عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: آموزش استاندارد کمک پرستاری و به خدمت گرفتن افراد آموزش دیده سبب ارائه خدمات مطلوب در بیمارستان‌ها می‌شود و ضروریست کمیته‌ای برای نظارت بر ارائه مدرک معتبر توسط موسسه‌ها، ایجاد شود تا مراکز غیر رسمی با ارائه مدرک نامعتبر سلامت مردم را به خطر نیندازند.

آموزش‌های غیرمجاز کمک پرستاری، سلامت مردم را به خطر می اندازد

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: آموزش استاندارد کمک پرستاری و به خدمت گرفتن افراد آموزش دیده سبب ارائه خدمات مطلوب در بیمارستان‌ها می‌شود و ضروریست کمیته‌ای برای نظارت بر ارائه مدرک معتبر توسط موسسه‌ها، ایجاد شود تا مراکز غیر رسمی با ارائه مدرک نامعتبر سلامت مردم را به خطر نیندازند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،فریدون مرادی افزود: کمک پرستار یا کمک بهیار عضوی از کادر پرستاری است که زیر نظر پرستاران و بهیاران، کارهای غیر تخصصی و اولیه بیماران مانند حمل و نقل بیمار، امور نظافتی بیمار، گرفتن علائم حیاتی، آماده کردن تخت‌ها برانکارد و … را انجام می دهد. 


به گزارش سازمان نظام پرستاری، وی ادامه داد: حضور نیروهای کمک پرستاری برای ارائه خدمات مطلوب در بیمارستان‌ها ضروری است، اما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم برای این حرفه آموزش مناسب ایجاد کنیم. ندادن مجوز به سازمان نظام پرستاری برای آموزش کمک پرستاری و نظارت نداشتن بر این آموزش‌ها باعث شده است گروهی از موسسه‌های غیر مجاز به آموزش غیر حرفه‌ای کمک پرستاری در جامعه اقدام کنند.


وی گفت:  وزارت خانه باید در راستای نظارت بر موسسئه های غیر استاندارد برنامه داشته باشد تا علاوه بر نظارت بر این مراکز ها از افزایش آموزش های غیر استاندارد توسط مراکز غیر رسمی جلوگیری کند.


مرادی اضافه کرد: معقوله ی دیگری که در بحث کمک پرستاری مطرح است ، اینکه افرادی که به طور رسمی آموزش می بینند، وارد کار شوند و طوری نباشد که بعد از آموزش بدون هیچ فعالیت رها شوند. 


عضو شورای عالی نظام پرستاری درباره انجام کار فرهنگی برای پرستاران در جامعه گفت: کار فرهنگی آن طور که شایسته جامعه پرستاری باشد و بتواند معرف تلاش و ایثار آنان بین مردم شود، در کشور انجام نشده است. شایسته است در قالب مجموعه‌ای خاطرات پرستاران و سختی‌های این شغل به نمایش گذاشته شود.


وی گفت: پرستاران در همه دوران در حال خدمت‌رسانی و از خود گذشتگی بوده‌اند اما کمتر دیده شدند. در دوسال اخیر با وجود بحران کرونا خدمات پرستاران در جامعه به طور نسبی دیده شد، و همه متوجه شدند پرستاران با تمام سختی و استرس‌های ناشی از این بیماری در خط مقدم این بیماری قرار داشتند و توانستند بهبود گر بیماران باشند. 


مرادی ادامه داد: شایسته است مسئولان برای سپاس از ایثار و تلاش پرستاران به مطالبات آنان و در نظر گرفتن برنامه‌های رفاهی و فرهنگی پرستاران توجه کنند، تا انگیزه‌ای برای ارائه خدمات با کیفیت تر از سوی پرستاران شاهد باشد . 


عضو شورای عالی نظام پرستاری بیان کرد: مهمترین مشکلات پرستاران را می‌توان نبود نیروی کافی در بیمارستان‌ها و بی توجهی به جذب نیرو دانست کرد؛ کمبود نیروی پرستاری خود باعث آسیب به مردم و گروه پرستاری می شود.


پرستارانی که ۱۸ سال قراردادی کار می‌کنند مرادی گفت: ضروری است به تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی و قراردادی توجه شود؛ نیروهایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داریم که ۱۸ سال است به صورت قراردادی مشغول ارائه خدمت هستند اما تاکنون تبدیل وضعیت نشده و در بلاتکلیفی به سر می برند.  


وی ادامه داد: تفاوت میان نیروهای رسمی و شرکتی غیر عادلانه است زیرا خدماتی که پرستاران شرکتی یا قراردادی انجام می دهند؛ همانند پرستاران رسمی است اما دریافتی و حقوق متفاوتی را دارند و این موضوع باعث کاهش انگیزه میان پرستاران می شود. 


عضو شورای عالی نظام پرستاری درباره اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران گفت: قانون تعرفه گذاری پرستاری اگر به درستی اعمال و اجرا شود، باعث انگیزه در گروه پرستاری است، امیدواریم تا روز پرستار ۱۴۰۰ این قانون که سال‌های طولانی مسکوت مانده است اجرایی شود.  


مرادی تصریح کرد: فوق العاده خاص نیز با توجه دراغلب دستگاه‌ها اجرا می‌شود اما در وزارت بهداشت و برای گروه پرستاری اجرا نمی‌شود بنابراین  جامعه پرستاری از مسئولان وزارت بهداشت انتظار دارند که این قانون پیگیری و اجرا شود و اجرای این قانون به نوبه خود انگیزه پرستاران را برای ارائه خدمات با کیفیت تر بیشتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha