یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 320338

به گفته یک کارشناس انتقال مدفوعی ویروس کرونا در روابط نامتعارف زناشویی حتی در شرایطی که فرد بهبود هم پیدا کرده باشد، می تواند موجب انتقال کووید 19 شود.

مراقب روابط جنسی زناشویی در دوران کرونا باشید

سلامت نیوز: به گفته یک کارشناس انتقال مدفوعی ویروس کرونا در روابط نامتعارف زناشویی حتی در شرایطی که فرد بهبود هم پیدا کرده باشد، می تواند موجب انتقال کووید 19 شود.

به گزارش سلامت نیوز، زهره کشاورز، دکترای تخصصی سلامت باروری و فلوشیپ طب جنسی در گفتگو با سیناپرس، درباره ماندگاری کووید 19 در اندام های جنسی و احتمال انتقال کرونا بعد از بهبود یافتگی، گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر ماندگاری کووید 19 در ترشحات جنسی مشاهده نشده است؛ اما بر طبق پژوهش های صورت گرفته دانشمندان دریافته اند که ویروس کرونا تا مدت ها در مدفوع افراد باقی می ماند. در واقع انتقال مدفوعی در روابط نامتعارف می تواند حتی اگر فرد بهبود هم پیدا کرده باشد، موجب شیوع بیماری شود.

وی افزود: بنابراین توصیه می شود بعد از بهبودی بیماری کرونا افراد رابطه جنسی متعارفی داشته باشند. در حقیقت کووید 19 در ترشحات تنفسی نظیر بزاق و بینی و مدفوع افراد می شود.

کشاورز با اشاره تدوین پروتکل های نگارش شده درباب برقراری روابط جنسی در دوران کرونا از سوی وزارت بداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این دو سالی که درگیر پاندمی کرونا هستیم، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروتکلی در حوزه سلامت باروری جنسی تنظیم شده است که متاسفانه سطح  اطلاع رسانی آن در جامعه به گونه ای نبوده  که در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و مردم از آن آگاه شوند. این پروتکل بر اساس مقالات پژوهشی تدوین شده است که باید ها و نباید های روابط جنسی در دوران پاندمی کرونا در آن آورده شده است.

این متخصص سلامت باروری و فلوشیپ طب جنسی گفت: طبق موارد درج شده در این پروتکل روابط جنسی برای افرادی که مبتلا یا مشکوک به کرونا هستند ممنوع است و افرادی که احتمال ابتلا دارند باید یقین کامل حاصل کنند.

یکی از نگرانی های مردم در جامعه این است که اگر همسرشان به کووید 19 باشد، چه اقدامی باید انجام داد؟ در پاسخ باید گفت تا زمانی که به یقین کامل نرسیده اند از برقراری رابطه پرهیز کنند. گفتنی است، احتمال انتقال ویروس از طریق ترشحات تنفسی در حین رابطه بیشتر از ترشحات جنسی است.

وی افزود: از آنجایی که افراد در تماس فیزیکی نزدیک با یکدیگر هستند، احتمال انتقال تنفسی صد در صد است و تنها پانزده دقیقه کافیست که بیماری از فرد مشکوک به کرونا انتقال داده شود.

کشاورز داشتن توافق اولیه در برقراری رابطه جنسی از سوی طرفین را شرط لازم دانست و در این باره گفت: یکی از معضلات زوجین در دوران پاندمی کرونا عدم تفاهم در مورد ابتلا به بیماری است؛ برای مثال  افرادی که همسر آنها جزو کادر درمان هستند یا در مشاغلی که احتمال ابتلا در آن بالاست باید با در نظر گرفتن شرایط یکدیگر، به درک مشترکی برسند و اگر یکی از طرفین از برقراری رابطه امتناع کرد دلیل بر دیگر تعارضات زناشویی نگذارند. بنابراین افراد باید به یک توافق مشترکی هم از نظر  روحی و روانی رسیده باشند.

وی ادامه داد: بعد از ابتلا به بیماری و بهبودی هم این توافق لازم است. دیده شده که بعد از ابتلا و بهود بیماری فرد دچار ضعف شدید می شود و توانایی برقراری رابطه ندارد. برای جلوگیری از تعارضات زناشویی افراد باید بدانند که ضعف جسمانی به فرد اجازه برقراری رابطه را نمی دهد.   

به گفته کشاورز، ضعف بعد از کرونا در افراد متفاوت است، برخی تا یک ماه  بعد از بیماری هم  توانایی جسمی سابق را به دست نمی آورند که این بستگی به شرایط جسمانی فرد و بیماری های زمینه ای وی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پژوهش های صورت گرفته دوران بیست ماه پاندمی کرونا با وجود قرنطینه خانگی چه تاثیری بر روابط زناشویی افراد داشته است؟ گفت: ماندن در قرنطینه دو وجه داشت؛ یکی آنکه هم باعث شد میزان درگیری های خانوادگی روند صعودی داشته باشد و خشونت های جنسی بیشتر شود؛ به گونه ای که آمار تعارضات در دوران قرنطینه تا حدی بالا رفت. علت آن را می توان به عدم مهارت ارتباط موثر افراد در طولانی مدت دانست. آن روی دیگر سکه هم اتفاق افتاد که در خانه ماندن های طولانی باعث شد افراد درک بهتری از یکدیگر داشته باشند  و آمارهایی هم از بهتر شدن رابطه جنسی ارائه شد. در واقع دو طیف این جریان اتفاق افتاد.  

کشاورز گفت: طبق پژوهش های صورت گرفته تعداد روابط جنسی در دوران کرونا بالا رفته بود؛ اما کیفیت آن ها برای زن ها افت روند کاهشی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha