نتایج تحقیقات جدید نشان داد که ریشه زردچوبه و ترکیب زیست فعال آن یعنی کورکومین در مقابله با سندرم حاد تنفسی سارس-کوو-۲(SARS-CoV-۲) کارایی دارد.

زردچوبه در مقابله با ویروس کرونا کارایی دارد

سلامت نیوز: نتایج تحقیقات جدید نشان داد که ریشه زردچوبه و ترکیب زیست فعال آن یعنی کورکومین در مقابله با سندرم حاد تنفسی سارس-کوو-۲(SARS-CoV-۲) کارایی دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان فعالیت خنثی‌کننده عصاره ریشه زردچوبه(محلول در آب)، کپسول‌های مکمل غذایی حاوی کورکومین و کورکومین خالص را در برابر ویروس سارس-کوو-۲ در شرایط آزمایشگاهی در غلظت‌های غیرسمی بررسی کردند.


به گزارش مدیکال نیوز،همه‌گیری بیماری کروناویروس که ناشی از گسترش ویروس سارس-کوو-۲ است، همچنان در سراسر جهان ادامه دارد. راهبردهای مختلف و واکسیناسیون میزان و شدت عفونت را کاهش داده است؛ با این حال در حال حاضر گزینه‌های درمانی محدودی برای درمان کووید ۱۹ در دسترس است. 


داروهای گیاهی سنتی یک گزینه امیدوارکننده در درمان مکمل برای بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شود و در این مورد ریشه زردچوبه(Curcuma longa) یکی از گزینه‌های محبوب است که با خواص ضد ویروسی قوی همراه است.


ترکیبات فعال آن شامل کورکومین(۷۵ درصد)، دمتوکسی کورکومین(۲۵ تا ۲۰ درصد) و بیس دمتوکسی کورکومین (پنج تا ۱۵ درصد) است که همگی دارای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های زیستی مانند آنتی‌اکسیدان، خواص ضد التهاب، ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد تومور است. 


فعالیت ضد ویروسی کورکومین در برابر انواع ویروس‌ها ازجمله ویروس نقص ایمنی انسانی(HIV)، ویروس هپاتیتC (HCV)، آنفلوآنزای A و سندرم حاد تنفسی کروناویروس یک(SARS-CoV-۱) مشخص شده اما مطالعات کمی در حال بررسی نقش آن در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است.
سه ترکیبی که در این مطالعه برای کارایی آزمایشگاهی این ترکیبات در برابر سارس-کوو-۲ مورد آزمایش قرار گرفت شامل عصاره ریشه زردچوبه، کپسول مکمل غذایی حاوی کورکومین و کورکومین خالص بود.


برای به دست آوردن عصاره ریشه محققان ریشه زردچوبه را به قطعات ریز تقسیم و برای حذف اجزای جامد آن را سانتریفیوژ کردند. آنان بیشتر مایع را با اولتراسانتریفیوژ خالص کردند.


کپسول تغذیه‌ای در دی متیل سولفوکسید(DMSO) حل شد و برای استفاده در محیط کشت رقیق شد. محققان گزارش کردند که یک کپسول حاوی ۶۴۰ میلی‌گرم پودر زردچوبه، ۱۰۵ میلی‌گرم عصاره زردچوبه(حاوی ۹۹.۹ میلی‌گرم کورکومین) و پنج میلی‌گرم فلفل سیا (حاوی ۴.۷ میلی‌گرم پیپرین) بود.
کورکومین خالص نیز به‌طور مشابه حل و رقیق شد.


محققان در این خنثی‌سازی سارس-کوو-۲ توسط عصاره ریشه زردچوبه محلول در آب، کپسول‌های مکمل غذایی حاوی کورکومین و کورکومین خالص غلظت مورد نیاز برای خنثی‌سازی کامل ویروس را محاسبه کردند.


آنان دریافتند که غلظت‌های کم ۵۸.۶ میکروگرم در میلی‌لیتر از کپسول‌های مکمل محلول، ۱۵.۶ میکروگرم در میلی‌لیتر کورکومین و محلول با غلظت بالای ۱:۱۲۸ عصاره ریشه زردچوبه برای خنثی کردن قابل توجه سارس-کوو-۲ کافی است.


علی‌رغم توانایی زیستی کم و مشکلات حلالیت در آب، نتایج حاصل از این مطالعه کورکومین را به‌ عنوان یک ترکیب ضد ویروسی قوی در غلظت‌های پایین در برابر سارس-کوو-۲ برجسته می‌کند. محققان نشان دادند عصاره ریشه زردچوبه و کپسول‌های مکمل غذایی محلول همچنین کورکومین به‌طور موثر سارس-کوو-۲ را در مدل‌های کشت سلولی Vero E۶ و Calu-۳ خنثی می‌کنند.


در حالی که نتایج حاصل از انجام مطالعات بالینی در مورد ارزیابی مزایای کورکومین در درمان بیماران کووید-۱۹ مورد انتظار است اما نتایج این مطالعه فعالیت آن در برابر سارس-کوو-۲ در شرایط آزمایشگاهی برجسته می‌کند.


نتایجی این تحقیق مجددا تایید می‌کند که داروهای گیاهی مقرون‌به‌صرفه با فعالیت ضد ویروسی که به راحتی در سراسر جهان در دسترس است، گزینه‌های امیدوارکننده‌ای برای درمان تکمیلی عفونت‌های ویروسی مانند عفونت‌های سارس-کوو-۲ محسوب می‌شود.
نتایج این تحقیق در نشریه Viruses منتشر شده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha