در سیستم گوارشی انسان لوله ای بین گلو و معده قرار دارد که غذای جویده شده را از دهان به معده منتقل کرده و مری نام دارد. در صورتی که سلول های سرطانی در این ناحیه شروع به رشد کنند، سرطان مری ایجاد می شود.

سرطان مری را بهتر بشناسید

سلامت نیوز: در سیستم گوارشی انسان لوله ای بین گلو و معده قرار دارد که غذای جویده شده را از دهان به معده منتقل کرده و مری نام دارد. در صورتی که سلول های سرطانی در این ناحیه شروع به رشد کنند، سرطان مری ایجاد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس،زمانی که سلول های سرطانی در مری رشد می کنند، در عمل بلع مشکل ایجاد شده و فرد دچار کاهش وزن می شود. این بیماری از دو نوع اصلی و انواع نادر دیگر برخوردار است. نرخ ابتلا به سرطان مری در کشورهای مختلف، متفاوت است اما در چین بیشترین میزان ابتلای به این بیماری رخ می دهد. لازم به توضیح است که به دلیل نرخ مصرف بالای دخانیات در آقایان ، مردان سه برابر بیشتر از زنان به سرطان مری دچار می شوند.

در این بیماری سلول های سرطانی از بخش درونی مری آغاز شده و می تواند تا سطح بیرونی مری ادامه پیدا کرده و مانند دیگر سرطان ها به دیگر بخش های بدن سرایت کند. غدد لنفاوی از نخستین بخش هایی هستند که  بر اثر گسترش سرطان مری مبتلا می شوند.

در مراحل بعدی و در صورت عدم انجام درمان مناسب، کبد، ریه‌ها، مغز و استخوان ها درگیر سلول های سرطانی خواهند شد. سرطان مری ششمین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان محسوب می شود.
علائم

این نوع سرطان نیز همانند دیگر انواع مختلف سرطان، در ابتدا هیچ نشانه ای ندارد و همین موضوع باعث می شود تا معمولا افراد مبتلا در زمان مناسبی به وجود بیماری خود پی نبرده و سرطان وارد مراحل پیشرفته شود.به گزارش سیناپرس، از جمله شایع ترین علائم این بیماری می توان به اشکال در بلع، درد هنگام قورت دادن غذا، احساس توده و برجستگی در گلو، درد قفسه سینه، فشار یا سوزش، گرفتگی صدا، گره‌های لنفاوی متورم شده، ایجاد غده اطراف استخوان ترقوه، کاهش وزن، سرفهٔ خشک، استفراغ مخاط خون‌آلود، بالا آمدن غذای هضم نشده همراه با تنفس بد بو اشاره کرد که در صورت پیشرفت بیماری بروز می کند.


پیشگیری

 برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، ترک سیگار و استفاده از رژیم غذایی سالم همچون مصرف میوه، سبزی، زیتون، لبنیات کم چرب و ماهی می تواند موثر باشد. به طور معمول غربالگری برای سرطان مری انجام نمی شود و این آزمایش تنها برای افرادی که به بیماری مری بارت مبتلا هستند، تجویز می شود.

از آن جهت که استرس و نگرانی در ایجاد بسیاری از بیماری ها موثر است پرهیز از این عامل نیز به افراد کمک می کند تا به سرطان مری مبتلا نشوند. در مجموع در رابطه با سرطان مری نیز مانند تمام سرطان ها، سبک زندگی نقش مهمی داشته و با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم می توان از ابتلا به این بیماری تا حد زیادی پیشگیری کرد.

درمان

 برای تشخیص این بیماری از آندوسکوپی با یک دوربین فیبر نوری استفاده می شود. به گزارش سیناپرس،در حقیقت آندوسکوپی امکان نمونه برداری از تومور را به پزشک می دهد. پس از تشخیص بیماری و شناسایی نوع آن، پزشک تصمیم به استفاده از روش های درمانی مناسب از جمله جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی می گیرد. در صورتی که این بیماری گسترش زیادی پیدا کرده باشد و پزشک جراحی را برای بیمار مناسب نبیند، تنها از مراقبت های تسکینی استفاده می شود و معمولا  در این مرحله جراحی تنها برای کمک به عبور غذا انجام می گیرد و جنبه درمانی ندارد.
در سرطان مری و در کنار روش های درمانی ذکر شده می توان اقداماتی را انجام داد که به کنترل بیماری و درمان کمک کند. در این شرایط وعده های غذایی باید کم حجم و در تعداد زیادتر مصرف شود.
تیمی از پژوهشگران موسسه مطالعات سرطان در لندن، در تحقیقت اخیر خود دریافتند که یکی از دلایل اصلی بروز سرطان مری در انسان، ایجاد نوعی جهش ژنتیکی در ژن های موسوم به MYC  و BTK محسوب می شود.

نتایج مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه تگزاس نیز منجر به ارائه پلتفورمی جدید برای درمان سرطان مری شده که بر پایه نانوذرات شکل گرفته است. در این روش درمانی، نانوذرات استفاده شده به طور همزمان سلول های سرطانی را نابود کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

پژوهشگران دانشگاه زابل در سیستان و بلوچستان نیز طی مطالعاتی به بررسی منطقه ای سرطان مری در ایران پرداخته و دریافتند اگرچه در بیش از ۵۰ درصد موارد، سرطان مری از طریق انجام عمل جراحی قابل درمان است اما شناسایی موارد با احتمال بالای برگشت یک مسئله اصلی در مدیریت بالینی بیماری محسوب می شود. در حال حاضر، مطالعه مرحله گره های  لنفاوی، دقیق ترین پیش بینی از روند بازگشت بیماری به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha