583ایرانی دیگر در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 15شهریور به‌دلیل کرونا جان خود را از دست دادند تا مجموع جانباختگان کرونایی کشور به 111هزار و 257نفر برسد.

واکسیناسیون نامنظم با وجود واکسن

سلامت نیوز:583ایرانی دیگر در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 15شهریور به‌دلیل کرونا جان خود را از دست دادند تا مجموع جانباختگان کرونایی کشور به 111هزار و 257نفر برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که سرعت واکسیناسیون در یک هفته گذشته به‌دلیل کمبود واکسن کاهش یافته است و با وجود واردات محموله‌های بزرگ واکسن به کشور ظاهرا توزیع این واکسن‌ها انجام نشده است. این در شرایطی است که وزیر جدید بهداشت و درمان نیز از افزایش واکسیناسیون کرونا به دومیلیون دوز در روز خبر داده است.اگرچه در روزهای گذشته خبرهایی از افزایش ورود چندین‌برابری واکسن کرونا به کشور منتشر شده است اما شواهد امر نشان می‌دهد که تا واردات نهایی این واکسن‌ها و توزیع آن‌ها در سراسر کشور نمی‌توان خیلی به تسریع واکسیناسیون در کشور امیدوار بود.

براساس آمار وزارت بهداشت و درمان در فاصله ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه ۲۷هزار و ۵۷۹بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه‌هزار و ۹۷۳نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین مدت زمانی نیز در سراسر کشور ۳۰۰هزار و ۹۱۷دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که کمتر از نیمی از ظرفیت ثبت‌شده واکسیناسیون در روزهای گذشته است. وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه مجموع بیماران کرونایی کشور به پنج‌میلیون و ۱۵۶هزار و ۹۸۶نفر رسیده است، اعلام کرد تا ظهر روز سه‌شنبه نیز ۱۹میلیون و ۶۲۰هزار و ۵۹۶نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹میلیون و ۸۳۲هزار و ۸۴۸نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

این در حالی است که هفت‌هزار و ۶۲۸نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تعداد شهرهای قرمز کشور هم کاهش یافته و ۲۴۶شهر رسید. همچنین ۱۴۴شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 واکسیناسیون میلیونی می‌شود

وزیر بهداشت روز گذشته و در حاشیه نشست مشترک با اعضای هیات‌رییسه دانشگاه علوم پزشکی ایران، ضمن اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تامین واکسن کافی در کشور و همچنین تاکید بر دایر شدن دانشگاه‌ها از ۱۵مهرماه و حضور اساتید، درعین‌حال گفت: تلاش ما این است که روزانه یک‌ونیم تا دومیلیون دوز واکسن در کشور تزریق شود و از مرگ‌ومیرهای بیشتر و بروز موج‌های بعدی بیماری پیشگیری شود. دکتر بهرام عین‌اللهی همچنین تاکید کرد: هیچ محدودیتی در تخصیص واکسن کرونا به دانشگاه‌های علوم پزشکی نداریم اما نمی‌خواهیم که واکسن‌ها دپو و ذخیره شود. هر قدر که دانشگاه‌ها در این زمینه کار کنند و واکسیناسیون را به‌شکل گسترده‌تری انجام دهند، به آن‌ها واکسن می‌دهیم؛ بنابراین سرعت توزیع واکسن به‌سرعت تزریق آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی بستگی دارد. خوشبختانه در روزهای اخیر مقدار قابل‌توجهی واکسن به کشور وارد شده و مقدار فراوانی واکسن در اختیار ماست و تلاش ما این است که واکسیناسیون به‌سرعت انجام و از مرگ‌ومیرهای بیشتر جلوگیری شود.

وی یادآور شد: در بخشنامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کردیم که تمام کارکنان وزارت بهداشت می‌توانند به‌صورت داوطلبانه در واکسیناسیون مشارکت کنند و این امر فقط محدود به کارکنان حوزه بهداشت نیست، بلکه تمامی پرستاران، ماماها، پزشکان و سایر نیروها نیز می‌توانند در این حرکت جهادی کمک کنند. ما در کنار تلاش‌های ارزشمند مدافعان سلامت، کمک به واکسیناسیون عمومی در کشور را مجاهدت می‌دانیم و همه مجاهدین واکسیناسیون می‌توانند داوطلبانه در این حرکت جهادی و انسان‌دوستانه مشارکت کنند.

وزیر بهداشت از همه گروه‌های جهادی درخواست کرد که در مجاهدت واکسیناسیون مشارکت کنند تا به‌سرعت واکسیناسیون در کشور انجام شود.رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ادامه سخنان وزیر بهداشت گفت: در دانشگاه علوم پزشکی ایران، ۲۰۰نفر از اعضای هیات‌علمی به‌عنوان همیاران واکسن، ثبت‌نام کرده‌اند که آن‌ها را ساماندهی کرده‌ایم تا واکسیناسیون اساتید، دانشجویان و خانواده نظام سلامت را انجام دهند و در ادامه نیز به‌صورت بازرس و نیز واکسیناتور در مراکز واکسیناسیون به کار گرفته شوند.

با یک نرم‌افزار، این ۲۰۰نفر عضو هیات‌علمی را ساماندهی کرده‌ایم و امیدواریم که این تعداد به کل یک‌هزار عضو هیات‌علمی دانشگاه برسد. دکتر جلیل کوهپایه‌زاده ادامه داد: علاوه بر این، ۴۰۰نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کمک به واکسیناسیون، اعلام آمادگی کرده‌اند. 

واکسیناسیون؛ راهبرد اصلی

عین‌اللهی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش آمار مرگ‌ومیر بعد از واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: هرجایی از دنیا که واکسیناسیون انجام شده، میزان مرگ‌ومیر کاهش یافته است.

افرادی که واکسن تزریق می‌کنند به بیماری مبتلا می‌شوند اما در اغلب موارد شدت بیماری کاهش می‌یابد؛ بنابراین راهبرد اصلی وزارت بهداشت برای کنترل بیماری واکسیناسیون است. وی با بیان اینکه متاسفانه وقتی که دولت را تحویل گرفتیم با کمبود واکسن مواجه شدیم، گفت: در همین راستا، رییس‌جمهور، معاون اول رییس‌جمهور و وزرای ذیربط و وزارت بهداشت با تلاشی شبانه‌روزی برای تامین واکسن اقدام کردند و امروز این مژده را می‌دهم که واکسن به مقدار کافی وارد کشور شده و واردات همچنان ادامه دارد.


چه خبر از واکسن‌های جدید؟

رییس انستیتو پاستور ایران هم روز گذشته از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن «سوبرانا۲» در کوبا برای کودکان خبر داد. دکتر علیرضا بیگلری در تشریح این خبر گفت: این واکسن، همان واکسنی است که در ایران با نام پاستووکوک تولید و عرضه می‌شود. مجوز استفاده اضطراری براساس نتایج انجام کارآزمایی بالینی در این گروه سنی داده شده است.

وی گفت: این واکسن در کودکان دو دوزه خواهد بود. در صورت تایید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت کشورمان، امکان استفاده از این واکسن در کودکان کشور ما نیز فراهم خواهد شد. رییس جمعیت هلال احمر هم در جلسه شورای معاونان این جمعیت از آمادگی ۵۰۰مرکز واکسیناسیون هلال‌احمر برای تزریق واکسن کرونا خبر داد. کریم همتی همچنین یادآور شد: ما به‌دنبال این هستیم که برای سنین 12 تا 20سال نیز واکسن وارد کشور کنیم و احتمالا به‌زودی نیز در این خصوص خبرهای خوبی شنیده شود. برای سنین دو تا 12سال نیز فقط یک کشور واکسن تزریق کرده و هنوز در این خصوص جمع‌بندی حاصل نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha