دیسک‌های ستون فقرات از یک لایه بیرونی سخت معروف به حلقه فیبری و یک مرکز ژل مانند، معروف به نوکلئوس پولپوزوس، تشکیل شده است. به دلیل فشار یا انحطاط دیسک در طول زمان، این دیسک‌ها می‌توانند به سمت بیرون فشار وارد کرده و باعث برجستگی دیسک شوند. به طور جدی‌تر، حلقه فیبری می‌تواند باعث ایجاد پارگی شود. در حال حاضر، با اعمال فشار بر روی دیسک، ژل داخلی می‌تواند از طریق پارگی به بیرون فشار بیاورد. این عارضه فتق دیسک ستون فقرات نامیده می‌شود. زمانی که این اتفاق در شش دیسک در گردن رخ دهد، فتق دیسک گردن نامیده می‌شود.

دیسک گردن چه علائم و درمان هایی دارد؟ (گزگز دست، گردن درد و ..)

سلامت نیوز: دیسک‌های ستون فقرات از یک لایه بیرونی سخت معروف به حلقه فیبری و یک مرکز ژل مانند، معروف به نوکلئوس پولپوزوس، تشکیل شده است. به دلیل فشار یا انحطاط دیسک در طول زمان، این دیسک‌ها می‌توانند به سمت بیرون فشار وارد کرده و باعث برجستگی دیسک شوند.

به طور جدی‌تر، حلقه فیبری می‌تواند باعث ایجاد پارگی شود. در حال حاضر، با اعمال فشار بر روی دیسک، ژل داخلی می‌تواند از طریق پارگی به بیرون فشار بیاورد. این عارضه فتق دیسک ستون فقرات نامیده می‌شود. زمانی که این اتفاق در شش دیسک در گردن رخ دهد، فتق دیسک گردن نامیده می‌شود.

درمان غیر جراحی دیسک گردن در تهران اولین قدم برای بهبود است و ممکن است شامل دارو، استراحت، ماساژ، فیزیوتراپی، تمرینات خانگی، آب درمانی، مراقبت‌های کایروپراکتیک و مدیریت درد باشد. بیش از 95 درصد از افرادی که به دلیل فتق دیسک دچار درد دست می‌شوند، در حدود شش هفته بعد بهبود می‌یابند و به فعالیت عادی خود برمی‌‌گردند.

چه چیزی باعث فتق دیسک گردن می‌شود؟

وقتی جوان هستیم، دیسک‌های ستون فقرات ما آب زیادی در خود دارند. آنها کاملاً انعطاف‌پذیر هستند و خاصیت جذب شوک زیادی دارند. با افزایش سن، مقدار آب کاهش می‌یابد. با بالا رفتن سن انعطاف‌پذیری دیسک‌ها بسیار کمتر می‌شود، بنابراین هنگام حرکت، پیچ خوردن یا چرخاندن، خطر پارگی یا  فتق دیسک بسیار بیشتر است.

همیشه نمی‌توان فهمید که چه چیزی باعث ایجاد فتق دیسک گردن شده است، زیرا درد می‌تواند به آرامی ایجاد شود. در اینجا برخی از علل معمول ابتلا به فتق دیسک گردن ذکر شده است:

  • سن: همانطور که در بالا ذکر شد، با افزایش سن دیسک‌های ستون فقرات ما آب خود را از دست می‌دهند و انعطاف‌پذیری کمتری دارند و مستعد پاره شدن هستند. به همین دلیل فتق دیسک در افراد بین 30 تا 50 سال رایج است. جالب است بدانید که بعد از 50 سالگی دیسک‌های ما آنقدر خشک شده‌اند که احتمال پاره شدن آنها کمتر است.
  • ژن: فتق دیسک اصولا عارضه‌ای ارثی است.
  • حرکت: حرکات ناگهانی و تکان دهنده، مانند ضربه، می‌تواند باعث فتق شود.
  • فشار ناگهانی: بلند کردن یک جسم سنگین به طور نادرست یا چرخاندن قسمت بالای بدن هنگام بلند کردن می‌تواند به دیسک آسیب برساند.

علائم فتق دیسک گردن چیست؟

فتق دیسک گردن یکی از شایع ترین علل گردن درد است. ژلی که از دیسک پاره شده به بیرون فشار می‌آورد یا می‌تواند به ریشه عصبی که از کانال نخاعی خارج می‌شود فشار بیاورد یا اگر فتق به سمت داخل مهره باشد به نخاع فشار وارد می‌کند.

در صورتی که دیسک روی ریشه عصبی فشار وارد کند، علائمی ایجاد می‌کند که عبارتند از:

  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه یا بازو که ممکن است به سمت پایین انگشتان ساطع شود.
  • ضعف در دست یا بازو

در صورتی که دیسک روی نخاع فشار وارد کند، علائم می‌تواند جدی‌تر باشد و  مراجعه به جراح مغز و اعصاب و یا جراح دیسک گردن ضروری است:

  • تلو تلو خوردن هنگام راه رفتن
  • سوزن سوزن شدن یا شوک در پاها
  • مشکل در استفاده از دست‌ها و بازوها برای مهارت‌های حرکتی خوب
  • از دست دادن تعادل و هماهنگی

درمان‌های غیرجراحی

معمولاً فتق دیسک‌ را می‌توان با گزینه‌های محافظه کارانه درمان کرد. این روش‌ها باعث بهبودی کامل نمی‌شوند اما برای به حداقل رساندن درد موثر می‌باشند. در برخی بیماران، همین کافی است. اما برخی دیگر، باید به سراغ گزینه‌های تهاجمی‌تر بروند.

خود مراقبتی: در اغلب موارد، درد فتق دیسک در عرض چند روز بهتر می‌شود و در طی 4 تا 6 هفته کاملاً برطرف می‌شود. محدود کردن فعالیت، درمان با یخ یا گرما و مصرف داروهای بدون نسخه به بهبود شما کمک می‌کنند.

دارو: پزشک ممکن است مسکن، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و استروئیدها را تجویز کند. گاهی اوقات شل کننده‌های عضلانی برای اسپاسم عضلانی تجویز می‌شوند.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (آسپیرین، ناپروکسن ( Alleve،Naprosyn )، ایبوپروفن (Motrin، Nuprin ، Advil) و سلکوکسیب (Celebrex) ، نمونه‌هایی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند که برای کاهش التهاب و تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • مسکن‌ها مانند استامینوفن (تیلنول) می‌توانند درد را تسکین دهند اما اثرات ضد التهابی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را ندارند. استفاده طولانی مدت از داروهای ضد درد و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است باعث زخم معده و همچنین مشکلات کلیوی و کبدی شود.
  • شل کننده‌های عضلانی مانند متوکاربامول (روباکسین)، کاریسوپرودول (سوما) و سیکلو بنزاپرین (فلکسریل) ممکن است برای کنترل اسپاسم عضلانی تجویز شوند.
  • ممکن است استروئیدها برای کاهش تورم و التهاب اعصاب تجویز شوند. آنها به صورت خوراکی در دوز کاهش یافته در یک دوره پنج روزه مصرف می‌شوند، و این مزیت را دارد که تقریباً بلافاصله در یک دوره 24 ساعته باعث تسکین درد می‌شود.

تزریقات استروئید: این روش تحت فلوروسکوپی اشعه ایکس انجام می‌شود و شامل تزریق استروئیدها و یک عامل بی‌حس کننده در فضای اپیدورال ستون فقرات است. این دارو در کنار ناحیه دردناک تزریق می‌شود تا تورم و التهاب اعصاب را کاهش دهد. حدود 50 درصد از بیماران بعد از تزریق اپیدورال دچار تسکین می‌شوند، اگرچه نتایج موقت هستند. برای دستیابی به اثر کامل ممکن است تزریقات مکرر انجام شود. مدت زمان تسکین درد متفاوت است و هفته‌ها یا سالها طول می‌کشد. تزریق همراه با فیزیوتراپی و یا برنامه ورزش در خانه انجام می‌شود.

فیزیوتراپی: هدف فیزیوتراپی این است که به شما کمک کند تا در اسرع وقت به فعالیت کامل بازگردید و از آسیب مجدد جلوگیری کنید. دکتر سپهریان متخصص درمان گردن درد در تهران می‌تواند روش‌های صحیح وضعیت بدن، بلند کردن و راه رفتن را به شما آموزش دهد و به شما در تقویت و کشش ماهیچه‌های گردن کمک می‌کند. او همچنین شما را به کشش و افزایش انعطاف‌پذیری ستون فقرات و بازوها تشویق می‌کند. ورزش و تمرینات تقویتی عناصر کلیدی درمان شما هستند و باید بخشی از برنامه مادام العمر شما شوند.

درمان‌های جامع: طب سوزنی، طب فشاری، یوگا، تغییرات تغذیه یا رژیم غذایی، مدیتیشن و بیوفیدبک در درمان درد گردن در تهران و همچنین بهبود سلامت کلی در برخی از بیماران مفید هستند.

درمان‌های جراحی

جراحی در صورتی گزینه مناسبی است که:

  • همه روشهای درمانی بالا نتیجه نداده باشند.
  • علائم همچنان بدتر شوند.
  • در ایستادن یا راه رفتن مشکل دارید.
  • کنترل مثانه یا روده خود را از دست داده‌اید.

میکرودیسککتومی

دیسک آسیب دیده برداشته می‌شود تا فشار بر عصب یا اعصاب کاهش یابد. این جراحی‌ها معمولاً با استفاده از روشهای کم تهاجمی، از طریق گردن یا پشت انجام می‌شوند.

لامینکتومی

اغلب بخشی از میکرو دیسککتومی است، که شامل برداشتن یک تکه کوچک از استخوان لامینا از پشت مهره می‌باشد. لامینا پوشش محافظ روی نخاع شما ایجاد می‌کند. با برداشتن قسمتی از لامینا، دسترسی به فتق دیسک راحت شده و می‌توان فضا ایجاد کرد.

تعویض دیسک مصنوعی

در این روش، فتق دیسک گردن برداشته می‌شود و با دیسک مصنوعی جایگزین می‌شود. دیسک مصنوعی فاصله مناسب بین مهره‌ها را برمی‌گرداند و قطعه دیسک آسیب دیده را که روی ریشه‌های عصبی یا نخاع فشار وارد می‌کند از بین می‌برد.

فیوژن

فیوژن می‌تواند بخشی از بسیاری از دیسککتومی‌ها باشد زیرا مهره‌ها می‌توانند ناپایدار شوند. در فیوژن، دسترسی از طریق گردن یا پشت انجام می‌شود و دیسک گردن برداشته می‌شود. سپس فاصله‌ای بین مهره‌ها همراه با مواد پیوند استخوان قرار می‌گیرد. مهره‌ها به احتمال زیاد با میله و پیچ ثابت می‌مانند. سپس مواد پیوند استخوان دو مهره را به هم می‌پیوندد و میله‌ها و پیچ‌ها را می‌پوشاند و به جای دو مهره قبلی یک قطعه واحد ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha