یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

دریافت بیعانه برای کالاهای خیالی، یکی از شگردهای رایج این روزهای شیادان اینترنتی است که تعداد زیادی از شهروندان تاکنون در دام آن گرفتار شده‌اند. دریافت بیعانه برای فروش خودرو، لوازم خانه، اجاره منزل و مرغ منجمد ترفندهایی است که مجرمان به‌تازگی با توسل به آنها دست به کلاهبرداری زده و دستگیر شده‌اند. در اولین پرونده، فردی که با درج آگهی دروغین در یکی از سایت‌‌های آگهی‌محور از هشت نفر کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد.

بیعانه‌هایی برای کلاهبرداری

سلامت نیوز: دریافت بیعانه برای کالاهای خیالی، یکی از شگردهای رایج این روزهای شیادان اینترنتی است که تعداد زیادی از شهروندان تاکنون در دام آن گرفتار شده‌اند. دریافت بیعانه برای فروش خودرو، لوازم خانه، اجاره منزل و مرغ منجمد ترفندهایی است که مجرمان به‌تازگی با توسل به آنها دست به کلاهبرداری زده و دستگیر شده‌اند. در اولین پرونده، فردی که با درج آگهی دروغین در یکی از سایت‌‌های آگهی‌محور از هشت نفر کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، درپی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی‌بر اینکه ازطریق آگهی فروش وسایل منزل در یکی از سایت‌های آگهی‌محور از آنان کلاهبرداری شده است، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان فارس قرار گرفت.
مال‌باختگان توضیح دادند در یکی از سایت‌های آگهی‌محور با یک آگهی تحت عنوان فروش وسایل منزل زیر قیمت بازار برخورد کردند و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ‌کننده، مجرم مبلغ اندکی وجه به‌عنوان بیعانه از آنان درخواست کرد، اما پس از دریافت وجه دیگر جوابگوی تماس آنها نبوده است.
با اقدامات فنی صورت‌گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا، متهم در یکی از محله‌های شهر شیراز شناسایی و با هماهنگی مرجع قضائی دستگیر شد.
در بررسی‌های تکمیلی مشخص شد متهم در سه استان کشور اقدام به کلاهبرداری از هشت نفر به مبلغ 700 میلیون ریال کرده است. متهم در صحبت‌های خود بیان کرد برخی از مردم به‌ واسطه قیمت پایین کالاهای آگهی‌شده و به‌دلیل طمع‌ورزی و از روی اعتماد نابجا، اقدام به واریز وجه به‌عنوان پیش‌پرداخت ‌کردند و از این طریق مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.


در پرونده دوم، کلاهبردار سایبری با قراردادن عکس منازل مسکونی در سایت‌های واسط فروشگاهی و تعیین مبلغ کرایه کم، اقدام به دریافت بیعانه از شهروندان می‌کرد. فردی به پلیس فتای استان هرمزگان مراجعه کرد و در شکایتی گفت: در سایت دیوار با آگهی اجاره منزل مسکونی روبه‌رو شدم. فرد آگهی‌دهنده خود را مالک معرفی و درخواست بیعانه پیش از بازدید و قرارداد کرد و من مبلغی به‌عنوان ودیعه واریز کردم، اما متأسفانه پس از واریز وجه، فرد آگهی‌دهنده دیگر پاسخ‌گو نبود. با بررسی‌های انجام‌شده و اقدامات پلیسی صورت‌گرفته از سوی کارآگاهان پلیس فتا مشخص شد فردی ساکن بندرعباس با انتشار آگهی اجاره منزل مسکونی در سایت دیوار تعدادی از شهروندان را فریب داده و با اخذ مبالغی از آنان کلاهبرداری کرده است.


متهم پس از انتقال به پلیس فتا در بازجویی‌ها ابتدا منکر هر‌گونه کلاهبرداری شد، اما پس از مواجهه با ادله و مستندات پلیسی به جرمش اعتراف کرد و گفت با انتشار تصاویر غیرواقعی و جلب اعتماد افراد از آنان كلاهبرداری می‌كرد‌. سرگرد احسان بهمنی، رئیس پلیس فتای استان هرمزگان، با بیان اینكه درج آگهی‌های جعلی با قیمت پایین‌تر از بازار از ترفندهای افراد كلاهبردار است، به شهروندان هشدار داد: قبل از اطمینان به صحت اطلاعات ارائه‌شده ازسوی فرد آگهی‌دهنده، اقدام به واریز وجه نكنید و تا حد امکان ارتباطات و خرید و فروش و اجاره منازل را به‌صورت حضوری انجام دهید. در پرونده سوم متهم با درج آگهی دروغین از 30 نفر کلاهبرداری کرده بود، اما درنهایت شناسایی و دستگیر شد. چند نفر از شهروندان شکایت‌های مشابهی را مطرح کردند مبنی‌بر اینکه با مشاهده آگهی فروش خودروهای نیسان و کامیون یخچال‌دار در یکی از سایت‌های آگهی‌محور وارد معامله شدند و از آنان کلاهبرداری شد.
مال‌باختگان توضیح دادند در یکی از سایت‌های آگهی‌محور با یک آگهی تحت عنوان فروش خودرو زیر قیمت بازار مواجه شدند و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ‌کننده، مجرم مبلغ اندکی وجه به‌عنوان بیعانه از آنان درخواست کرد، اما بعد از دریافت پول دیگر هیچ پاسخی به آنها نداد و به‌ این‌ ترتیب آنها پی بردند با فردی کلاهبردار طرف هستند.


با اقدامات فنی صورت‌گرفته از سوی کارشناسان پلیس فتا، متهم در یکی از محله‌های شهر شیراز شناسایی و دستگیر شد. بررسی‌های تخصص فاش کرد متهم در چهار استان کشور اقدام به کلاهبرداری از 30 نفر با همین شیوه کرده و مبلغ هفت میلیارد ریال به چنگ آورده است. متهم در بازجویی‌ها به جرمش اعتراف کرد و گفت وعده فروش خودرو با قیمت پایین باعث وسوسه طعمه‌هایش شد. در نهایت پرونده این متهم برای رسیدگی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت تا میزان مجازات او مشخص شود. در همین حال رئیس پلیس فتای استان سیستان‌و‌بلوچستان نیز ماجرای پرونده‌ای با موضوع مشابه را تشریح کرد و از شناسایی شخصی که با ایجاد آگهی در سایت دیوار تحت عنوان فروش مرغ منجمد از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد، خبر داد.


سرهنگ‌ حسن کیخا در تشریح این خبر گفت: درپی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا و مطرح‌کردن شکایتی مبنی‌بر اینکه ازطریق آگهی که در دیوار قرار داده شده بود، اقدام به خرید مرغ منجمد به مقدار 20 تن کرده اما پس از گذشت مدت‌زمانی هیچ کالایی برای وی ارسال نشده است، رسیدگی به این موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان سیستان‌و‌بلوچستان قرار گرفت. این مقام انتظامی بیان کرد: فرد کلاهبردار در مرحله اول با ارسال فاکتور فروش اقدام به دریافت بیعانه به مبلغ 500 میلیون ریال کرده و پس از آن دیگر پاسخ‌گوی شاکی نبوده است.


او در ادامه افزود: با انجام تحقیقات تخصصی، متهم شناسایی شد و مبلغ کلاهبرداری‌شده به حساب شاکی عودت داده و پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی ارسال شد. رئیس پلیس فتای سیستان‌و‌بلوچستان به کاربران فضای مجازی توصیه کرد: هنگام خریدهای اینترنتی و قبل از رؤیت و دریافت کالا و خدمات مورد توافق، از پرداخت هرگونه وجوهی در قالب بیعانه یا پیش‌پرداخت خودداری کرده و فریب تبلیغات اغواکننده فروشندگان اینترنتی را نخورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha