در حالی که روز به روز بر شمار دریافت‌کنندگان دوز اول واکسن کرونا افزوده می‌شود و نزدیک به 17 میلیون نفر نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد؛ کارمندانی که واکسن نزنند، مشمول برخورد قانونی می‌شوند. بر این اساس و طبق گفته محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت کارمندانی که واکسن دریافت نکنند به زودی با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مشمول جرایم و مجازات‌های قانونی می‌شوند.

شتاب در واکسیناسیون دانش‌آموزان ضروری است

سلامت نیوز: در حالی که روز به روز بر شمار دریافت‌کنندگان دوز اول واکسن کرونا افزوده می‌شود و نزدیک به 17 میلیون نفر نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد؛ کارمندانی که واکسن نزنند، مشمول برخورد قانونی می‌شوند. بر این اساس و طبق گفته محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت کارمندانی که واکسن دریافت نکنند به زودی با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مشمول جرایم و مجازات‌های قانونی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، از سوی دیگر با واردات 150 هزار دوز واکسن آسترازنکا به کشور مشکل دوز دومی‌ها نیز که اخیراً برای تزرق این واکسن و یافتن آن با مشکلاتی روبه‌رو بودند برداشته می‌شود. عصر روز جمعه شصت و یکمین محموله واکسن کرونای وارداتی شامل ۱۵۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا(از یونان) وارد کشور شد. با ورود این محموله، تعداد واکسن‌های کرونای وارداتی در ۶۱ محموله به ۷۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۶۰۶ دوز رسید.قطار واکسیناسیون در کشور در حالی روی ریل سرعت قرار گرفته است که معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اعلام کرده است که برخورد قانونی ما با افرادی که واکسن تزریق نمی‌کنند، ممکن است عدم ارائه خدمات باشد.محسن فرهادی گفت: در زمینه کارکنان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، طبیعتاً انتظار این است که تمامی شاغلین واکسن کرونا را دریافت کرده باشند. این امر کمک می‌کند به اینکه میزان مبتلایانی که به سمت بیمارستان و به سمت بستری و فوت می‌روند، به شدت کاهش یابد.
وی افزود: برخورد قانونی ما با افرادی که واکسن تزریق نمی‌کنند، ممکن است عدم ارائه برخی خدمات باشد که البته پلتفرم کلی آن آماده شده و به شرط تصویب ستاد ملی کرونا به زودی در کشور اجرایی می‌شود. یعنی فرد از خدمات عادی محروم می‌شود.
فرهادی گفت: طبق پلتفرمی که آماده شده و امیدوارم به زودی در ستاد ملی کرونا تصویب، ابلاغ و اجرا شود، عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی در محیط کار مجازات‌های قانونی یک فرد کارمند را به دنبال خواهد داشت. یعنی اگر فردی کارمند است و دچار این تخلفات بهداشتی شود، ‌طبیعتاً مقام مسئول، باید وی را به هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت معرفی کند تا مجازات‌ها در آنجا انجام شود.

واکسیناسیون زیر 12 ساله ها پس از قطعیت علمی انجام شود
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تمهیدات آغاز آموزش حضوری در مدارس صورت گرفته است، گفت: در کنار اقدامات انجام شده برای واکسیناسیون معلمان، کادر مدارس، والدین و رانندگان سرویس مدارس، لازم است واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای دوازده سال نیز با سرعت انجام شود.
آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش را در واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای دوازده سال ضروری دانست و گفت: برای سرعت گرفتن این کار، وزارت آموزش و پرورش مساعدت کند مدارسی که شرایط مناسبی برای واکسینه کردن دانش‌آموزان دارند، در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.رئیس‌جمهوری گفت: با توجه به اینکه برای واکسیناسیون دوازده سال به پایین، نظرات علمی مختلفی وجود دارد لذا تا زمانی که به قطعیت علمی نرسیم، نباید اقدامی در این زمینه انجام شود.
آیت‌الله رئیسی در ادامه، عادی‌انگاری و کم‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی در مبارزه با ویروس کرونا را بسیار خطرناک دانست و گفت: اینکه عده‌ای تصور کنند با تزریق واکسن از خطرات ویروس کرونا در امان هستند، نادرست است و با توجه به‌ نظرات علمی همچنان باید شیوه‌نامه‌ها بین عموم مردم و گروه‌ها و مراکز مختلف، با جدیت رعایت شود.
وی هرگونه ورود و خروج از کشور را نیازمند تزریق واکسن کرونا دانست و گفت: حساسیت به این اقدام در حقیقت صیانت از سلامت مسافران و زائران عزیز است و به مقطع خاصی هم مربوط نمی‌شود.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مسئولیت اطلاع‌رسانی درباره واکسیناسیون، زمان تزریق و مسائل حوزه بهداشت و درمان، با وزارت بهداشت است، گفت: در این زمینه باید مراکز و دستگاه‌های دیگر اخبار و اطلاعات خود را با وزارت بهداشت هماهنگ کنند.
آیت‌الله رئیسی از مدیران وزارت بهداشت و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت خواست بلافاصله به ابهامات و سؤالات طرح شده در فضای عمومی جامعه درباره ویروس کرونا واکنش سریع و پاسخ علمی ارائه کنند تا مردم دچار نگرانی و یأس نشوند.دکتر رئیسی با اشاره به اینکه برای مقابله با ویروس کرونا محدودیت‌های هوشمند به مرور جای تعطیلی مراکز را می‌گیرد، گفت: در شرایط کنونی مراکز علمی و پژوهشی باید برای جبران عقب‌ماندگی‌های ناشی از شیوع کرونا، در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، نسخه‌ها و راهکارهای مناسب تدوین و ارائه کنند.


روند پرشتاب واکسیناسیون در استان تهران ظرف هفته گذشته
فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران از تحقق روند پرشتاب واکسیناسیون در استان تهران ظرف هفته گذشته خبر داد.
به‌گزارش ایسنا، علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران، گفت: در هفته گذشته روند پرشتاب در امر واکسیناسیون را شاهد بودیم که این موضوع با مداخلاتی محقق شد از جمله آنکه ۱۹ مرکز در تهران به‌صورت شبانه روزی تزریق واکسن را انجام داده‌اند و مداخله دیگر مشارکت مراکز جامع سلامت بود که همه این مداخلات نشان دهنده شکل‌گیری یک پلتفرم در امر واکسیناسیون بود. در حقیقت زیرساختی در این موضوع شکل گرفت که باید با همین روند ادامه پیدا کند.
وی افزود: درباره افزایش استقبال عمومی در حوزه واکسیناسیون در همه دنیا بخشی از جمعیت برای واکسیناسیون مراجعه نکردند که بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است که در کشور ما نیز باید چنین الگویی وجود داشته باشد؛ لذا با اقداماتی همچون در دسترس بودن، تنوع جغرافیایی و همچنین تنوع در سبد واکسیناسیون می‌توان استقبال را افزایش داد.وی تأکید کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که با مدیریت هوشمند محدودیت‌ها به گونه‌ای حرکت شود که داشتن کارت واکسیناسیون برای ارائه خدمات اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرد.
زالی تأکید کرد: به رغم اینکه در چهار هفته اخیر شاهد الگوی کاهنده در آمارها بودیم اما دیروز در آمارها تغییری داشتیم که افزایشی مشاهده شد. این رشد در شاخص سرپایی و بستری‌ها دیده شد که می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری باشد. لذا معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی باید آمارها را به دقت رصد کنند تا مراقبت کنیم که این افزایش گذرا بوده یا پایدار می‌شود؛ بی‌تردید برای بالا بردن اثربخشی واکسیناسیون و پیشگیری از ورود به پیک‌های بعدی باید از فرصت فعلی بخوبی برای بیماریابی استفاده کنیم؛ البته این کار نیازمند تأمین منابع مالی نیز هست. قطعاً در بازه بیماریابی بخش مهمی از طرح محله محور شهید سلیمانی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و اجرایی خواهد شد.


مدیرعامل بهشت زهرا (س): بیشتر جانباختگان کرونایی واکسن نزدند
سعید خال  با اشاره به آمار بالای متوفیانی کرونایی که واکسن دریافت نکرده‌اند، اظهار داشت: تجربه چند ماه این سازمان نشان داده کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض مرگ قرار می‌گیرند. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (ع) تهران گفت: تجربه نشان داده آمار جانباختگان ناشی از کرونا در میان افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند بسیار کمتر از کسانی است که واکسن نزده‌اند.این مسئول افزود: عاجزانه از مردم تقاضا داریم که تزریق واکسن را جدی بگیرند و در اسرع وقت نسبت به این امر اقدام کنند.
وی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه تزریق واکسن کرونا در کنار مترو بهشت زهرا (س)، خاطرنشان کرد: سوله مدیریت بحران کرونای سازمان بهشت زهرا (س) با همکاری سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران به مرکز واکسیناسیون کرونا تبدیل شده است و همه افراد می‌توانند بدون ثبت‌نام در سامانه واکسن دریافت کنند.
خال اضافه کرد: مرکز واکسیناسیون کرونای بهشت زهرا (س) فقط با دریافت کارت ملی واکسن تزریق و کارت نیز صادر می‌کند، همچنین اتباع خارجی نیز می‌توانند مانند شهروندان ایرانی از خدمات این مرکز استفاده کنند.وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران به صورت جهادی و انقلابی اماکن زیادی را برای واکسیناسیون شهروندان تهرانی تدارک دیده است، تأکید کرد: شهروندان باید از این فرصت به‌دست آمده نهایت استفاده را کنند تا شاهد کاهش آمار مرگ و میر باشیم.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان بهشت‌ زهرا (س) پیشتر گفته بود که آمار جانباختگان کرونایی در پایان شهریور ماه نزدیک به ۲ رقمی شدن است و شمار جانباختگان ناشی از ویروس کرونا که تعدادشان در سازمان بهشت‌ زهرا (س) تهران ثبت می‌شود در روزهای اخیر نسبت به ماه گذشته و روزهای سخت کاهش ۵۰درصدی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha