مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه:«براساس آخرین ارزیابی ها در اواخر سال 99، شیوع اختلالات روانپزشکی در کشور به 29 و هفت دهم درصد رسیده است.» گفت:« امیدواریم سال 1400 سالی باشد که بلاخره لایحه حمایت از بیماران مبتلایان به اختلالات شدید روانپزشکی بعد از 18 سال به تصویب برسد.»

معطل ماندن 18 ساله لایحه حمایت از حقوق مبتلایان به اختلالات روانپزشکی

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه:«براساس آخرین ارزیابی ها در اواخر سال 99، شیوع اختلالات روانپزشکی در کشور به 29 و هفت دهم درصد رسیده است.» گفت:« امیدواریم سال 1400 سالی باشد که بلاخره لایحه حمایت از بیماران مبتلایان به اختلالات شدید روانپزشکی بعد از 18 سال به تصویب برسد.»

 

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حاجبی، در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت روان گفت:« امروز 18 مهرماه مصادف با روز جهانی سلامت روان است و در کشور ما این روز شروع هفته سلامت روان از 18 تا 24 مهرماه است.»


وی در ادامه گفت:«آمارهای جهانی نشان می دهد در حال حاضر نزدیک به یک میلیارد نفر از اختلال روانی رنج می برند و مشکلات حوزه روان در هر مکانی هر فردی را می تواند درگیر کند. افسردگی یکی از علل اصلی بار بیماری ها است. در جهان از هر 7 کودک در سنین 10 تا 19 سال یک نفر دچار اختلال روانی است که نیمی از آن در سن 14 سالگی شروع می شود یعنی ما با یک معضلی روبرو هستیم که از نوجوانی افراد را درگیر می کند وقتی مشکلاتی در این سنین شروع می شود بار آن برای جهان بیشتر خواهد بود.»


وی افزود:« هرچه سن شروع اختلالات روانی کمتر باشد بار ناشی از آن بیشتر است. افرادی که به اختلالات شدید روانپزشکی مبتلا هستند ممکن است بین ده تا بیست سال از عمرشان کم شود که باعث می شود بار بیماری های روانپزشکی افزایش پیدا کند.»


وی گفت:« در تمام سالیانی که بحث سلامت روان مطرح بوده یکی از مهمترین اهداف ما افزایش سواد سلامت روان در عموم جامعه و مبارزه با انگ است.»


وی درباره آخرین وضعیت لایحه حمایت از بیماران مبتلایان به اختلالات شدید روانپزشکی، گفت:« این لایحه در دولت ارسال و در کمیسیون لوایح مراحل خود را طی کرده و جلسات متعدد برگزار شده است و نقطه نظرات اعمال شده است. این لایحه در اسفند سال 98 از دولت به مجلس ارسال شد و از اواسط سال 99 جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه در کمیسیون بهداشت برگزار شد و لایحه از این کمیسیون به سطح بالاتر در مجلس ارسال شده و اگر مراحلش را طی کند در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد امیدواریم سال 1400 سالی باشد که شاهد این باشیم که بلاخره این لایحه بعد از 18 سال به تصویب برسد.»


وی گفت:« براساس آخرین ارزیابی ها در اواخر سال 99، شیوع اختلالات روانپزشکی در کشور به 29 و هفت دهم درصد رسیده است. در همین مطالعه متوجه شدند 14.9 دهم درصد این افراد به کرونا مبتلا شده بودند. قدم بعدی این بود که در میان مبتلایان میزان شیوع اختلالات چقدر بوده که نشان داه شد 39 و هشت دهم درصد بوده است. در بررسی دیگری مشخص شد 4 درصد این افراد، افرادی هستند که یک عضو خانواده خود را به علت کرونا از دست داده اند که میزان اختلال40.8 درصد بوده است.»


دکتر حاجبی در ادامه گفت:« بیماری کرونا، مشکل جهانی است که باعث افزایش اختلالات روانی در جهان شده است. سلامت روان یک پدیده بایوسایکوسوشیال است. در کرونا عوامل بیولوژیکی مطرح است و این بیماری فرد را مستعد استرس می کند و افرادی که خانواده خود را از دست داده اند نتوانسته اند سوگ را داشته باشند. این بیماری مشکلات اقتصادی را به دنبال داشته است. برنامه های زیادی را در طی این 18 ماه داشته ایم، در حوزه بهداشت بهترین رویکرد برای ارائه خدمت، استفاده از مراقبت های اولیه بهداشتی است. بزرگترین مشکل در دوره کرونا مشکلات سلامت روان و اضطراب و افسردگی است.»


وی درباره غربالگری سلامت روان دانش آموزان گفت:« درباره غربالگری دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش سیاستگذای می کند و وزارت بهداشت به عنوان یک دستگاه تخصصی به این وزارتخانه کمک می کند. در حال حاضر با توجه به اینکه دانش آموزان در مدارس حضور ندارند غربالگری انجام نشده است.تصور نکنیم اگر با معضلاتی در حوزه کرونا روبرو هستیم خاص کشور ما است، کرونا یک پاندمی است و در دنیا تمام مسائل تجربه شده و برای مدیریت آن در کشورها یک استراتژی در نظر گرفته شده است.»


دکتر حاجبی در ادامه گفت:« در طی دوران کرونا به خانواده ها فشار بسیاری وارد می شود که کودک را باید در خانواده مدیریت کنند. ممکن است کودکان مشکلات رفتاری در حوزه سلامت روان پیدا کرده باشند. غربالگری سلامت روان دانش آموزان مستلزم بازگشایی مدارس است. جلساتی در این زمینه با آموزش و پرورش داشتیم که بعد از بازگشایی مدارس نیز جلساتی خواهیم داشت. در نهایت سیاست کلان با کمک وزارت بهداشت است ولی سیاست اصلی در آموزش و پرورش است.»


وی درباره وضعیت داروهای روانپزشکی، گفت:« در خصوص داروهای روانپزشکی در کشوروضعیت بدی نداریم البته در یک مقطعی به دلیل اینکه ماده اولیه این داروها کاهش پیدا می کند ممکن است با کمبود مقطعی مواجه شویم که تلاش می کنیم با داروهایی که اثر مشابهی دارد این مشکل را پوشش دهیم.»


وی گفت:« یکی از مهمترین مسائل در دوران پساکرونا بحث حوزه سلامت روان است. وقتی راجع به پسا کرونا صحبت می کنیم منظور این نیست که کرونا تموم شده است کسی که مبتلا شده و بهبود پیدا کرده است در دوران پسا کرونا قرار دارد. جشن پایان کووید-19 با استانداردهایی اعلام خواهد شد و این مسئله هنوز مشخص نیست. ما منتظر نماندیم که کرونا تمام شود و مداخلاتمان را از همان اسفند 98 شروع کردیم. از 4 ماه پیش برای بهبودیافتگان کرونا برنامه ای تدوین شده و از طریق آماری که در نظام بهداشتی ارائه می شود وضعیت افراد پیگیری می شود. اختلالات شایع روانپزشکی بزرگترین مشکل لانگ کووید است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha