سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 317653

متخصصان علوم پزشکی در انگلیس با انجام آزمایشات جدید به تاثیر یک دارو در درمان سرطان ریه پی بردند.

معرفی دارویی جدید برای مبتلایان به سرطان ریه

سلامت نیوز:متخصصان علوم پزشکی در انگلیس با انجام آزمایشات جدید به تاثیر یک دارو در درمان سرطان ریه پی بردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این دارو که «سوتوراسیب» نام دارد پس از آنکه در هفت ماه گذشته در چند آزمایش نشان داد که از رشد سرطان ریه جلوگیری می‌کند، قرار است به سرعت مجوز استفاده برای بیماران را از سوی سازمان بهداشت ملی انگلیس دریافت کند.


این دارو شایع‌ترین جهش‌های ژنتیکی سرطان‌زا در بدن انسان را که با نام KRAS G12C شناخته می‌شود، هدف قرار می‌دهد.


شرکت داروسازی "آمجن یوکِی" که این داروی جدید را تولید کرده است، آن را بر بیماران مبتلا به شایع‌ترین نوع سرطان ریه، به نام سرطان سلول‌های غیرکوچک، آزمایش کرد. ژن KRAS که به دلیل ظاهر کروی و ماهیت نفوذناپذیر خود به جهش «ستاره مرگ» معروف شده است در ۱۳ درصد از این بیماران ظاهر شد.


آمجن گزارش داد که سوتوراسیب موجب کاهش چشمگیر سرطان در بیماران مبتلا به این جهش شده است. این دارو که در قالب قرص مصرف می‌شود به جهش KRAS G12C متصل می‌شود و آن را غیرفعال می‌کند و این‌گونه تقسیم سلولی و رشد سرطان را متوقف می‌ نماید.


پس از رسیدن به توافق اولیه برای دسترسی به این دارو با آمجن یوکی، این دارو در چند هفته آینده تقریبا در اختیار ۶۰۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه در انگلستان قرار می‌گیرد.


آزمایش‌های آمجن نشان داد که به طور میانگین رشد تومورها در بیماران به مدت هفت ماه متوقف شده است. در سه مورد از ۱۲۶ بیمار، به نظر می‌رسد سرطان به طور کامل از بین رفته است، اگرچه بیماران عوارض جانبی شامل اسهال، تهوع و خستگی داشته‌اند.


به گزارش ایندیپندنت، پروفسور چارلز سوانتون، پزشک بالینی ارشد موسسه "کنسر ریسرچ یوکی"، می‌ گوید: سوتوراسیب یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های درمانی در درمان سرطان ریه در ۲۰ سال گذشته است و ژن سرطانی را که پیشتر قابل هدف‌گیری نبود را هدف قرار می‌دهد. این دارو بر اساس چندین دهه تحقیقات آزمایشگاهی ساخته شده است که توانسته سازوکار داخلی سرطان را بر ما روشن کند.


او گفت: این دارو فهرست درمان‌های دقیق موثر در درمان سرطان ریه را توسعه می‌دهد و به ادامه حیات بیمارانی که در حال حاضر گزینه‌های محدودی در اختیار دارند، کمک می‌کند. خبر امیدبخشی است که بیماران اکنون از این درمان جدید بهره‌مند خواهند شد.


آمارهای ملی این کشور نشان می دهد که سالانه حدود ۴۷ هزار و ۸۰۰ مورد جدید سرطان ریه در بریتانیا یا حدود ۱۳۰ مورد در روز گزارش می‌شود و از این بین حدود سه چهارم این موارد در مراحل پایانی سرطان تشخیص داده می‌شوند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha