رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه دیابت در ایران در ۲۰-۳۰سال گذشته د و برابر شده است،گفت:میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی مبتلا به کرونا دو برابر دیگر افراد است.

مرگ و میر بیماران دیابتی مبتلا به کرونا ۲برابر افراد عادی است/شیوع دیابت در ایران ۲برابر شده است

سلامت نیوز:رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه دیابت در ایران در ۲۰-۳۰سال گذشته د و برابر شده است،گفت:میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی مبتلا به کرونا دو برابر دیگر افراد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، محمد باقر لاریجانی ،رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار داشت:۴۶۰ میلیون دیابتی در جهان وجود دارد یعنی از هر ۱۰نفر یک نفر دیابتی است.


وی اضافه کرد:در سال ۲۰۲۱ به اندازه کرونا دیابت با عث مرگ و میر افراد شده است؛ضمن اینکه در ۲۵سال آینده ۷۰۰ میلیون دیابتی در دنیا خواهیم داشت.
رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه ۵۰ درصد دیابتی ها از دیابت خود بی خبر هستند،گفت:دوسوم دیابتی ها در شهرها و سه چهارم دیابتی ها در سنین کار هستند.


لاریجانی با اشاره به اینکه از هر ۵ نفر دیابتی ۴ نفردر کشورهای متوسط و در آمد پایین هستند،افزود: اکنون در صدمین سال مصرف انسولین در جهان هستیم و ازهر دو نفر در دنیا که نیاز به انسولین دارند یک نفر به انسولین دسترسی ندارند،افزود:۳۰درصد ی که قرص مصرف می کنند به قرص های دیابت دسترسی ندارند.


وی با بیان اینکه اکنون حدود ۱۰درصد هزینه بهداشت و درمان در همه دنیا صرف دیابت می شود،گفت:در ایران بیش از۹۰ درصد دیابتی هادسترسی به دارو،پزشک و بیمه دارند.


رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با اشاره به نقش چاقی در ابتلا به دیابت،ابراز داشت:آلودگی هوا عدم فعالیت فیزیکی از عوامل مهم ابتلا به دیابت است.
لاریجانی با بیان اینکه ۴۰ درصد دیابتی ها درگیر ی کلیوی دارند،متذکر شد:۷درصد درگیری های خیلی شدید کلیوی دارند.
وی با اشاره به اینکه ۱۳ درصد دیابتی ها درگیری های عصبی دارند،بیان داشت:شیوع دیابت در ایران در ۲۰-۳۰سال گذشته دو برابر شده است و شیوع دیابت در ۵سال گذشته افزایش داشته است.


لاریجانی با بیان اینکه در ۵سا ل گذشته اختلاف بین ابتلا در استانها بیشتر شده و اکنون به ۱۰.۵درثد رسیده است،گفت:همزمان با دیابت چاقی نیز زیادتر شده است.


وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد جمعیت ایران چاق یا بالاتر از وزن طبیعی قرار دارند،متذکر شد:فشار خون در ایران از ۲۵درصد در ۵سال گذشته اکنون به ۳۰درصد رسیده است.


رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه دیابتی ها دو برابر دیگر افراد در برابر کرونا خطر پذیر تر هستند،خاطرنشان کرد:میزان مصرف سیگار در دنیا و ایران کاهش یافته است.


وی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد دیابتی ها از نوع دوم دیابت هستند،گفت:برخی دارو های گیاهی برای کنترل قند خون تاثیر دارند اما نه اینکه فرد مبتلامصرف انسولین را کنار گذاشته و فقط این داروها را مصرف کند.


لاریجانی با بیان اینکه ۱۲درصد کرونایی های بستری شده دیابتی هستند، افزود:میزان مرگ و میر دیابتی ها بر اثر کرونا ۱۴ درصد است؛یعنی دو برابر افراد دیگر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha