یک مطالعه جدید نشان می دهد که جراحی کاهش وزن خطر ابتلا به بیماری شدید کبد یا سرطان کبد را در افراد چاق مبتلا به بیماری کبد چرب کاهش می دهد.

جراحی کاهش وزن ریسک بیماری کبد را در افراد چاق کم می کند

سلامت نیوز:یک مطالعه جدید نشان می دهد که جراحی کاهش وزن خطر ابتلا به بیماری شدید کبد یا سرطان کبد را در افراد چاق مبتلا به بیماری کبد چرب کاهش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، این مطالعه شامل بیش از ۱۱۰۰ بیمار مبتلا به نوع تهاجمی بیماری کبد چرب بود. به گزارش محققان، بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفتند، تقریباً ۹۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری پیشرفته کبد، سرطان کبد یا مرگ مرتبط با آن در یک دهه آینده بودند.
بر اساس این مطالعه، این نتایج تنها در ۵ نفر از ۶۵۰ بیماری که جراحی چاقی انجام داده بودند مشاهده شد، در حالیکه تنها در ۴۰ بیمار از ۵۰۸ بیمار که این جراحی را انجام ندادند مشاهده شد.


به گزارش هلث دی نیوز،مطابق با تحقیقات قبلی، این مطالعه همچنین نشان داد بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند نیز ۷۰ درصد کمتر در معرض خطر حمله قلبی، سکته، نارسایی قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.


دکتر «علی امینیان»، مدیر مؤسسه متابولیک کلینیک کلیولند آمریکا، گفت: «چاقی عامل اصلی کبد چرب است؛ همه چیز با چاقی شروع می‌شود. زمانی که چربی اضافی در کبد انباشته می‌شود، باعث کبد چرب می‌شود؛ سپس باعث بروز التهاب شده و تشدید می‌شود و سپس بافت اسکار تشکیل شده و منجر به سیروز می‌شود.»


امینیان تصریح کرد: «زمانی که بیمار وزن کم می‌کند، چربی از همه جا از جمله کبد از بین می‌رود، التهاب فروکش می‌کند و بخشی از بافت اسکار می‌تواند معکوس شده و بهتر شود. کاهش وزن تأثیر بسزایی در این زمینه دارد.»


این یک مطالعه مشاهده‌ای بوده است که در آن محققان مواردی را در کلینیک کلیولند طی ۱۲ سال بررسی کردند، بنابراین ثابت نمی‌کند که جراحی کاهش وزن مستقیماً خطر بیماری‌های شدید کبدی یا قلبی را کاهش می‌دهد.


با این حال، این جراحی بدون خطر نبود: ۶۲ بیمار از ۶۵۰ بیمار جراحی کاهش وزن در گروه مورد مطالعه پس از عمل دچار عوارض جدی شدند و چهار نفر از آنها در عرض یک سال پس از عمل جان خود را از دست دادند.


محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha