یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 317517

متخصص جراح عمومی گفت: گرفتاری اعضای خانواده درجه یک به سرطان رحم و تخمدان، مصرف داروهای هورمونی مانند داروی ضدبارداری و مصرف سیگار و الکل احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بانوان باید معاینه ماهیانه را جدی بگیرند.

معاینه ماهیانه برای پیشگیری از سرطان پستان ضروری است

سلامت نیوز:متخصص جراح عمومی گفت: گرفتاری اعضای خانواده درجه یک به سرطان رحم و تخمدان، مصرف داروهای هورمونی مانند داروی ضدبارداری و مصرف سیگار و الکل احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بانوان باید معاینه ماهیانه را جدی بگیرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،طبق گفته کارشناسان سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان ها در میان زنان است اما موضوع نگران کننده این است که در ایران سالانه حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر درگیر این بیماری می شوند.


بدون شک عوامل زیادی در ابتلای افراد به این بیماری نقش دارد اما سبک زندگی سالم و معاینه ماهانه تحت نظر پزشک برای جلوگیری از این بیماری شایع بی تاثیر نیست.


در همین خصوص دکتر یسرا جهانگیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: خیلی مهم است که خانم ها هر ماه خودشان را معاینه کنند.


وی توضیح داد: سرطان پستان اولین سرطان شایع در زنان است که اغلب علائم آن با توده مشخص می شود. زنان هرچه این توده را زودتر تشخیص دهند و زودتر به پزشک مراجعه کنند طول عمرشان بیشتر خواهد بود.


فلوشیپ جراحی پستان دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: همه خانم ها از سن ۲۰ سالگی به بعد باید یک روز را در ماه یعنی هفته اول بعد از عادت ماهانه و خانم های یائسه نیز یک روز ثابت در ماه را به معاینه بافت پستان خود اختصاص دهند.


وی ادامه داد: خانم ها باید در نظر داشته باشند از سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی  یکبار در سال تحت معاینه متخصص زنان یا جراح عمومی معاینه شوند و از ۴۰ سالگی به بعد سالی یک بار ماموگرافی انجام دهند.


جهانگیری اضافه کرد: حال اگر کسی در خانواده اش سرطان پستان داشته باشد باید پنج سال زودتر از سنی که مادر یا خواهر یا بستگان درجه یک یا دو که مبتلا به سرطان شده اند، به پزشک مراجعه کرده و این امر را جدی بگیرند.  


این جراح با بیان اینکه تغذیه نقش ثابت شده ای برای پیشگیری از سرطان پستان ندارد خاطرنشان کرد: استرس، مصرف الکل و سیگار به عنوان فاکتورهای خطر در این بیماری به حساب می آیند اما بدون شک سبک زندگی سالم و تغذیه ای که در آن آنتی اکسیدان باشد، کیست ها و درد ناشی از آن را بهتر می کند.


وی اظهار داشت: در مجموع یکسری عوامل خطر وجود دارد که افراد را مبتلا به سرطان پستان می کند. از جمله گرفتاری اعضای خانواده درجه یک، سرطان رحم و تخمدان، مصرف داروهای هورمونی مثل ال دی و ضد بارداری که بیشتر از ۳ سال استفاده شود، افرادی که در سن پایین عادت ماهانه شده اند یا در سن بالا هنوز یائسه نشده اند چون در معرض استروژن بیشتری قرار گرفته اند و همچنین افرادی که زایمان نکرده یا زایمانشان بالای ۳۵ سال باشد، در نتیجه امکان ابتلا به سرطان پستان در این افراد بیشتر است.


جهانگیری با اشاره به روش حفظ بافت پستان در هنگام بروز سرطان خاطرنشان کرد: البته مدت ها است که این روش آمده و اگر کسی سرطان پستان داشته باشد اما زود به پزشک مراجعه کند، به طوری که سایز توده بزرگ نشده و غده لنفی وی را نیز درگیر نکرده باشد می توان برای این فرد حفظ پستان انجام داد.
وی گفت: یعنی در این روش دیگر کل بافت پستان را به دلیل وجود غده برنمی دارند و به همین دلیل حفظ عضو، حال روحی بیمار بهتر باشد و احساس خوبی داشته باشد. 


فوق تخصص جراحی پستان مجدد تاکید کرد: مهم است که حتما خانم ها معاینه ماهیانه توسط خود را جدی بگیرند و از ۴۰ سالگی به بعد، سالی یکبار ماموگرافی و سونوگرافی را تحت نظر جراح عمومی انجام دهند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha