پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 320574

«با شیوع کرونا، مدیریت درمان، تشخیص و پیشگیری از بیماری ایدز، جایگاه اصلی خودش را در دوسال اخیر از دست داده است.» این هشدار، مسعود مردانی عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری ایدز است که در گفت‌وگو با ایلنا، به موارد قابل تاملی اشاره کرده است.

موج ایدز و سقط جنین در راه است؟‌

سلامت نیوز:«با شیوع کرونا، مدیریت درمان، تشخیص و پیشگیری از بیماری ایدز، جایگاه اصلی خودش را در دوسال اخیر از دست داده است.» این هشدار، مسعود مردانی عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری ایدز است که در گفت‌وگو با ایلنا، به موارد قابل تاملی اشاره کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که طی چند وقت اخیر و با طرح مجلس برای جمعیت جوانی و محدودیت‌ها در روش‌های پیشگیری از بارداری، انتقادهای بسیاری را به همراه داشت، اما مردانی، به نکات قابل توجهی در این گفت‌وگو اشاره می‌کند. او باور دارد که با محدودیت‌ها در پیشگیری از بارداری منجر به افزایش بیماری ایدز می‌شود و در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «طرح جوانی جمعیت کاملا غیرکارشناسی است و حتی باید دوباره پس گرفته شود و بر روی آن کار شود.»

به گفته مسعود مردانی، محدودیت‌های ایجاد شده برای روش‌های پیشگیری از بارداری در ایران با هدف افزایش جمعیت می‌تواند بارداری‌های ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد و به افزایش موارد اچ‌آی‌وی نیز در کشور کمک کند.»


 خطری که در آینده بروز می‌کند
 این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که مجلس یازدهم به شدت به دنبال «طرح جوانی و افزایش جمعیت» است. این طرح در روز دوشنبه ۱۰ آبان از سوی شورای نگهبان تایید شد. این طرح که طبق اصل ۸۵ در کمیسیون مشترک و بدون بررسی در صحن علنی مجلس تصویب شده بود برخی امتیازات مالی و شغلی به افراد صاحب فرزند اعطا می‌کند و در کنار این مشوق‌های مالی، امکان پیشگیری از بارداری و سقط جنین را محدود و ممنوع می‌کند.

این طرح که حالا تبدیل به قانون شده ارائه داروهای جلوگیری از بارداری در داروخانه‌ها را محدود و هرگونه توزیع رایگان و ارائه اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشتی درمانی کشور را ممنوع کرده است. همچنین وزارت بهداشت از به کار بردن عبارت‌هایی مانند حاملگی پرخطر منع شده است.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز، در این مصاحبه گفته است: «یکی از روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی از جمله اچ آی وی استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری است و ممنوعیت روش‌های پیشگیری سال‌ها تلاش برای نهادینه کردن این مسئله در کشور را خدشه‌دار می‌کند و جوانان ما را به بیماری اچ‌آی‌وی بسیار آسیب‌پذیر کرده و بیماری اچ آی وی افزایش پیدا می‌کند.»


 نقش فقر در آمار سقط جنین
در این شرایط یکی دیگر از نگرانی‌ها در این رابطه افزایش سقط جنین غیر قانونی است، آماری که رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده از آمارهای سقط جنین در کشور ارائه می‌کند، به نوعی ترسناک است. اعظم‌السادات موسوی معتقد است که «سالانه ۴۰۰ هزار سقط جنین (غیرقانونی) در کشور صورت می‌گیرد!.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که کارشناسان رقم‌های رسمی را دو تا سه برابر بیشتر اعلام می‌کنند و بدون تردید با محدودیت‌های روش‌های پیشگیری این تعداد از سقط جنین افزایش پیدا می‌کند.

خردادماه امسال، حامد برکاتی، مسئول حوزه جمعیت در وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه رشد جمعیت به زیر یک درصد رسیده و پنجره جمعیتی رو به بسته شدن است گفت: این وزارتخانه خدمات پیشگیری از بارداری ارائه نمی‌کند و توصیه قبلی‌اش درباره سه سال فاصله بین دو فرزند را نیز کنار گذاشته است. با این حال اعظم السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان معتقد است که «حاملگی زنان باید با برنامه‌ریزی باشد و ناخواسته نباشد و باعث نشود زنان به سقط رو بیاورند. علاوه بر این، حمایت از زنان باردار یکی از عواملی است که کمک می‌کند زنان به سمت سقط نروند. همچنین وجود مراکز روانشناسی برای ارائه مشاوره به زنانی که خواست ادامه بارداری ندارند می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha