سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 318029

در حالی‌که گفته می‌شود، بر اساس نتایج یک مطالعه استفاده طولانی مدت از ماسک ممکن است منجر به پیشروی سرطان ریه شود، اما کارشناسان پزشکی معتقدند که هیچ شواهد علمی ارتباط مستقیم بین استفاده طولانی مدت از ماسک و سرطان ریه را اثبات نمی‌کند.

استفاده از ماسک موجب پیشروی سرطان ریه نمی‌شود

سلامت نیوز: در حالی‌که گفته می‌شود، بر اساس نتایج یک مطالعه استفاده طولانی مدت از ماسک ممکن است منجر به پیشروی سرطان ریه شود، اما کارشناسان پزشکی معتقدند که هیچ شواهد علمی ارتباط مستقیم بین استفاده طولانی مدت از ماسک و سرطان ریه را اثبات نمی‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،بر اساس مطلب درج شده در پایگاه داده "CoronavirusFacts" که به بررسی صحت و سقم مطالب منتشر شده در خصوص ویروس کرونا و بیماری کووید می پردازد، «ماسک‌های صورت در کاهش شیوع کووید نقش اساسی دارند و استفاده از آن برای اکثر افراد ایمن و بدون دردسر است، اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده استفاده از ماسک را برای کودکان زیر دو سال و کسانی که در تنفس مشکل دارند توصیه نمی کند، اما این ادعا که استفاده از ماسک در ایجاد سرطان نقش دارد، با شواهد علمی پشتیبانی نمی شود.»


در ادامه این مطلب گفته شده همه گیری و پیامدهای آن دائما در حال تغییر است و داده هایی که هفته ها یا حتی روزهای قبل دقیق بودند، ممکن است تغییر کند، درنتیجه به یاد داشته باشید قبل از به اشتراک گذاشتن هر مطلبی، تاریخ انتشار صحت واقعیتی را که می خوانید، بررسی کنید.


همچنین"AFP" در گزارشی به بررسی این ادعا پرداخته و نوشته است که از زمان شروع همه گیری، اطلاعات غلط در مورد استفاده از ماسک در سراسر جهان گسترش یافته است. سازمان بهداشت جهانی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و سلامت در ایالات متحده متفق القول معتقدند که استفاده از ماسک ها به طور کلی بی خطر است و به جلوگیری از شیوع کووید -۱۹ که تهدیدی برای جان انسان ها است، کمک می کند.


این گزارش به ادعای گفته شده در مقاله ای با عنوان «استفاده طولانی مدت از ماسک می تواند به پیشروی سرطان ریه کمک کند» پرداخته است.
اصل ماجرا این است که در یک مطالعه که در مجله Cancer Discovery منتشر شد گفته شده که استنشاق میکروب های مضر می تواند در مراحل پیشرفته سرطان ریه در بزرگسالان نقش داشته باشد.


این مقاله مدعی شده استفاده طولانی مدت از ماسک های صورت ممکن است به پرورش این عوامل بیماری زای خطرناک کمک کند.
باید توجه داشت که در اصل مقاله هیچ اشاره ای به ماسک ها نشده است و در طول همه گیری کارشناسان بهداشت مرتبا استفاده از ماسک را گوشزد کرده اند، البته هربار گفته شده هرگز ماسک یک بار مصرف را مجددا استفاده نکنید و ماسک‌های قابل شستشو را هر بار پس از مصرف بشویید.


دکتر نیکول ایزر، استادیار دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی در دانشگاه مک گیل، در یک ایمیل به AFP اعلام کرد: «در حال حاضر هیچ شواهد علمی برای نتیجه گیری اینکه ماسک‌ها خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند وجود ندارد».


دکتر جرارد کاکس، استاد دانشکده علوم بهداشتی در دانشگاه مک مستر نیز  گفت: «هیچ ارتباط قابل قبولی (مکانیسم ایجاد سرطان) بین پوشیدن ماسک محافظ شخصی و ایجاد سرطان ریه وجود ندارد».


به گفته این پزشک با پوشیدن ماسک تغییری در باکتری های دهان ایجاد نمی شود.
اگر نگران ورود باکتری های جدید به دهان هستم، توصیه های کلی این است که از ماسک های یکبار مصرف یا ماسک های چندبار مصرف استفاده کنید.
بدن انسان میزبان میلیون ها نوع مختلف میکروارگانیسم است که هم در سطح پوست و هم در اعماق اندام های مختلف مانند دستگاه گوارش ساکن هستند. این باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر اشکال میکروبیوم نقش مهمی در حفظ سلامت و جلوگیری از بیماری ها دارند. تغییرات در میکروبیوم به دلیل افزایش سن، رژیم غذایی طولانی مدت، استرس یا داروهای مختلف با شرایطی مانند چاقی، افسردگی و بیماری های خود ایمنی و بسیاری دیگر مرتبط است.


استفاده صحیح از ماسک
کامیاب کریم پور - مسئول ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان نیز در توصیه‌هایی برای استفاده صحیح از ماسک به ایسنا، گفت: ماسک را طوری بپوشید که روی دهان و بینی را  کامل بپوشاند. ماسک را به وسیله بند یا کش پشت سر بسته محکم و هر ۲-۳ ساعت پس از استفاده، آن را تعویض کنید. همچنین در صورتی که ماسک حین استفاده خیس یا مرطوب شود، باید آن را تعویض کنید.


او با تاکید براینکه افراد باید از آویزان کردن ماسک به گردن اجتناب کنند، خاطرنشان کرد: از دست زدن مکرر به ماسک اجتناب کنید، چون اگر دست‌هایتان آلوده باشد ماسک آلوده و به دلیل تماس نزدیک با سیستم تنفسی باعث بیماری می‌شود .


کریم پور یادآور شد: پس از استفاده از ماسک، آن را در سطل زباله درب دار بیندازید و دست‌هایتان را بشویید.

گفتنی است، ویروس کرونا پس از ۲۱ ماه جولان در دنیا، همچنان قربانی می‌گیرد و به گفته پزشکان و کارشناسان بهداشتی سراسر دنیا تنها راه مصون ماندن از این ویروس، واکسیناسیون سراسری و استفاده از ماسک به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی است؛ پس بهتر است به جای توجه به اخبار نامعتبر، طرز استفاده صحیح از ماسک را رعایت کنیم تا با این سلاح بتوانیم خود را در برابر کرونا حفظ کنیم...

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha