کافی است چشم‌ها را ببندید و چند لحظه به خواب بروید. آن‌وقت است که زمان و مکان را گم می‌کنید! نمی‌دانید چه ساعتی از شب است و چطوری روی تخت دراز کشیده‌ یا روی مبل خواب‌تان برده است. این سردرگمی، ناشی از غروب زودهنگام پاییز و جا عوض کردن ناگهانی روز و شب است! بعضی افراد عاشق شب‌های بلند پاییز هستند، اما بعضی دیگر غروب‌های زودهنگام پاییز افسرده و کسل‌شان کرده و این کسلی با اضطراب، گریه و بی‌قراری، به‌ویژه در آستانه غروب همراه است. راهکارهای کوچک اما مهمی برای کنترل اضطراب و استرس آستانه غروب پاییز وجود دارد که آنها را با هم مرور می‌کنیم.

با چه راهکارهایی از استرس و اضطراب غروب پاییز بکاهیم

سلامت نیوز: کافی است چشم‌ها را ببندید و چند لحظه به خواب بروید. آن‌وقت است که زمان و مکان را گم می‌کنید! نمی‌دانید چه ساعتی از شب است و چطوری روی تخت دراز کشیده‌ یا روی مبل خواب‌تان برده است. این سردرگمی، ناشی از غروب زودهنگام پاییز و جا عوض کردن ناگهانی روز و شب است! بعضی افراد عاشق شب‌های بلند پاییز هستند، اما بعضی دیگر غروب‌های زودهنگام پاییز افسرده و کسل‌شان کرده و این کسلی با اضطراب، گریه و بی‌قراری، به‌ویژه در آستانه غروب همراه است. راهکارهای کوچک اما مهمی برای کنترل اضطراب و استرس آستانه غروب پاییز وجود دارد که آنها را با هم مرور می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، استرس و اضطراب غروب پاییز که گاهی به افسردگی یا غم پهلو می‌زند، ریشه در روان افراد داشته و با واکنش‌های بیرونی‌ای مانند گریه، بغض، کلافگی، ناامیدی، خشم، اضطراب، نیاز به تغییر مکان و... همراه است. در بعضی افراد دقایقی بعد از غروب، مسأله برطرف می‌شود اما در بعضی دیگر ممکن است ساعت‌ها ادامه پیدا کند.
 
لانه این غم کجاست
1- سری که گرم نیست: سرگرم شدن در طول روز آسان‌تر است. خرید، کار، مطالعه، تماشای فیلم، معاشرت با دوستان و... باعث سرگرمی و گذر زمان می‌شود. اما بعدازظهرها، این امکان کمتر است؛ به‌ویژه در فصل‌های سرد و غروب زودهنگام.
2- نوری که نیست: کاهش شدت و مدت نور به‌ویژه نور آبی و سفید خورشید، باعث ایجاد احساس افسردگی و اضطراب در آستانه غروب می‌شود.
3- تغییر آهنگ: بدن باید خود را با شرایط جدید وفق دهد. این نکته به‌ویژه برای افرادی که به نور و آفتاب علاقه زیادی دارند، دشوارتر است. بنابراین تا تنظیم دقیق ساعت بیولوژیک بدن با شرایط تازه، ممکن است شدت حالت‌های ناخوشایند نزدیک به غروب بیشتر باشد.
4- دلتنگی می‌آید: معمولاً عصرها، هجوم افکار بیشتر است. این حالت ممکن است در ساعت‌های ابتدایی روز نیز دیده شود. دلتنگی برای اشخاص، دلتنگی برای گذشته یا هر نوع دلتنگی و فکر ناخوشایند دیگر، از غروب به بعد بیشتر ذهن را درگیر می‌کند.
5- یادآوری: ممکن است زمانی، در ساعت‌های اولیه غروب، اتفاق ناخوشایندی برای شما افتاده و هنوز روان شما آن را هضم نکرده باشد. بنابراین ممکن است هر‌‌از‌‌گاهی درگیر آن اتفاق شده و غم به شما هجوم آورد.
6- کارهای باقی‌مانده: اگر کار باقی‌مانده داشته و یا نگران کارهای فردا صبح باشید، دچار اضطراب می‌شوید.
 
با آن روبه‌رو شوید، قدم‌‌‌به‌‌قدم
گاهی مسائلی وجود دارند که زمینه استرس و اضطراب هستند و غروب زودهنگام پاییز، حالت‌های شما را تشدید می‌کند. در نخستین گام باید مسائل را ریشه‌یابی کرده و مسأله را برطرف کنید. این کار قطعاً با کمک درمانگر امکان‌پذیر است. اما گاهی مسأله خاصی وجود ندارد و رعایت نکته‌هایی می‌توانند به برطرف شدن عارضه اضطراب و استرس غروب کمک می‌کند.
1- چشم‌ها را باز نگه دارید: حتی اگر خیلی خسته هستید، از خوابیدن طولانی‌مدت خودداری کنید. اگر هم نمی‌توانید، خیلی کوتاه بخوابید؛ در حدی که پیش از غروب آفتاب از خواب بیدار شوید. تغییر زمان از روشنایی به تاریکی وقتی خواب هستید، یکی از دلایل ایجاد اضطراب است.
2- کار بتراشید: عمداً، حتی اگر می‌توانید تا پیش از غروب بعضی کارها را انجام دهید، آنها را انجام نداده و به زمان نزدیک به غروب موکول کنید. البته به شرطی که کارهای اضطراب‌زا نباشند. برای مثال تهیه عصرانه، شام، تماشای فیلم و... را به آن ساعت موکول کنید تا نزدیک به غروب، سرگرم باشید.
3- بیرون بزنید: بهتر است پیش از غروب، از خانه بیرون بروید. پیاده‌روی، خرید، معاشرت با دوستان و... را به این ساعات موکول کنید. سپس به منزل بازگردید. تغییر مکان یکی از راهکارهای کمک به کاهش استرس و اضطراب است.
4- نورباران کنید: یکی از راهکارهای مهم کاهش استرس و اضطراب آستانه غروب، نوردرمانی است. به این معنا که چراغ اتاق یا نشیمن باید روشن باشد تا کمتر احساس غم و افسردگی کنید. کمی پیش از غروب، چراغ‌ را روشن کنید.
5- پیش از شب، تمام کنید: اگر کار یا کارهای مهمی دارید، پیش از غروب آفتاب کار مورد نظر را انجام دهید. هرچه به سمت شب، کار شما سبک شده و دغدغه کمتری داشته باشید، استرس و اضطراب شما کمتر خواهد بود.
 
روان و تن را آرام کنید
برای آنکه تن و روان آرام شوند، یکی از راهکارهای خوب، انجام ورزش‌های آرام‌تنی است. این ورزش‌ها علاوه بر کاهش استرس و اضطراب به افزایش تمرکز ذهن، آرامش روانی و کاهش تنش‌های درونی کمک می‌کند. بنابراین اگر امکان آن را دارید، در کلاس‌های ورزش‌های آرام‌تنی حضور پیدا کنید. در غیر این صورت می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت، ورزش‌ها را آموخته و آنها را در منزل انجام دهید. انجام روزانه یک ساعت از این ورزش‌ها بسیار کمک‌کننده است. علاوه بر این، ورزش منظم روزانه می‌تواند به کاهش و کنترل تنش‌ها و خستگی جسم و در نتیجه آرامش روان کمک کند.
 
عنصرها را انتخاب کنید
تغذیه مناسب، یکی دیگر از راهکارهای کنترل استرس و اضطراب در آستانه غروب است. دلیل آن هم وجود عناصر یا ترکیب‌های خاصی است که در بعضی خوراکی‌ها وجود دارند. عناصر و خوراکی‌های حاوی عناصری که باعث کاهش و کنترل استرس و اضطراب غروب می‌شوند را بشناسیم:
1- سلنیوم: کمبود این عنصر در بدن زمینه‌ساز استرس و اضطراب است. قارچ، ماهی تن و سالمون و انواع آجیل‌ها حاوی این عنصر هستند.
2- منیزیم: کمبود این عنصر نیز محرک اعصاب است. اگر بدن دچار کمبود منیزیم شود، علاوه بر اینکه با مشکل اضطراب روبه‌رو می‌شوید، گرفتگی عضلانی و خستگی نیز به آن اضافه می‌شود. اسفناج، ریحان، کدو حلوایی و ماهی سرشار از منیزیم هستند.
3- تریپتوفان: یکی از دلایل اضطراب و افسردگی، کمبود هورمون «سرتونین» یا همان هورمون شادی در بدن است. تریپتوفان اسید‌آمینه ضروری برای ساخته شدن سرتونین در مغز بوده و شکلات تلخ و شیر یکی از منابع مهم اسید‌آمینه تریپتوفان است.
4- پتاسیم: کمبود این عنصر نیز علاوه بر ایجاد استرس و اضطراب، باعث خستگی عضلانی، بی‌حوصلگی، تندخویی و کسلی می‌شود. کلم بروکلی، آووکادو، موز، کدوحلوایی، گوجه ‌فرنگی، بادمجان و کلم‌پیچ حاوی پتاسیم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha