دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 318567

ظاهرا مشکل آب و فاضلاب استان خوزستان، به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و هیچ نهادی قادر نیست که این گره کور را باز کند، آن‌هم در استانی که بیشترین منابع آب شیرین و رودخانه‌ها را دارد. در این شرایط خشکسالی بی‌سابقه نیز بر پهنه جنوب ایران سایه افکنده و باعث شده هر روز بسیاری از شهرها با تنش آبی روبه‌رو شوند.

مردم اینجا آب فاضلاب می‌خورند!

سلامت نیوز:ظاهرا مشکل آب و فاضلاب استان خوزستان، به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و هیچ نهادی قادر نیست که این گره کور را باز کند، آن‌هم در استانی که بیشترین منابع آب شیرین و رودخانه‌ها را دارد. در این شرایط خشکسالی بی‌سابقه نیز بر پهنه جنوب ایران سایه افکنده و باعث شده هر روز بسیاری از شهرها با تنش آبی روبه‌رو شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در این میان بحران آبی خوزستان، مردم و تمام ارگان‌ها و نهادها را پای کار آورده است و بسیجی را شکل داده که به هر طریقی به‌دنبال حل این تنش هستند. اما این بحران از کجا آب می‌خورد؟ مسئولان برای رفع آن چه کارهایی انجام داده‌اند و چه کارهایی باقی مانده است؟ آیا عامل اصلی آن خشکسالی و کاهش بارش‌هاست؟ چه بلایی بر سر این استان که با 5 رودخانه کرخه، کارون، دز، جراحی و مارون، در روزگاری نه چندان دور، یکی از پرآب‌ترین مناطق کشور و مادر اولین‌های ایران و نماد توسعه اقتصادی بوده، آمده است؟در این شرایط وزیر نیرو نیز روز گذشته به استان خوزستان سفر کرده است معتقد است که تنها راه حل مشکل آب این استان تکمیل طرح آبرسانی غدیر است.

آن‌طور که علی اکبر محرابیان گفته است «با تکمیل طرح غدیر ۲۶ شهرستان استان خوزستان برای مدت ۱۰ سال آب آشامیدنی پایدار خواهند داشت.»  در این شرایــط و در جلسه‌ای که بــا حضور وزیر نیرو برگزار شد، نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفته است: «در این شهر و در آبادان آب فاضلاب به خورد مردم می‌دهیم.» آن‌طور که  لفته‌نژاد، نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تنها راه حل مشکل آب در این شهر و آبادان را افزایش سهمیه آب این شهرها در طرح غدیر دانسته است.

در این شرایط ادامه عملیات اجرایی طرح آبرسانی غدیر به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح آبرسانی استان با هزینه کرد 19803 میلیارد ریال که با اجرای آن ظرفیت آبرسانی به شهرهای آبادان از 50 به 95 درصد، خرمشهر از 45 به 95 درصد، اهواز از 40 به 70 درصد و شادگان از 30 به 75 درصد افزایش یافته؛ از دیگر اقدامات این دولت بود است.  طبق گزارش شبکه بهداشت استان خوزستان مطلوبیت میکروبی شبکه توزیع آب شرب شهرهای استان در سال ۹۸ به‌جز شبکه مجزای آب اهواز ۹۷ درصد بوده است.

درصورت وجود چنین مساله‌ای یعنی تلاقی آب شرب با فاضلاب در این استان شبکه بهداشت باید به ما نامه بزند و نتایج نمونه‌گیری‌های خود را اعلام کند، درحالی‌که تاکنون چنین نامه‌ای به ما ارجاع داده نشده است.» مضاف ‌بر این حقیقی‌پور ذیل همین مساله به نکته مهم دیگری اشاره کرد و گفت: «در اهواز بیش از ۵۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب وجود دارد که برخی از آنها لوله‌های آب را از میان فاضلاب عبور داده‌اند. سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز نسبت‌به وجود شبکه توزیع بالاتر است و این احتمال وجود دارد که در اثر فشار پمپ‌های خانگی در زمان پیک مصرف این آب‌های زیرزمینی ازطریق محل‌های جوش و ترک لوله‌ها وارد شبکه شوند.»


  مشکل آب خوزستان با طرح غدیر حل می‌شود؟‌


این درحالی است که طرح آبرسانی غدیر با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب با کیفیت به شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی استان خوزستان (شهرستان های شوش، اهواز، باوی، حمیدیه، کارون، دشت آزادگان، هویزه، شادگان، خرمشهر و آبادان) در سال ۱۳۹۷ طراحی شده است.  لفته‌نژاد اما باور دارد: «چیزی به اسم توسعه طرح‌های آب در آبادان و خرمشهر نداریم و علت اینکه پس از ۳۲ سال هیچ طرحی برای حل مشکلات آب در این شهرها اجرایی نشده است، باید بررسی شود.»

او همچنین به مشکلات سلامتی که برای ساکنان شهرهای آبادان و خرمشهر به خاطر آب آلوده به‌وجود آمده اشاره کرد و تاکید دارد که باید به این مشکلات رسیدگی شود. در سال 97 نیز به‌دنبال شوری منابع آب شرب خرمشهر و آبادان، بسیاری از شهروندان به این موضوع معترض بودند.


  سایه خشکسالی بی‌سابقه بر ایران


خشکسالی بر کسی پوشیده نیست یکی از مهم‌ترین دلایل خشکسالی در بیشتر نقاط کشور کاهش بارندگی در سال‌های اخیر از جمله امسال بوده است. در همین زمینه معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو چند وقت پیش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه وضع بارندگی کشور نسبت به سال‌های پیش خوب نیست، گفت: «نسبت به سال گذشته، حدود ۵۴ درصد و نسبت به متوسط ۵۲ سال گذشته حدود ۴۰ درصد، کاهش بارندگی داریم.» در این شرایط وزیر نیرو و کارشناسان منابع آبی از خشک‌ترین سال آبی کشور ابراز نگرانی می‌کنند و در این میان، استانی مانند خوزستان با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر، بیشتر در معرض خطر خشکسالی هستند.

بنا به گفته وزیر نیرو: «در یک خشکسالی بسیار سخت در کشور به سر می‌بریم و براساس آمار و گزارش‌ها در ۵۲ سال گذشته این خشکسالی بی‌سابقه بوده است.»  همزمان گلاله غفاری، پژوهشگر منابع آب دانشگاه صنعتی شریف، گفته است: ـبارشهای امسال زیر حد نرمال بوده و پاییز خشکی را پیش‌رو خواهیم داشت. خشکسالی پدیده‌ای خزنده است و تاثیر آن در بلند مدت مشخص می شود و نمی‌توان به صورت دقیق زمان شروع و پایان آن را مشخص کرد.» 

وی ادامه داد: همچنین شدت بارش بیشتر و مدت بارش کمتر خواهد شد و در عوض بارش‌های ملایم کمتر رخ خواهد داد، که در نتیجه آن با افزایش فراوانی و شدت وقوع پدیده‌های حدی مانند سیل و خشکسالی روبه رو خواهیم بود. نتایج مطالعات سازمان‌های مختلف در داخل کشور نشان می‌دهد که سال‌های خشکی را پیشرو خواهیم داشت به گونه‌ای که سازمان هواشناسی معتقد است امسال، خشکسالی در انتظار ایران است؛ بارش‌های امسال زیر حد نرمال بوده و پاییز خشکی را پیشرو خواهیم داشت. بارش در فصل پاییز در اکثر مناطق کشور به جز سواحل دریای خزر کمتر از نرمال (میانگین بلند مدت آماری) پیش‌بینی می‌شود که سهم ماه‌های مهر و آبان در این کم‌بارشی بیشتر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha