9 ماه از آغاز واکسیناسیون در ایران می‌گذرد و با اینکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون بیش از 40 میلیون نفر به‌طور کامل علیه کووید19 واکسینه شده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده از 95 میلیون دوز عبور کرده است، اما هنوز برای رسیدن به ایمنی 80درصدی و واکسینه کردن کامل افراد بالای 12 سال و در اولویت اول تزریق واکسن که 65 میلیون نفرند، واکسیناسیون حدود 15درصد گروه‌های هدف، باقی مانده و هنوز 10 میلیون نفر واکسن کرونا نزده‌اند.

15 درصد افراد بالای 12 سال واکسن نزده‌اند

سلامت نیوز: 9 ماه از آغاز واکسیناسیون در ایران می‌گذرد و با اینکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون بیش از 40 میلیون نفر به‌طور کامل علیه کووید19 واکسینه شده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده از 95 میلیون دوز عبور کرده است، اما هنوز برای رسیدن به ایمنی 80درصدی و واکسینه کردن کامل افراد بالای 12 سال و در اولویت اول تزریق واکسن که 65 میلیون نفرند، واکسیناسیون حدود 15درصد گروه‌های هدف، باقی مانده و هنوز 10 میلیون نفر واکسن کرونا نزده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،بر اساس آمار رسمی واکسیناسیون کرونا در کشور که از سوی مرکز مدیریت آمار فناوری وزارت بهداشت منتشر شده، تاکنون 65 درصد دوز اول و 40.19 درصد دوز دوم و سه دهم درصد نیز دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند (درصد واکسیناسیون بر اساس جمعیت 85 میلیونی محاسبه شده است). در حال حاضر میزان موارد فوت با کاهش قابل توجه مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا بین اعداد 112 و 140 فوتی در نوسان است و خبرهای رسیده از سوی اغلب رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر این نکته تأکید دارند که به‌دنبال افزایش پوشش دهی واکسیناسیون موارد ثبت فوتی بر اثر ابتلا در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان و مازندران به صفر مورد رسیده است.

اما این در حالی است که کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 45 درصد سقوط کرده و شیوع موج ششم کرونا در کشورهای همسایه بر نگرانی‌ها دامن زده است. آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد تعداد مرگ‌ومیر بعد از واکسیناسیون سیر کاهشی پیدا کرده اما به‌دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 45 درصد نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا به کرونا در شهرهای آبی و زرد افزایش یافته است. به این شرایط، افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی را هم باید اضافه کرد که در طول هفته گذشته چهار شهرستان به رنگ قرمز تبدیل وضعیت دادند و شهرهای قرمز به 33 مورد افزایش یافته است.


درحالی‌که از همان روزهای اول شیوع کرونا بر اصل پیشگیری جهت مبارزه با کووید19 و واکسیناسیون علیه کووید19تأکید می‌شد اما با وجود این آتش شهرهای قرمز در استان‌های شمال‌غربی و غرب کشور گسترده شده است. حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کووید19 نیز خیز کرونا مثبت‌ها در استان‌های غربی را تأیید می‌کند. به گفته او در شهرهایی که به رنگ قرمز درآمده‌اند آمار واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پایین است.

جماعتی به این نکته هم اشاره کرده که وقتی شهری قرمز می‌شود تعداد موارد مثبت بیماری کرونا و میزان بستری در آن شهر افزایش پیدا می‌کند و با وجود واکسیناسیون می‌تواند عامل ایجاد پیک بعدی بیماری باشد. آخرین وضعیت بستری به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد میزان بستری در هفته اخیر در مقایسه با هفته قبل در همه استان‌ها بجز استان‌های غربی کاهشی بوده است، گرچه که واکسیناسیون در کشور طبق اعلام مسعود یونسیان عضو کمیته علمی کشوری کووید19، 90 درصد از موارد ابتلا به نوع شدید بیماری جلوگیری کرده اما روند مراجعه بیماران سرپایی در 33 استان قرمز افزایشی است، در همین حال داده‌های حاصل از تحقیقات ایالت نیو ساوت ولز استرالیا نشان می‌دهد افراد واکسینه نشده 16 برابر بیشتر احتمال دارد که به علت ابتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شوند یا بمیرند.


 در پایتخت نیز روند بستری بیماران مبتلا به کووید19 کاهشی است و فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا می‌گوید هنوز شواهدی مبنی بر آغاز موج ششم کرونا در تهران مشاهده نشده اما هشدارها و توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان را باید جدی گرفت چرا که همه شرایط حاکی از آن است که چنانچه پروتکل‌ها رعایت نشود شهروندان تهرانی در مقابل موج جدید کرونا قرار خواهند گرفت. به‌گفته علیرضا زالی ابتلا به این ویروس هفته گذشته در دنیا ۳۵ درصد رشد داشته و این می‌تواند هشداری برای ما باشد.


بنابه این گزارش تاکنون ١٣ میلیون و ٢٠٠ هزار عدد واکسن تولید داخلی کرونا تحویل وزارت بهداشت شده و طبق اعلام دکتر سید حیدر محمدی مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، از این میزان ١٠ میلیون و ١١٠ هزار دوز آن مربوط به شفا فارمد و واکسن برکت، یک میلیون و ١٩۵ هزار دوز مربوط به پاستوکووک (انستیتو پاستور ایران) و یک میلیون و ٨٨٩ هزار دوز واکسن مربوط به اسپایکوژن شرکت سیناژن بوده است. همچنین به گفته محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت تزریق واکسن اسپایکوژن نیز بزودی در کشور آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha