واکسیناسیون علیه کرونا در کشور بر روی ریل افتاده و روی دور تند قرار گرفته است، همین سرعـت گرفتن واکسیناسیون‌‌ باعث شده بالاخره پس از هفته‌‌ها روند صعودی موج پنجم کرونا در کشور متوقف شود، به نحوی که اکنون در اکثر استان‌ها، مخصوصا آن‌‌هایی که سرعت واکسیناسیون زیاد است، تعداد بستری‌های کروناویروس کاهش پیدا کرده است.

معجزه واکسن

سلامت نیوز: واکسیناسیون علیه کرونا در کشور بر روی ریل افتاده و روی دور تند قرار گرفته است، همین سرعـت گرفتن واکسیناسیون‌‌ باعث شده بالاخره پس از هفته‌‌ها روند صعودی موج پنجم کرونا در کشور متوقف شود، به نحوی که اکنون در اکثر استان‌ها، مخصوصا آن‌‌هایی که سرعت واکسیناسیون زیاد است، تعداد بستری‌های کروناویروس کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،مقایسه آمارهای روزانه اعلام شده کرونا در شهرهایی‌‌ که بخش زیادی از جمعیت‌شان را واکسینه کردند نشان می‌دهد که آمار بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر کاهش چشمگیری داشته است. استان سیستان و بلوچستان مثال روشنی از این ماجراست.همین دیروز سیدمحمد ‌‌هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به کاهش چشمگیر موارد بستری به کرونا در بیمارستان «خاتم‌الانبیاء(ص)» به عنوان مرکز اصلی درمان بیماران کرونایی در زاهدان، گفت: در حال حاضر تنها یک بیمار مبتلا به کووید-19 در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) زاهدان بستری است.

دو روز پیش محمدرضا رضانیا، سخنگوی شورای سلامت کیش اعلام کرد که‌‌ با ترخیص بیماران بستری در بخش مبتلایان به کرونا، بیمارستان‌های این جزیره خالی از بیمار کرونایی شده است.در تهران نیز در هفته اخیر، تعداد موارد مثبت شناسایی شده، 9 هزار و 606 نفر، تعداد موارد بستری جدید چهار هزار و 24 نفر و تعداد فوتی‌ها ۵۲۶ تن بوده است.

در تهران نیز کاهش ۱۹درصدی در تعداد بیماران مثبت سرپایی، کاهش کمتر از یک درصد در تعداد بیماران بستری را شاهد بودیم، اما با این حال‌‌ تعداد بیماران فوت شده در هفته اخیر در تهران ۱۴.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.در عین حال در تهران در هفته اخیر موارد بستری تقریبا ثابت مانده، اما موارد فوت استان تهران افزایش پیدا کرده است. بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر از متوسط کشور کمتر است.


 تاثیر واکسیناسیون در کنترل کرونا

با نیم نگاهی به وضعیت شهرهایی که واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام گرفته، این موضوع به سادگی اثبات می‌شود که شتاب تزریق واکسن کرونا که در دولت قبلی به علت سوءمدیریت یا سیاست‌بازی از مردم دریغ شد، روزانه جان صدها نفر را نجات می‌دهد و مانع بستری شدن ده‌ها هزار نفر در بیمارستان‌ها می‌شود. در حال حاضر در ایران بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۳۳میلیون و ۹۲۷ و ۷۶ ‌‌دُز واکسن کرونا تزریق شده و میزان واکسیناسیون کرونا به ۲۵.۸درصد رسیده است. البته تاکنون حدود ۱۲درصد جمعیت کشور به طور کامل (دو دز) واکسینه شده‌اند، به گفته کارشناسان برای مشاهده تاثیر اصلی واکسن‌ها این عدد باید به حدود ۸۰درصد برسد.

به موازات سرعت گرفتن واکسیناسیون علیه کرونا و البته سیر طبیعی کاهشی بیماری، در حال حاضر از تعداد شهرهای قرمز کرونایی کاسته شده و اکنون ۱۶۸ شهر قرمز، ۲۰۹ شهر نارنجی و ۷۱ شهر زرد در کشور داریم.البته به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا در کشور سیر نزولی بیماری آغاز شده است، اما با توجه به ارتفاع قله این پیک، این‌گونه نیست که دیگر شهر قرمز نداشته باشیم، ولی با توجه به روندی که می‌بینیم در ۲۸ استان روند نزولی شده است. همچنین انتظار می‌رود با سرعت گرفتن واکسیناسیون در برخی از استان‌ها مانند آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و زنجان که کرونا هنوز تاخت‌وتاز می‌کند،‌‌ سیر نزولی آغاز شود. البته هنوز برای دو رقمی شدن مرگ و میر زود است و نباید سهل‌انگاری شود.


  مراکز۲۴ ساعته تزریق واکسیناسیون

افزایش مراکز واکسیناسیون در شهرها نیز تاییدی بر این ادعا است. موضوعی که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران نیز آن را اعلام کرد و گفت:«مراکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون کرونا، به‌زودی در پایتخت به‌راه خواهند افتاد.» در تهران ۱۳۲ مرکز، امکان تزریق سه هزار دز واکسن در روز را دارند.

همکاری وزارت بهداشت و هلال احمر در واردات واکسن سبب شده در یک هفته گذشته بیش از 15میلیون دُز واکسن به کشور وارد شود.‌‌ رئیس جمعیت هلال احمر‌‌ نیز به تازگی اعلام کرد: «تا پایان شهریور ۲۰ میلیون ‌‌دُز واکسن وارد می‌کنیم و به همین ترتیب در مهر و آبان‌‌ هر ماه ۳۰ میلیون ‌‌دُز واکسن از طریق همین کانال سازمان هلال احمر وارد کشور می‌شود.»

 همچنین وزیر بهداشت با بیان این‌که قراردادها بسته و واریز پول برای واردات واکسن کرونا انجام شده است، گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان مهر بتوانیم حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون ‌‌دُز واکسن کرونا را وارد کنیم.»


 وعده تزریق۲میلیون ‌‌دُز تزریق واکسن کرونا

در حالی در دولت سیزدهم سرعت واکسیناسیون نسبت به دولت دوازدهم بیشتر شده است، مقامات بهداشتی کشور از افزایش بیشتر آن نیز سخن می‌گویند. دیروز سخنگوی ستاد کرونا در گفت‌وگویی که داشت اعلام کرد که از اوایل هفته آینده تزریق واکسن به عدد دو میلیون دُز در روز نزدیک خواهد شد.علیرضا رئیسی گفت:«محموله‌ای از واکسن اسپوتنیک وی برای ‌‌دُز دوم در راه است. ظرفیت تزریق فعلی واکسن کرونا خوب است، اما قطعا باید آن را به دو برابر برسانیم.»

او‌‌ افزود:«در حال برنامه‌ریزی با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران برای افزایش دو برابری ظرفیت پایگاه‌های تزریق واکسن کرونا هستیم. از اواخر این هفته و اوایل هفته آینده به عدد تزریق دو میلیون دز در روز نزدیک خواهیم شد.» او‌‌ همچنین گفت:«بر اساس پیش‌بینی‌های صورت پذیرفته وزارت بهداشت هدف ما این است که با به‌کارگیری توانایی‌های خود بتوانیم حداقل یک دز را برای تمامی هموطنان ایرانی به اتمام برسانیم و جمعیت هدف خود را به ۷۰درصد برسانیم که این موضوع بسیار کمک کننده برای مقابله با موجه بعدی کروناست.»

 سرعت واکسیناسبون و واردات واکسن باعث شده وزیر بهداشت وعده دهد که تا دهه فجر همه جمعیت کشور واکسینه می‌شوند. بهرام عین‌اللهی،‌‌ در اواخر هفته گذشته با حضور در برنامه تیتر شبکه خبر، با بیان این‌که پیشگیری، اولویت ما در مبارزه با کرونا است، گفت:«امیدواریم در دهه فجر سال جاری، پایان طرح واکسیناسیون کشوری را اعلام کنیم و به یک ایمنی کامل برسیم.»


 علت سرعت گرفتن واکسیناسیون را توضیح دهید

برآیند کلی از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور این است که روند واکسیناسیون عمومی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تسریع شده و طی روزهای اخیر تزریق واکسن به گروه سنی ۴۵ تا ۵۰ سال و اکثر دانشجویان کشور، آغاز شده است. ناگفته پیداست واکسیناسیون عمومی و سرعت بخشیدن به آن، یکی از مطالبات جدی مردم در یک سال اخیر بوده است.‌‌

اما کم توجهی مقامات بهداشتی دولت قبل و توجه جدی دولت سیزدهم به این مقوله، این شائبه را برای برخی ایجاد کرده است که دست‌‌های پشت پرده‌‌ در دولت دوازدهم مانع از واردات واکسن به کشور و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی در‌‌ کشور بوده است، تا از یک‌سو نارضایتی از دولت دوازدهم و جناح منتسب به او‌‌ را افزایش دهد و آن طیف و جناح را طیفی ناکارآمد معرفی کند و از سویی دیگر‌‌ اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه بیشتر دیده شود و به تبع آن رضایت از دولت جدید افزایش پیدا کند. 

شاید همین دیدگاه باعث شده که مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، از مسئولان رسمی بخواهد تا علت سرعت گرفتن واکسیناسیون در هفته‌های اخیر را برای مردم توضیح دهند.او‌‌  در توئیتر نوشت:«عده محدودی اجمالا در جریانند، اما خوب است یک مقام رسمی علت افزایش قابل توجه واردات واکسن و به تبع آن سرعت گرفتن واکسیناسیون طی هفته‌های اخیر را برای مردم توضیح دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha