دبیرکل سازمان ملل می‌گوید به‌دنبال بی‌عملی کشورها، توافق پاریس هم دود می‌شود و به هوا می‌رود آنتونیو گوترش از آمریکا و چین خواست اجازه ندهند اختلافاتشان به همکاری‌ها در مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی آسیبی وارد کند.

جهان در مسیر «فاجعه»

سلامت نیوز: دبیرکل سازمان ملل می‌گوید به‌دنبال بی‌عملی کشورها، توافق پاریس هم دود می‌شود و به هوا می‌رود آنتونیو گوترش از آمریکا و چین خواست اجازه ندهند اختلافاتشان به همکاری‌ها در مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی آسیبی وارد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، با نزدیک شدن اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو، هشدارها درباره اقدامات مقابله با بحران اقلیمی تندتر شده است. سازمان ملل در آخرین ارزیابی‌اش پس از مطالعه برنامه آب‌وهوایی 191 کشور جهان به این نتیجه رسیده که «ما در مسیر اشتباهی درحال حرکت هستیم.» بر اساس این هشدار حتی اگر در راستای تحقق تمامی وعده‌های کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی اقدام شود، جهان همچنان در مسیر افزایش دما و رسیدن آن به سطح خطرناک قرار دارد. درحالی که برای جلوگیری از بروز بدترین اثرات گرمایش زمین، میزان انتشار کربن در جهان باید تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴۵ درصد کاهش یابد، بررسی‌های تازه نشان می‌دهد در بی‌عملی کشورها، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در این مدت ۱۶ درصد افزایش می‌یابد و این می‌تواند به افزایش ۲.۷ درجه سانتی‌گرادی دما نسبت به دوره پیش از صنعتی شدن منجر شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده که اگر کشورهای ثروتمند به‌مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد نشوند، جهان در مسیر «فاجعه‌بار» گرم شدن تا 2.7 درجه تا پایان قرن قرار دارد.
این اظهارات رئیس سازمان ملل متحد پس از به‌روزرسانی برنامه‌های اقلیمی ملی آژانس آب‌و‌هوایی سازمان ملل متحد(UNFCCC) عنوان شد. برنامه جدید منتشر شده (که به طور رسمی با عنوان مشارکت‌های تعیین‌شده ملی یا NDC شناخته می‌شود)، توسط 191 کشوری که توافق‌نامه را امضا کرده‌اند، ارائه شده است.
گزارش تازه سازمان ملل نشان می‌دهد که گرچه بازه زمانی کاهش گازهای گلخانه‌ای روند مشخصی دارد اما ملت‌ها برای جلوگیری از گرمایش فاجعه‌بار جهانی در آینده باید فوراً تلاش‌های خود را در زمینه آب‌وهوا افزایش دهند.


این کافی نیست
این سند به‌روز‌رسانی برنامه اقدام 113 کشور است که حدود 49 درصد از انتشارات جهانی را شامل می‌شود. کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده از این جمله‌اند.
این کشورها به طور کلی انتظار دارند که انتشار گازهای گلخانه‌ای آنها در سال 2030 در مقایسه با سال 2010 به میزان 12 درصد کاهش یابد. گزارش منتشرشده اگرچه عنوان می‌کند «این یک گام مهم است» اما تاکید می‌کند که «کافی نیست». گوترش هم روز جمعه در انجمن اقتصادهای کلان در زمینه انرژی و آب‌وهوا به همین موضوع اشاره کرد. او تاکید کرد: «ما به کاهش 45 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 نیاز داریم تا در نیمه قرن انتشار کربن به میزان جدی کاهش یابد. روشن است که در این مسیر همه باید مسئولیت‌های خود را به عهده بگیرند.»
70 کشور از هدف حذف انتشار کربن تا اواسط قرن استقبال کرده‌اند. تحقق این امر می‌تواند حتی منجر به کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای شود، به طوری که میزان انتشار تا سال 2030 در مقایسه با 2010 حدود 26 درصد کمتر شود.


کد قرمز؛ اشتباه رفته‌ایم
با این همه این‌ها اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد با تغییر نکردن برنامه‌ها، متوسط ​​انتشار جهانی در سال 2030 در مقایسه با سال 2010، به جای کاهش، حدود 16 درصد افزایش می‌یابد. بر اساس آخرین یافته‌های IPCC ، این بدان معناست که اگر اقدامات اقلیمی بلافاصله انجام نشود، این شرایط در نهایت می‌تواند تا پایان این قرن به افزایش ۲.۷ درجه سانتی‌گرادی دما نسبت به دوره پیش از صنعتی شدن منجر شود.
پاتریشیا اسپینوزا، مذاکره‌کننده ارشد سازمان ملل در زمینه آب‌وهوا، این افزایش ۱۶ درصدی را نگران‌کننده دانسته و گفته است:‌ «این شرایط در تضاد شدید با درخواست‌های مطرح شده برای کاهش سریع، پایدار و گسترده انتشار آلاینده‌ها به منظور جلوگیری از بروز شدیدترین پیامدها در سراسر جهان است.»
رئیس سازمان ملل نیز تاکید می‌کند: «گزارش اخیر هیئت بین دولتی تغییرات آب‌وهوا (IPCC) یک کد قرمز برای بشریت بود. اما این گزارش در عین حال روشن می‌کند که برای رسیدن به هدف کاهش 1.5 درجه توافق پاریس هنوز دیر نیست. ما ابزارهایی برای دستیابی به این هدف داریم. هرچند زمان به سرعت رو به اتمام است.»


چالش زغال‌سنگ
دبیرکل سازمان ملل یک چالش خاص را برجسته کرد: انرژی هنوز از زغال‌سنگ به‌دست می‌آید. او خواستار ایجاد ائتلاف‌هایی میان کشورهایی شد که هنوز وابستگی زیادی به زغال سنگ دارند و کشورهایی که برای حمایت از جایگزینی منابع انرژی پاک، منابع مالی و فنی لازم را دارند.
گوترش با اشاره به اجلاس سرنوشت‌‌ساز سازمان ملل متحد در حوزه آب‌وهوا که قرار است شش هفته آینده در گلاسکو برگزار شود، گفت که بدون ضمانت و تعهدات مالی کشورهای صنعتی برای تحقق این امر، «خطر شکست COP26 بالا است».
کنفرانس تغییرات آب‌و‌هوایی سازمان ملل که قرار است در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار شود، فرصتی مهم برای جلب تعهدات کشورها برای کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ خوانده شده است.
دبیر کل سازمان ملل هشدار داد: «کشورهای G20 در انتشار 80 درصد دی‌اکسید کربن جهان نقش دارند. راهنمایی آنها بیش از هر زمان دیگری مورد‌نیاز است. تصمیماتی که آنها در حال حاضر می‌گیرند، تعیین‌کننده این است که آیا وعده‌های داده شده در پاریس عملی می‌شود یا نقض خواهد شد.»


هشدار به چین و آمریکا
دبیرکل سازمان ملل از سوی دیگر پیش از COP26 هشداری هم به آمریکا و چین داد و از آن‌ها خواست اجازه ندهند اختلافات و تنش‌هایشان به همکاری‌ها در مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی آسیبی وارد کند. اینطور که رویترز نوشته، روابط آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان به پایین‌ترین سطح طی دهه‌های اخیر رسیده و پیش از این برخی کارشناسان هشدار داده بودند که این تنش‌ها بر همکاری‌های جهانی در روند مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی تاثیر منفی می‌گذارد و نیاز است دو طرف حداقل در این موضوع تنش‌هایشان را کنار بگذارند.
گوترش گفته است: «این را درک می‌کنیم که یکسری مشکلات در روابط میان آمریکا و چین وجود دارد اما این مشکلات تعارضی با لزوم همکاری دو کشور برای حصول موفقیت در کنفرانس آتی سازمان ملل درباره مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی ندارد.» روسای جمهور آمریکا و چین نیز پنجشنبه در تماسی تلفنی گفت‌وگو کردند و چالش مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی یکی از مباحث مطرح‌شده میان آن‌ها بود. رئیس‌جمهوری چین گفته که اگر نگرانی‌های اصلی هر دو طرف در این زمینه مورد احترام واقع شوند، موفقیت و پیشرفت در مسئله تغییرات اب وهوایی همچنان امکان‌پذیر است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: «ما به یک تعامل قوی‌تر از سوی آمریکا و چین در روند مقابله با چالش‌های مربوط به تغییرات آب‌و‌هوایی نیاز داریم.» چین، آمریکا و ژاپن به ترتیب بزرگترین، دومین و پنجمین انتشار دهنده بزرگ کربن در جهان هستند. چین قول داده اهدافی در جهت مهار تغییرات اقلیمی را تدوین کند و قرار است تمهیدات جدید را قبل از پایان سال جاری میلادی اعلام کند.


هنوز زمان داریم
پاتریشیا اسپینوسا، مذاکره کننده ارشد سازمان ملل در زمینه آب‌وهوا در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد که کشورها می‌توانند برنامه‌های ملی خود را «در هر زمان»، از جمله در آستانه COP26، ارائه یا به روز کنند.
آژانس خبرهای خوبی را هم برجسته کرده است. برنامه‌های جدید یا به‌روزشده در گزارش، در اهداف کاهش و سازگاری، بهبود قابل‌توجهی در کیفیت اطلاعات ارائه شده، نشان می‌دهد. این برنامه‌ها همچنین می‌توانند با اهداف توسعه‌ای بلندمدت‌ و کم‌انتشار در راستای دستیابی به حذف کربن هماهنگ باشند؛ از جمله فرایندهای ملی قانو‌ن‌گذاری، نظارت، برنامه‌ریزی و سایر چارچوبهای بین‌المللی مانند اهداف برنامه توسعه پایدار (SDGs).
رئیس سازمان ملل تصریح کرد که تا COP26، همه کشورها باید برنامه‌های بلندپروازانه‌تری ارائه دهند که به قرار دادن جهان در مسیر 1.5 درجه کمک می‌کند.
او افزود: «ما همچنین به کشورهای توسعه‌یافته نیاز داریم تا سرانجام تعهد 100 میلیارد دلاری آمریکا را که بیش از یک دهه پیش در حمایت از کشورهای در حال توسعه وعده داده شده بود، عملی کنند. گزارش Climate Finance که امروز توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) منتشر شد نشان می‌دهد که این هدف نیز محقق نشده است.»
شمار قابل توجهی از برنامه‌های ملی آب‌وهوا در کشورهای در حال توسعه، که اهداف و اقداماتی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تعیین می‌کند، شامل تعهدات مشروطی است که تنها با دسترسی به منابع مالی بیشتر و سایر حمایت‌ها قابل اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha