به گفته یک انسان شناس، کودکان نسل امروز نسبت به نسل های دیروز باهوش تر نیستند. آنها در معرض جهان پیچیده تری نسبت به گذشته قرار گرفته اند و دریافت اطلاعات به صورت پیش زمینه صورت می‌ گیرد به همین دلیل باهوش تر به نظر می رسند.

چرا کودکان امروز باهوش تر به نظر می رسند

سلامت نیوز: به گفته یک انسان شناس، کودکان نسل امروز نسبت به نسل های دیروز باهوش تر نیستند. آنها در معرض جهان پیچیده تری نسبت به گذشته قرار گرفته اند و دریافت اطلاعات به صورت پیش زمینه صورت می‌ گیرد به همین دلیل باهوش تر به نظر می رسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا پرس، آیا محیط پیرامونی بر ژنتیک وتغییرات آن در نسل های بشر تاثیر می گذارد؟ این پرسشی است که شاید با کمی دقت در یادگیری و مهارت های کودکان امروز از دانشمندان بپرسیم؟ اما بسیاری از انسان شناسان به آن پاسخ منفی داده اند؛ درحالی که پرسش دیگری در این بحث پیش می آید و آن این است که اگر محیط پیرامونی بر تغییرات ژنتیکی انسان اثر نمی گذارد؛ چرا کودکان امروز در مقایسه با کودکان چهار الی پنج دهه قبل به لحاظ یادگیری و سازگاری با محیط پیرامونی خود تفاوت های عمده دارند؟ برای مثال یک کودک چهار الی پنج ساله امروز در استفاده از فناوری های روز قابل مقایسه با کودکان چهار دهه قبل نیستند؟

کودکان نسل امروز نسبت به نسل های دیروز باهوش تر نیستند. آنها در معرض جهان پیچیده تری قرار گرفته اند که دریافت اطلاعات به صورت پیش زمینه صورت می‌ گیرد. به همین دلیل ما امروزه شاهد افرادی هستیم که پاسخ هوشمندانه تری نسبت به محیط پیرامون خود می دهند؛ چون انتقال دانش بشری از نسلی به نسل دیگر گسترده تر شده است.

حامد وحدتی نسب، باستان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره می گوید؛ فرهنگ تاثیری بر ژنتیک نمی گذارد و در کل تاثیری بر سیر تکامل ژنتیکی انسان ندارد. در واقع آنچه که از پیرامون یاد می گیریم وارد ژن های ما نمی شوند؛ بلکه به عنوان بسته های فرهنگی به نسل های بعد منتقل می شوند. در واقع از طریق فرهنگ بسته های اطلاعاتی را به نسل های بعدی انتقال می دهیم.

وی معتقد است؛ کودکان نسل امروز نسبت به نسل های دیروز باهوش تر نیستند. آنها در معرض جهان پیچیده تری قرار گرفته اند که دریافت اطلاعات به صورت پیش زمینه صورت می‌ گیرد. به همین دلیل ما امروزه شاهد افرادی هستیم که پاسخ هوشمندانه تری نسبت به محیط پیرامون خود می دهند؛ چون انتقال دانش بشری از نسلی به نسل دیگر گسترده تر شده است.

وحدتی نسب با اشاره به نظر ریچارد داوکینز درباره انباشت های اطلاعاتی گفت: ژن واحد های زیستی بدن انسان است؛ اما آن چیزی که ما درباره علوم می ‌دانیم و اینکه چگونه یاد می گیریم طبق نظر ریچارد داوکینز نامش «مِن» است. در واقع مِن ها انباشت های اطلاعاتی هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. یعنی به صورت انباشته شده و به نسل منتقل می شود.  برای مثال فردی که موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته فیزیک شده است، قطعا از نیوتن، گالیله و دیگر دانشمندان عصر قدیم سواد علمی بیشتری دارد چون اطلاعات در این زمینه ها به صورت انباشت از نسل های پیش انتقال داده شده است.

وی ادامه داد: بستر های فناورانه تا پیش از آن وجود نداشته است که کودکی بخواهد با آن کار کند اما با ارسال انباشت اطلاعات و وجود نمودهای فناوری کودکان زرنگ تر از آنچیزی نشان داده شدند که نسل بزرگ تر ها فکرش را می کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha