پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات اخیر خود دریافتند که مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. این خطر برای یک بار مصرف گوشت های فرآوری شده در روز، ۱۲ درصد بالا می رود.

سکته مغزی در کمین سوسیس و کالباس خورها

سلامت نیوز: پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات اخیر خود دریافتند که مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. این خطر برای یک بار مصرف گوشت های فرآوری شده در روز، ۱۲ درصد بالا می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از studyfinds، دانشمندان هشدار می دهند که خوردن گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس می تواند در خطر سکته مغزی افراد نقش داشته باشد. تیمی از انجمن متخصصان قلب آمریکا اضافه کردند که مصرف بیشتر چربی گیاهی مانند روغن زیتون یا چربی غیراشباع چند گانه مانند روغن ماهی این خطر را کاهش می دهد.

در این میان چربی لبنیات موجود در محصولاتی مانند پنیر، کره، شیر، بستنی و خامه با خطر سکته مغزی بالاتر ارتباطی نداشت. این مطالعه در مقیاس بزرگ نشان داد که دوستداران گوشت قرمز و پروتئین های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس تا ۱۶ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند. فقط یک وعده گوشت فرآوری شده در روز این خطر را ۱۲ درصد و یک وعده گوشت قرمز، آن را ۸ درصد افزایش می دهد.

از سوی دیگر افرادی که بیشترین چربی های گیاهی و چربی های اشباع نشده چند غیر اشباع موجود در ماهی و آجیل را مصرف کردند، خطر سکته مغزی خود را تا ۱۲ درصد کاهش دادند.
کارشناسان به عموم مردم توصیه می کنند مصرف گوشت قرمز و سوسیس و کالباس را کاهش داده و روغن های گیاهی غیر گرمسیری مانند روغن زیتون، ذرت یا روغن سویا را بیشتر مصرف کنند.
در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا می توان گوشت قرمز را با پختن سالم تر کرد؟

محققان همچنین توصیه می‌کنند که بخش ‌های چرب گوشت قرمز را حذف کرده و به جای چربی گوشت گاو، گوشت را با روغن‌های زیتون، ذرت یا سویا بپزید.
استیک های داغ و همبرگرهای آبدار جزء اصلی بسیاری از رژیم های غذایی غربی هستند.به گزارش سیناپرس، با این حال، خوردن منظم گوشت قرمز و سوسیس و کالباس می تواند منجر به دیابت نوع ۲، بیماری عروق کرونر قلب و برخی سرطان ها به ویژه روده شود.

این نتایج حاصل از معاینه ۱۱۷ هزار و ۱۳۶ کارمند بهداشتی در ایالات متحده است که محققان تا 27 سال آن را پیگیری کردند. این یافته ها خطر سکته مغزی را با چربی های گیاهی، لبنی و چربی های غیر لبنی حیوانی مرتبط نشان دادند.

دکتر فنگلی وانگ (Fenglei Wang) از دانشکده بهداشت عمومی تی چان هاروارد در بوستون گفت: یافته‌ های ما نشان می ‌دهد که نوع چربی و منابع غذایی مختلف چربی از میزان کل چربی رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری‌ های قلبی عروقی از جمله سکته مهم ‌تر است.

به گزارش سیناپرس، گوشت های قرمز شامل گوشت گاو، گوساله، بره، گوسفند یا خوک و پروتئین های  فرآوری شده شامل بیکن، سوسیس، کالباس و گوشت های پخته شده مانند سالامی، شامل این موضوع می شوند.

در عین حال محققان ویژگی های کلیدی یک الگوی رژیم غذایی سالم برای قلب را اینگونه عنوان کردند: متعادل کردن کالری دریافتی با کالری مورد نیاز برای رسیدن به وزن سالم و حفظ آن، انتخاب غلات کامل، پروتئین بدون چربی و گیاهی و انواع میوه ها و سبزیجات، محدود کردن نمک، شکر، چربی های حیوانی، غذاهای فرآوری شده و الکل یک الگوی رژیم غذایی سالم برای قلب به حساب می آید.

محققان این پروژه تحقیقاتی، یافته های خود را در نشست های علمی انجمن قلب آمریکا در سال جاری (۲۰۲۱) ارائه کردند.

ترجمه از سیناپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha