مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان تهران با بیان اینکه وضعیت منابع آبی پایتخت نگران کننده است، گفت: طی سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ( از مهر سال گذشته تا مهرماه امسال) تهران با ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن و کاهش ۳۷ درصدی بارندگی مواجه بود.

وضعیت منابع آبی تهران نگران کننده‌است

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان تهران با بیان اینکه وضعیت منابع آبی پایتخت نگران کننده است، گفت: طی سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ( از مهر سال گذشته تا مهرماه امسال) تهران با ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن و کاهش ۳۷ درصدی بارندگی مواجه بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمد رضا بختیاری روز سه شنبه در جلسه اعضای شورای شهر پایتخت، افزود: استان تهران با وجود برخورداری از نزدیک به یک درصد مساحت کشور، ۱۸ درصد جمعیت ایران را در خود جای داده است و متوسط بارندگی سالانه آن نزدیک به میانگین کشور و معادل ۲۸۰ میلی متر است.

وی یادآورشد: متوسط جهانی بارش سالانه به ۷۵۰ میلی متر و کشور به ۲۵۰ میلی متر می رسد و این نشاندهنده قرارداشتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین است.

بختیاری اظهارداشت: مصرف آب در استان تهران نزدیک به چهار میلیارد و ۳۱۵ میلیون متر مکعب است که حدود یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون متر مکعب از محل منابع آب سطحی و ۲.۵ میلیارد متر مکعب از منابع زیر زمینی شامل چاه و چشمه ها و قنوات تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: متوسط کسری مخزن در این استان حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب به شمار می آید که از این ۱۵۰ میلیون متر مکعب حدود ۴۰ میلیون متر مکعب مربوط به شهر تهران و مابقی برای دیگر نقاط است.

وی با بیان اینکه سال آبی گذشته بدترین سال در ۵۰ سال اخیر به لحاظ میزان نزولات جوی در آسمان تهران بود، خاطرنشان کرد: طی سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، ۳۷ درصد کاهش بارندگی  و حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن داشتیم.

بختیاری ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز فقط ۰.۴ میلی متر بارندگی داشتیم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۴ و متوسط بلند مدت ۵۸ میلی متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به وضعیت مخازن سدهای تامین کننده آب شرب شهر تهران اشاره کرد و گفت: ۴۵۲ میلیون متر مکعب حجم این سدهاست که سال گذشته در چنین روزی حجم آنها به ۷۵۱ میلیون متر مکعب می رسید.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل کاهش بارندگی ها، با وجود افزایش چند درجه حرارت دما و شیوع کرونا، برای نخستبن بار در تاریخ مصرف آب شهر تهران، به دلیل فرهنگسازی و کارهای خوب شرکت آبفا نه فقط افزایش مصرف را نداشتیم که شاهد کاهش ۰.۳ درصدی مصرف آب بودیم که این رویداد بی سابقه است در حالی که هر ساله با توجه به رشد جمعیت این استان،  ۲.۵ درصد افزایش مصرف ثبت می شد.

بختیاری اعلام کرد: امسال در شهر تهران با وجود همه مشکلات، افزایش دمای حدود سه درجه ای، حتی یک ساعت قطعی آب به دلیل کمبود آب ثبت نشد؛ در تلاش هستیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که شهروندان در مصرف آب شرب دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه آب شرب پایتخت از پنج سد طالقان، امیرکبیر، لتیان، لار و ماملو تامین می شود، گفت: میزان مصرف آب شرب در شهر تهران سالانه به حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب می رسد که توسط ۵۴۰ حلقه چاه در شهر تهران و مابقی از سدها تامین می شود.

وی افزود: در شرایط معمولی ۷۰ درصد آب شرب شهر تهران از منابع آب زیر زمینی و ۳۰ درصد از آب های سطحی تامین می شود که این میزان مصرف از منابع آب سطحی متناسب با بارندگی ها متغیر است.

بختیاری یادآورشد: اکنون وضعیت منابع آب زیر زمینی استان تهران با ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی سالانه در شرایط مناسبی قرار ندارد و این موضوع به خصوص در جنوب تهران و به ویژه دشت ورامین که از مناطق ممنوعه و بحرانی کشور است، وضعیت حادتری دارد.

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: در سال ۸۹ ما حدود ۱۰ سانتی متر فرونشست را داشتیم که این رقم  در سال ۹۷ از ۵ سانتی متر تا ۳۰ سانتی متر فرونشست ثبت شد که این نشان می دهد که وضعیت منابع زیر زمینی تهران و البرز بسیار نامناسب است و با توجه به بارگزاری بالای جمعیت باید فکری عاجل برای مدیریت منابع آبی انجام داد.

وی اظهارداشت: شهروندان تهرانی حدود ۱۷ درصد آب کشور را مصرف می کنند که رقمی در حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است و این رقم برای کشور به ۶ میلیارد متر مکعب می رسد.

تصفیه‌خانه هفتم فرصتی برای توزیع آب با کیفیت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص آخرین وضعیت تصفیه خانه هفتم پایتخت گفت: طی سال های اخیر، کار بزرگی که در تهران به ویژه مناطق جنوبی انجام شد، احداث تصفیه خانه هفتم بود که در پاسخ به پرسش و توقع همیشگی شهروندان مبنی بر چرایی استفاده مناطق برخوردار از منابع آبهای سطحی و جنوبی از منابع زیر زمینی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه مدول اول تصفیه خانه هفتم در سال ۹۴ و مدول دوم در سال ۹۸ به بهره برداری رسید، افزود: با این اقدام، برای اولین بار آب سطحی تهران به مناطق جنوبی شهر تهران که حدود ۲ میلیون نفر در آن ساکن هستند، منتقل و موجب شد که کیفیت منابع آب آشامیدنی پایتخت افزایش و آبهای سطحی به مناطق جنوبی انتقال یابد.

بختیاری یادآورشد: در حال حاضر حدود پنج هزار لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه توزیع آب مناطق جنوب تهران و همه آن جایگزین منابع آب زیر زمینی می شود.

اجرای ۶۵ درصد عملیات اجرایی رینگ پیرامونی تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص آخرین وضعیت رینگ پیرامونی آبرسانی شهر تهران گفت: تاکنون نزدیک به حدود ۶۵ درصد این طرح اجرا شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون این رینگ در مناطق بحرانی و مشکل دار پایتخت اجرا شده است، اظهارداشت: باقی اجرای طرح اغلب در مناطق شمالی باقی مانده که عملیات اجرایی آن هم در دست قرارگاه خاتم الانبیاست که با جدیت  کار را ادامه می دهد و با اجرای آن جانمایی مخازن، انتقال ثقلی منابع وتعادل بخشی کیفی به آب آشامیدنی تهران تامین می شود.

بختیاری به طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران اشاره و خاطرنشان کرد: در پایتخت حدود ۹ هزار کیلومتر خط لوله و آبرسانی داریم که ۴۰ درصد آنها عمر بالای ۵۰ سال دارند و فرسوده محسوب می شوند و بسیاری از هدر رفتی که رخ می دهد مربوط به همین بخش است و در صورت وقوع زلزله این بخش از شبکه آبرسانی از دست خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران طرح آبرسانی اضطراری را ثمره بهره گیری از ایده ژاپنی ها خواند و ادامه داد: در صورت وقوع زلزله بخشی از شبکه آبرسانی از دست می رود اما با اجرای این طرح، می توان تا زمان ترمیم شبکه، آب شرب و بهداشت مورد نیاز شهروندان را تامین کرد.

وی اجرای این طرح را مستلزم راه اندازی مخازن ذخیره آب برشمرد و اضافه کرد: هم اکنون در مناطق شمالی تهران ۱۱۷ مخزن بزرگ داریم و در مناطق جنوبی این مخازن را نداریم و ۳۷۴ مخازن اضطراری تعبیه و جانمایی شده است که در مسیر آبرسانی شهر قرار دارند.

بختیاری با بیان اینکه این شبکه مخازن با ۲ سناریو جانمایی شده است، اعلام کرد: در صورت وقوع زلزله در مرحله نخست، پیش بینی و تامین سرانه سه لیتر برای سه روز پس از حادثه به منظور تامین آب شرب با عنوان طرح تامین آب اضطراری و حفظ حیات اجرا می شود و سپس در مرحله دوم سرانه ۱۳ لیتر برای هفت روز با هدف تامین آش مورد نیاز شستشوی دست و صورت پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران مدت زمان اجرای این ۲ سناریو را فرصتی برای ترمیم شبکه آبرسانی اعلام کرد و گفت: تاکنون حدود ۳۰ مخزن را ساخته ایم و ۷۰ مخزن هم در دست پیمانسپاری است و حجم هر مخزن نیز به ۱۰۰ متر مکعب می رسد.

وی طرح دیگر در دست اجرا را طرح جامع آبرسانی تهران برشمرد و افزود: با اجرای آن تمامی سدهای استان به تصفیه خانه ها متصل می شود، ما در واقع تمام مخازن سدهایمان را بهم وصل کرده ایم و اگر سدی را هم به مدت ۲ ماه از دست دهیم هیچ مشکلی ایجاد نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha