چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 317742

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ۳۳ هزار قلم داروی قارچ سیاه در داروخانه بیمارستان‌هایی که بیماران مبتلا به قارچ سیاه دارند، توزیع شد.

۳۳ هزار قلم داروی قارچ سیاه توزیع شد

سلامت نیوز:مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ۳۳ هزار قلم داروی قارچ سیاه در داروخانه بیمارستان‌هایی که بیماران مبتلا به قارچ سیاه دارند، توزیع شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید حیدر محمدی افزود:  داروی آمفوتریسین برای درمان قارچ سیاه  است که در داروخانه های عمومی وجود ندارد و فقط در داروخانه بیمارستان‌هایی که دارای بیماران کرونایی مبتلا به قارچ سیاه هستند، موجود است.وی با بیان اینکه واردات داروی آمفوتریسین همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: در صورت موجود نبودن این دارو در بیمارستان‌های مربوطه، افراد برای کسب اطلاعات بیشتر با ۱۹۰ تماس بگیرند.

 قارچ سیاه در واقع یک عفونت قارچی خطرناک، نادر و مهاجم است، بیماری نادر قارچ سیاه در هند و در بین بیماران کووید ۱۹ شناسایی شده و به سرعت در حال گسترش است و اکنون در چند کشور جهان موارد جدیدی از ابتلاء به این بیماری گزارش شده که نگرانی بین المللی از شیوع آن را افزایش می‌دهد. 

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های عفونی آمریکا (CDC)، قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن انسان می‌شود و روی سینوس‌ها تأثیر می‌گذارد.یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به آنها منتقل شده باشد. اما عفونت از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست.

علت نام‌گذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.در ایران نیز ۳۰ درصد مبتلایان به قارچ سیاه که به دلیل ابتلا به کرونا دچار این بیماری شدند، به دلیل درگیری مغز با آن، جان خود را از دست داده‌اند، ۵۰ درصد مبتلایان به قارچ سیاه با اقدامات درمانی کنترل شدند و ۲۰ درصد دیگر مبتلایان تحت اعمال جراحی قرار گرفتند.

 قارچ سیاه بیماری شناخته شده ای است و  این قارچ جریان خونی را که بافت عفونی از آن می‌گذرد، مسدود می‌کند و این بافت مرده است که به جای خود قارچ باعث تغییر رنگ پوست افراد می شود.

سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرد  همزمان با کمبود مقطعی این دارو افراد سودجو مبادرات به فروش داروهای تقلبی با برچسب داروی اصلی و قیمت ۱۰ تا ۲۰ برابری می کردند که علاوه بر کلاهبرداری از خانواده بیماران، جان آنان را نیز به خطر می انداختند. لذا به مردم توصیه می شود داروی مورد نظر خود را تنها از داروخانه‌ها و پس از استعلام از سامانه TTAC به آدرس www.ttac.ir  تهیه کرده و به هیچ عنوان برای تهیه داروی خود به بازار آزاد مراجعه نکنند، چرا که هیچ تضمینی برای اصالت و سلامت این داروها وجود ندارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha