خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در خانواده ها وجود دارد و تنها ابتلای والدین یا خواهر و برادر به این بیماری ریسک سرطان روده را افزیش نمی دهد.

افزایش ریسک سرطان روده در خویشاوندان درجه دوم و سوم

سلامت نیوز: خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در خانواده ها وجود دارد و تنها ابتلای والدین یا خواهر و برادر به این بیماری ریسک سرطان روده را افزیش نمی دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، به گفته محققان، اگر یک خویشاوند درجه دوم یا سوم دارید که در سنین پایین مبتلا به سرطان روده بزرگ بوده است، احتمال ابتلای شما به این بیماری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

اقوام درجه یک شامل والدین، فرزندان و خواهر و برادر می‌شوند. اقوام درجه دو شامل عمه‌ها، عموها، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، نوه‌ها، خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها هستند. خویشاوندان درجه سوم شامل پسرعموهای رده اول، پدربزرگ و مادربزرگ والدین و نتیجه‌ها هستند.

«هیدر اوچز بالکوم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوفالو نیویورک، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما بینش جدیدی را در مورد میزان خطر برای بستگان دورتر مبتلایان به سرطان روده بزرگ و به ویژه برای بستگانی که قبل از ۵۰ سالگی مبتلا به این سرطان شده اند، ارائه می‌دهد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این کار با توجه به افزایش نرخ سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه مهم است.»

بستگان درجه یک افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند، شش برابر بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان روده بزرگ قبل از ۵۰ سالگی هستند. به گفته محققان، بستگان درجه دوم سه برابر بیشتر و بستگان درجه سوم حدود ۱.۵ برابر بیشتر با این خطر روبرو هستند.

در این مطالعه، بیش از ۱۵۰۰ مورد ابتلاء به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بررسی شد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که غربالگری کولونوسکوپی قبل از ۵۰ سالگی نه تنها برای اعضای نزدیک خانواده، بلکه برای بستگان درجه دوم و احتمالاً بستگان درجه سوم افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا شده اند مفید باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha