نمی‌زند؟!


۵- آقای معاون اول به روی خودش نمی‌آورد اما ما حواس‌مان هست که همین چند روز قبل مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای سیزدهم تاکید کردند: «اگر وعده دادید و امکان تحقق آن میسر نشد به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید.» بر همین اساس هم انتظار داریم که آقای مخبر در گام اول عذرخواهی کند و بعد هم توضیح دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha