عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: به علت الگوهای غیرمناسب و عدم تناسب مواد غذایی در سبد غذایی خانوار ما بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان در سطح جامعه افزایش یافته است.

عدم تناسب مواد غذایی عامل افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان است

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: به علت الگوهای غیرمناسب و عدم تناسب مواد غذایی در سبد غذایی خانوار ما بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان در سطح جامعه افزایش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر یحیی ابراهیمی با اشاره به این‌که امنیت غذایی بستگی به بحث تولید دارد، اظهار کرد: براساس قانون تهیه غذا بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.


وی ادامه داد: در این زمینه باید غذای سالم در اختیار جامعه قرار دهیم که تأمین کننده آن جهاد کشاورزی است، میزان سرانه مصرف گوشت و ماهی در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا مقداری متفاوت است.


ابراهیمی با اشاره به این‌که بحث تراریخته‌ها را داریم که بحث‌های زیادی پیرامون آن وجود دارد، عنوان کرد: برخی می‌گویند این مواد غذایی سرطان‌زا هستند و برخی می‌گویند با توجه به رشد جمعیت جهان و تعداد اراضی کشاورزی نگاه‌های متفاوتی دارند.
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت کشور با توجه به مشکلات و کمبودهایی که داریم و با توجه به خشکسالی شدیدی که به ویژه سال زراعی گذشته متوجه کشور شد، آسیب دیدیم.


وی افزود: نگاه ما باید به بحث تأمین مواد غذایی و غذای سالم در سبد مواد غذایی ایرانیان قرار گیرد، به عنوان مثال سرانه مصرف گوشت ماهی و پروتئین ما نسبت به نُرم کشور بسیار پایین است.


این نماینده مجلس عنوان کرد: در خیلی از روستاها و مناطق محروم بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه مشاهده می‌شود، در استان محرومی مانند لرستان دولتمردان و مسئولان باید به شکل جدی‌تری در زمینه تغذیه و سلامت جسمانی افراد ورود کنند.


ابراهیمی افزود: به علت الگوهای غیرمناسب بیماری‌های قلبی و عروقی نیز افزایش پیدا کرده است، به این دلیل که به تناسبی که باید در سبد غذایی ما مواد پروتئینی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها باید وجود داشته باشد و یک هماهنگی در مصرف این مواد باید وجود داشته باشد، وجود ندارد که همین امر باعث شده شانس بیماری‌های سرطانی در سطح جامعه افزایش پیدا کرده و هم شانس بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا کرده که به عنوان دو فاکتور اصلی در مرگ و میر در جامعه هستند و در خیلی از مواقع این دو فاکتور ارتباط تنگاتنگ با نحوه مصرف مواد غذایی و سبد غذایی ما دارند.


نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیلی‌از بیماری‌های سوء تغذیه‌ای به علت عدم دسترسی مناسب به مواد پروتئینی در خیلی از مناطق کشور وجود دارد که زنگ خطری برای مسئولان است که نسبت به این موضوع حساس شده و در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند.
وی افزود: در حوزه وزارت جهاد کشاورزی براساس امکان‌سنجی الگوی کشت مناسبی در عمل تعریف نشده است که براساس زمین‌هایی که داریم به آن نیاز واقعی به چه شکلی است.


ابراهیمی تأکید کرد: خیلی از مواد غذایی ما افزودنی‌هایی دارند که تهدیدی برعلیه سلامت ما هستند، خیلی از مواد تراریخته که وارد می‌کنیم زمینه سرطان‌ها را ایجاد می‌کنند، خیلی از مواد برای جامعه بشریت تهدیدی هستند که به شکل جدی و علمی باید با این مسئله برخورد شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha