وزارت بهداشت فرانسه از روز گذشته (دوشنبه اول نوامبر) و به روال پنج سال گذشته، چالشی را تحت عنوان "ماه بدون دخانیات" راه اندازی کرد که برنامه‌ای برای تشویق فرانسوی‌ها به ترک سیگار است.

"ماه بدون دخانیات"؛ طرح فرانسه و انگلیس برای کاهش سیگاری‌ها

سلامت نیوز:وزارت بهداشت فرانسه از روز گذشته (دوشنبه اول نوامبر) و به روال پنج سال گذشته، چالشی را تحت عنوان "ماه بدون دخانیات" راه اندازی کرد که برنامه‌ای برای تشویق فرانسوی‌ها به ترک سیگار است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در چهارچوب این طرح از فرانسوی‌ها خواسته می‌شود دست‌کم برای یک ماه سیگار نکشند؛ درخواستی که به گفته ماریسول تورین، وزیر بهداشت این کشور در صورت عملی شدن از سوی سیگاری‌ها، شانس ترک قطعی سیگار را پنج برابر بیشتر می‌کند.


فرانسه این طرح را از ۲۰۱۶ میلادی هر ساله به اجرا می‌گذارد، یعنی پس از آنکه نتایج مثبت اجرای آن را در انگلیس دید.


هدف دو دولت این است که با یک "اقدام جمعی" به سیگاری‌ها انگیزه بیشتری برای ترک سیگار بدهند.


انگلیس هم از سال ۲۰۱۲ میلادی هر ساله از اولین روز ماه اکتبر، طرحی را برای یکماه به اجرا می‌گذارد که "Stoptober" نام دارد، عنوانی که از ترکیب دو کلمه Stop و October حاصل شده است.


در این یک ماه از تمام ابزارهای ممکن برای تشویق سیگاری‌ها به ترک استفاده می‌شود چراکه آمارها نشان داده افرادی که بدون کمک از محیط اطراف موفق به ترک سیگار شده باشند، خیلی کم هستند.


نتایج به دست آمده از مسیر کمپین Stoptober در خور توجه است و کارآیی خود را نشان داده است. بر اساس آمارها هر ساله در ماه اکتبر و در چهارچوب این طرح، بیش از ۲۵۰ هزار نفر برای ترک سیگار تلاش می‌کنند که حدود ۵۰ درصد بیشتر از دیگر ماه های سال است.


تنها در سال گذشته میلادی، بیش از ۳۰۰ هزار سیگاری در این کشور این چالش را پذیرفتند و تلاش کردند تا دست‌کم برای یک ماه سیگار نکشند.
آمارهای انگلیس همچنین نشان می‌دهد که از ۲.۵ میلیون نفری که از سال ۲۰۱۵ میلادی سعی در ترک سیگار داشته‌اند، ۵۰۰ هزار نفر موفق به این کار شده‌اند. علاوه بر این در مجموع نیز شمار سیگاری‌های این کشور در مقایسه با سال ۱۹۸۵ میلادی ۳۷ درصد کمتر شده است.


این کمپین همچنین باعث شد تا نرخ استعمال دخانیات در میان جوانان بالای ۱۵ سال در انگلیس ۱۸ درصد کاهش یابد.
پیش از فرانسه، هلند و نیوزیلند و استرالیا نیز از طرح ابتکاری استقبال کرده و طرح مشابهی را به اجرا گذاشته‌اند.


فرانسه در این ماه برای اجرای این طرح، از همه راه های ممکن برای تشویق سیگاری‌ها به ترک استفاده می‌کند از جمله اینکه داروخانه‌ها کیت‌های ترک سیگار را همزمان با کتاب راهنما و یک برنامه زمانبندی بطور رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند، برنامه‌های آموزشی در رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند، افراد مشهور خبر از ترک سیگار خود یا تصمیم به ترک سیگار می‌دهند و حتی اپلیکیشن ویژه‌ای برای ترک سیگار معرفی می‌شود تا افرادی که در این چالش یک ماهه شرکت می‌کنند، بتوانند روی گوشی‌های تلفن همراه خود از آن استفاده کنند.


فعالان بخش سلامت نیز بسیج می‌شوند و حتی در سریال‌های فرانسوی به این موضوع پرداخته می‌شود.
وزارت بهداشت فرانسه همچنین درچهارچوب این طرح، وبسایتی را طراحی کرده است که می‌توان وارد آن شد و از یکی از نزدیکان که برای ترک سیگار این چالش را پذیرفته حمایت کرد یا اینکه از یک دوست که سیگاری است دعوت کرد تا او نیز چالش را بپذیرد.


بر اساس گزارشی که هفته گذشته در بولتن هفتگی اپیدمیولوژیک (BEH) منتشر شد، یک فرد سیگاری در صورتی که همسرش همزمان با او تصمیم به ترک سیگار بگیرد تا ۶۷ درصد و در صورتی که یک دوست یا همکارش همزمان تصمیم به ترک سیگار بگیرد تا ۳۶ درصد شانس موفقیت در ترک کامل سیگار دارد.


 اگرچه برآورد دقیق تعداد افرادی که به کمک این طرح، کشیدن سیگار را متوقف کرده‌اند آسان نیست اما چیزی که روشن است اینکه از اولین سال اجرای این طرح در فرانسه، هر سال استعمال دخانیات در این کشور به میزان ۱ درصد کاهش یافته است که معادل ۹۰ هزار سیگاریِ کمتر در هر سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha