یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به این‌که امروزه تقریباً در درمان ۷۱ نوع بیماری بشر می‌توان از خون بند ناف استفاده کرد، گفت: در کشور ما نیز چند بیماری ازجمله کم‌خونی ارثی، سرطان خون حاد یا لوسمی و کم‌خونی آپلاستیک در کودکان، به طور روزمره با کمک سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند.

درمان ۷۱ نوع بیماری با خون بند ناف جنین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مریم حیدری‌بهاروند اظهار کرد: خون بند ناف، خونی است که بعد از تولد در بند ناف و جفت باقی مانده و معمولاً دور ریخته می‌شود، در حالی که می‌توان با نگهداری آن برای سال‌های طولانی به افراد نیازمند پیوند مغز استخوان کمک کرد.


وی ادامه داد: این خون غنی از سلول‌های بنیادی است که می‌توانند بسیاری از بیماری‌های خطرناک ازجمله سرطان را درمان کنند.
حیدری با اشاره به این‌که نگهداری این خون به دو صورت عمومی و خصوصی انجام می‌شود، عنوان کرد: شما می‌توانید خون بند ناف فرزندتان را با پرداخت هزینه در بانک‌های خصوصی فقط برای خانواده خود نگهداری کنید یا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای با اهدای آن به بانک‌های عمومی به درمان افراد غریبه کمک کنید.

بیشتر بدانید: نکاتی برای مراقبت از بند ناف قبل از افتادن


این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: ۱۰۰ هزار سلول بنیادی در هر سی‌سی خون بند ناف یا ژله وارتون خونی است که بعد از زایمان در طناب ناف باقی می‌ماند، این خون تیره‌رنگ است و حجم آن به طور متوسط به ۶۰ سی‌سی می‌رسد، البته به‌ندرت حجم آن ۷۵ سی‌سی نیز می‌شود.


وی عنوان کرد: درواقع سلول‌های بنیادی با قرار گرفتن در شرایط مستعد بافتی و سلولی می‌توانند به سلول‌های خونساز، سیستم ایمنی، عضله قلب، کبد، بافت استخوانی، اعصاب و... تبدیل شوند.


حیدری با اشاره به این‌که امروزه تقریباً در درمان ۷۱ نوع بیماری بشر می‌توان از خون بند ناف استفاده کرد، افزود: در کشور ما نیز چند بیماری ازجمله کم‌خونی ارثی، سرطان خون حاد یا لوسمی و کم‌خونی آپلاستیک در کودکان، به طور روزمره با کمک سلول‌های بنیادی درمان می‌شوند، این خون در گذشته معمولاً بعد از زایمان دور ریخته می‌شد، اما هم‌اکنون در ایران سه بانک بزرگ خون بند ناف آن‌را طبقه‌بندی و نگهداری می‌کنند.


این متخصص زنان و زایمان با اشاره به این‌که بانک بیمارستان شریعتی، بانک مرکز رویان و بانک سازمان انتقال خون ایران در این زمینه جزو مراکز پیشرو دنیا هستند، تصریح کرد: پیوند مغز استخوان در ایران تقریباً از سال ۶۸ آغاز شد و تا امروز آمار آن در کشور بسیار بالا بوده است و کشور ما در این زمینه تجربه‌های بومی منحصربه‌فردی دارد.


وی ادامه داد: مادری که می‌خواهد خون بند نافش را نگه دارد باید قبل از زایمان موضوع را با پزشک زنان خود مطرح کند و به یکی از مراکز نگهداری خون بند ناف مراجعه داشته باشد تا کارکنان بانک خون به موقع در اتاق زایمان حضور پیدا کرده و خون بند ناف را به طور استریل جمع‌آوری کنند، این خون در اسرع وقت به بانک فرستاده می‌شود و در فریزرهای تانک ازت در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد برای سال‌های طولانی نگهداری می‌شود.


حیدری بیان کرد: به این ترتیب خون بند ناف هم برای خود نوزاد و هم برای فرزندان دیگر مادر و هم برای افراد غریبه در آینده قابل‌استفاده خواهد بود، البته وزن گیرنده خون نباید بیشتر از ۲۰ کیلوگرم باشد، خون بند ناف مزایای بسیاری دارد.


این متخصص زنان تصریح کرد: این خون به سادگی جمع‌آوری می‌شود، بدون نیاز به آماده‌سازی خیلی پیچیده قابل ‌استفاده بوده و ارزان تمام می‌شود، و علاوه براین واکنش پیوند برای میزبان خیلی کم رخ می‌دهد.


وی با اشاره به این‌که بیماری برگر از دیگر بیماری‌های قابل‌درمان با استفاده از خون بند ناف است، عنوان کرد: در این بیماری رگ‌ها در اندام‌های انتهایی بدن بسته شده و بافت سیاه می‌شود، همچنین این خون در ترمیم‌های عصبی پارکینسون کاربرد دارد. و تعداد بیماری‌های قابل درمان با خون بند ناف زیاد است، اما به طور عمده این خون در سرطان خون کودکان و نوزادان، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، فانکونی، هورنر و... کاربرد دارد.


حیدری تأکید کرد: به مادران توصیه می‌شود حتماً خون بند ناف فرزند خود را نگهداری کنند تا تعداد بانک‌های خون بند ناف در ایران زیاد شود و دریافت‌کنندگان آن روزبه‌روز افزایش یابند، برای استفاده از خون بند ناف، مراکز پیوند مغز استخوان باید درخواست رسمی صادر کنند، بعد از آن کد تطابق بافتی خون بند ناف با شخص گیرنده مقایسه می‌شود و اگر جواب مثبت بود در اختیار گیرنده قرار می‌گیرد.


این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: در آسیب‌های نخاعی، تزریق سلول‌های بنیادی توانسته اندازه محل آسیب نخاعی را کوچک‌تر کند و در آسیب‌های نخاعی کوچک هم گاهی باعث ترمیم آن شده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha