اگر احساس می‌کنید ترشحات شما به هر نحوی غیرطبیعی است، برای درمان و مشاوره بیشتر به پزشک مراجعه کنید - نه به بخش "بهداشت زنانه" فروشگاه های مواد ارایشی یا هایپرمارکت های مواد غذایی.

کدام ترشحات واژن سالم است و کدام نشان بیماری؟

 در بیشتر موارد، واژن شما قادر است به‌تنهایی خود را تمیز و سالم نگه دارد . یادتان باشد که ترشحات واژینال ضروری است، و می‌توانید در اکثر موارد به بدن خود اعتماد کنید که از خودش مراقبت می‌کند.

یک سؤال معمول: ترشحات لباس زیر من در طول ماه متفاوت است و نگران هستم که مشکلی وجود داشته باشد. ترشحات طبیعی چطور است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ومن هلث قرن‌هاست که زنان از محصولاتی برای بهداشت واژن استفاده می‌کنند که غیرضروری است و حتی نتایج معکوس دارد. دوش واژینال (پاشیدن آب یا سایر محصولات داخل واژن) به‌عنوان یک روش ضدبارداری در اواسط قرن نوزدهم آغاز شد اگرچه امروز مشخص شده این کار غیرعقلانی است. اندکی بعد زنان شروع به استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده برای واژن کردند. در حالی که ما دیگر وسوسه نمی‌شویم که از دوش واژینال به‌عنوان محصول ضدبارداری استفاده کنیم، صنعت «بهداشت زنانه» همچنان به بسته‌بندی محصولات مضر با وعده «طراوت» یا «رایحه دلپذیر» ادامه می‌دهد.

برای بسیاری از زنان، تمسخر همسرانشان به‌خاطر بوی نامطبوع واژن منجر به چرخه معیوب استفاده از صابون‌ها، عطرها و شستشوهای واژن می‌شود.

یادتان باشد که واژن هرگز نباید بوی گل بدهد، بلکه باید بوی واژن بدهد. این محصولات با ازبین‌بردن تعادل pH  واژن، بیشتر به ما آسیب می‌رسانند و باعث آلودگی و عفونت بیشتر می‌شوند. بدون شستشوی غیرطبیعی، پوشش مخاطی واژن با ترکیب پیچیده‌ای از باکتری‌ها و ترشح به‌موقع، بهداشت خود را حفظ و تنظیم کرده و از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. ترشحات واژن روش بدن برای بیرون راندن مایعات دهانه رحم است که بسته به عواملی مانند چرخه قاعدگی، هورمون‌ها، بارداری و عفونت‌ها در رنگ، ظاهر و قوام نوسان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به عنوان یک زن، مهم است که نقش جادویی ترشحات واژن در سلامت دستگاه تناسلی خود را درک کنید. این ترشحات به طرز شگفت انگیزی تحت عنوان «زبانی که واژن شما برای برقراری ارتباط با شما استفاده می‌کند» توصیف می‌شود، یک عنصر اساسی در فرآیند تمیز کردن اتوماتیک و یک پاسخ فیزیولوژیکی به تحریک جنسی است.  غدد بارتولین و اسکی (غددی که مسئول چربی طبیعی شما هستند) به چند دلیل مایع تولید می‌کنند: برای محافظت از ناحیه تناسلی در برابر آسیب یا پارگی، تمیز نگه داشتن واژن و سهولت در رابطه جنسی و کمک به باردار شدن.

به خاطر داشته باشید که «ترشح داشتن» همیشه به معنی برانگیختگی جنسی نیست. همانطور که می‌دانید، احساس برانگیختگی به عوامل مختلفی بستگی دارد و بسته به سبک زندگی، داروها و سطح هیدراتاسیون می تواند متفاوت باشد. ترشح یک عملکرد چند وجهی است و می تواند در زمان های مختلف، ظاهر، احساس و بوی متفاوتی داشته باشد. از آنجایی که ترشحات وابسته به دستگاه تناسلی است، بسته به چرخه قاعدگی در نوسان است. مخاط یا ترشحی که در هفته قبل از تخمک گذاری ظاهر می‌شود، آمادگی جذب و تغذیه اسپرم قبل از رسیدن به تخمک را دارا است.

ترشحات طبیعی واژینال (آنچه در خارج از مقطع تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد) معمولاً شفاف یا کرمی، با رنگ مایل به زرد و کم یا بدون بو است.

در طول دوره پریود، ترشحات معمولاً با خون پوشانده می‌شود و تشخیص آن را سخت‌تر می‌کند. پس از این دوره، سطح هورمون استروژن شروع به افزایش می‌کند. البته در این روزها نیز ترشحات هنوز خیلی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد، معمولاً غلیظ، سفید و کرمی یا کمی قهوه‌ای از خون باقیمانده دوره است.

قبل از تخمک‌گذاری، سطح استروژن بیشتر می‌شود و ترشحات کرمی تر می‌شوند. برای تولیدمثل، این ترشحات غلیظ و کرمی محیط خوبی برای اسپرم نیست.

اواسط سیکل - در زمان تخمک‌گذاری - به‌طورکلی بهترین زمان برای باردار شدن است. در طول این مدت، ترشحات مشابه سفیده تخم‌مرغ است - لغزنده، مرطوب، کش‌دار، نازک و شفاف و ممکن است به رنگ زرد یا قهوه‌ای در لباس زیر ظاهر شود. پس از تخمک‌گذاری، با غلیظ شدن ترشحات، سطح پروژسترون افزایش می‌یابد و به‌تدریج قبل از شروع مجدد دوره ناپدید می‌شود.

ترشحات غیرطبیعی می‌تواند شبیه پنیر یا به رنگ سبز باشد و معمولاً با بوی ماهی یا بوی زننده همراه است. بیماری‌های رایجی که باعث ترشح غیرطبیعی می‌شوند عبارت‌اند از واژینوز باکتریایی (ناشی از افزایش میکروبیوم واژن)، برفک (به‌عنوان عفونت مخمری شناخته می‌شود) و بیماری‌های مقاربتی مانند تریکومونیازیس.

بیشتر بدانید:تریکومونیازیس را کامل بشناسید

هریک از این شرایط قابل‌درمان است و با تفاوت جزئی در ظاهر، احساس و بوی ترشحات مشخص می‌شود. واژینوز باکتریایی اغلب به معنای التهاب واژن همراه با ترشحات رقیق، خاکستری و با بوی ماهی است. برفک با ترشحات غلیظ، سفید و شبیه پنیر، همراه با خارش و احساس ناراحتی است و تریکومونیازیس به این معنی است که ترشحات زیاد، کف آلود و بدبو است.

اگر احساس می‌کنید ترشحات شما به هر نحوی غیرطبیعی است، برای درمان و مشاوره بیشتر به پزشک مراجعه کنید - نه به بخش "بهداشت زنانه" فروشگاه های مواد ارایشی یا هایپرمارکت های مواد غذایی.

 در بیشتر موارد، واژن شما قادر است به‌تنهایی خود را تمیز و سالم نگه دارد . یادتان باشد که ترشحات ضروری است، و می‌توانید در اکثر موارد به بدن خود اعتماد کنید که از خودش مراقبت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha