یک متخصص سلامت باروری و مامایی گفت:احترام به مادران و اهمیت به جایگاه آن ها در شرایط امروز جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید به دانشجویان این حوزه به درستی آموزش داده شود.

لزوم توجه به شرایط مادران در بخش های زنان و زایمان

سلامت نیوز:یک متخصص سلامت باروری و مامایی گفت:احترام به مادران و اهمیت به جایگاه آن ها در شرایط امروز جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید به دانشجویان این حوزه به درستی آموزش داده شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،شهیده جهانیان، متخصص سلامت باروری و مامایی و عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص شرایط مادران در بخش‌های زنان و زایمان در بیمارستان‌ها گفت: موضوع احترام به مادران و اهمیت به جایگاه والا و ارزشمند آن‌ها باید زمانی که دانشجویان ما در حال آموزش هستند در آن‌ها نهادینه شود.


متخصص سلامت باروری و مامایی و عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: این روزها فرزند آوری و پیری جمعیت واژه‌های پر تکراری هستند که پرداختن به آن‌ها عزمی جدی در همه سطوح مسئولیتی را می‌طلبد.


وی تصریح کرد: در زیر مجموعه‌های مختلف باید راهکارهای عملیاتی، متوازن و به هنگامی طراحی شود که سهم هر یک از بخش‌ها که مسئولیت تأمین امر مهم جمعیت و فرزند آوری را به عهده دارند مشخص شود.


این متخصص سلامت باروری و مامایی اضافه کرد: سهم سیستم آموزشی مرتبط با امر زایمان هم یکی از مواردی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اینکه سیستم فوق چقدر برای فرزند آوری مهیا است و تا چه اندازه با نیازها و خواسته‌های زنان در زمان مراجعه برای زایمان مطابقت دارد؛ اینها همگی از سوال‌های مهم این حوزه است که تا کنون مسئولان مربوطه پاسخ درست و محکمی به آن‌ها نداده‌اند.


جهانیان افزود: آنچه که از بررسی‌های میدانی و بر بالین زنان تازه وضع حمل کرده توسط ما به عنوان پزشک مشاهده شده، این است که در بیمارستان‌های آموزشی جایگاه برخورد با مادر، به خوبی تبیین نشده است.


عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: در سایه نادیده گرفتن نقش ارزشمند مادر دیده می‌شود که تکریم و احترام مادر در محیط‌های آموزشی حلقه مفقوده ای است که مغفول واقع شده است و در حال حاضر توجهی به این امر مهم نمی‌شود.


جهانیان اضافه کرد: شاید اغلب ما به عنوان پزشک یادمان رفته که در اتاق زایمان قرار است نظاره گر تولد باشیم و در این اتاق نه با یک مریض و ارباب رجوع که با یک مادر روبرو هستیم که قرار است ساعاتی را کنار او سپری کنیم و کادر درمان باید حس کنند که توفیق پیدا کرده‌اند که فردی با از خود گذشتگی می‌خواهد با مادر شدن برای جامعه قدمی بردارد.


وی همچنین اظهار کرد: روی صحبت من در خصوص حرف‌های پیشین و بیشتر درباره بیمارستان‌های آموزشی است که کانون پرورش ارائه دهندگان خدمات در تمام سطوح مامایی، تخصص زنان و … هستند و باید با وسواس بالا احترام به جایگاه مادر را برای همه کسانی که در حال آموزش هستند، نهادینه کرده و آموزش بدهند.
این متخصص سلامت باروری و مامایی تصریح کرد: مادران مظلوم جامعه ما در محیط بیمارستان‌های آموزشی از احترام محروم هستند و متخصص زنان یا یک ماما و پزشک در چنین محیط‌هایی صرفاً به واسطه مؤلفه‌های تربیتی خودش انتخاب می‌کند که در آن محیط به احترام و تکریم مادران بپردازد.


جهانیان در ادامه تاکید کرد: موضوع احترام به مادران و اهمیت به جایگاه والا و ارزشمند آن‌ها باید در زمانی که دانشجویان ما در حال آموزش هستند در آن‌ها نهادینه شود و محیط باید خوش‌آمد یک مادر در بخش زایمان باشد و باید در تمام مراحل از ورود مادر تا زمانی که به همراه نوزاد خود از بیمارستان مرخص می‌شود، برای مادر و خانواده وی حال خوبی را تداعی کند.


وی یادآور شد: در میان کادر بهداشت و درمان احترام به زنانی که تصمیم به مادر شدن گرفته‌اند باید نهادینه شود و ما باید به تصمیم مادری که علی رغم همه فشارهایی که در جامعه و سیستم بهداشتی _ درمانی به وی وارد می‌شود احترام بگذاریم.


عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: باید به تصمیم تمام مادرانی که دوست ندارند در شرایط زایمان آن‌ها، اینترن‌های مرد در وضعیت درد کشیدن زایمان بالای سرشان بیایند احترام بگذاریم.


جهانیان اضافه کرد: باید به تصمیم خلقت درباره مادر شدن زنان حتی اگر از طبقات مستضعف و ضعیف جامعه هستند احترام بگذاریم و آن‌ها را با کلام و رفتار مورد ملامت قرار ندهیم و اگر تصمیم گرفته که مادر شدن خود را در فواصل کوتاهی تکرار کند باز هم به این تصمیم احترام بگذاریم.


وی اضافه کرد: من به طور عمدی از تک تک واژه‌ها در صحبت‌های قبلی‌ام استفاده کردم و متأسفانه ما شاهد قضاوت کردن کادر درمان در مواردی هستیم که با مادران مراجع کننده‌ای که سن پایینی دارند با لحنی شماتت بار حرف می‌زنند وآن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند در حالی که باید احترام به مادر را در تمام اجزا سیستم بهداشت و درمان کشور و همچنین در سیستم آموزش کشور نهادینه کنیم.


این متخصص سلامت باروری و مامایی خاطرنشان کرد: قبل از آموزش همه موارد آموزشی درباره زایمان باید به او یاد بدهیم که زایمان امری طبیعی و فیزیولوژی است و فقط لازم است که مادر را همراهی کنند.


جهانیان در ادامه تاکید کرد: تصمیم به انجام سزارین بزرگترین مانع در مقابل فرزند آوری است و مشکلات و عوارضی را در بر دارد که احتمال فرزند آوری مجدد را بسیار کمرنگ می‌کند.


وی اضافه کرد: افراد دلسوز در کادر درمان به شدت نگران موضوع فرزندآوری هستند و با انجام سزارین کار برای دوباره مادر شدن زنان سخت می‌شود و یکی از مهمترین ارکان فرزند آوری از دید متخصصین سلامت باروری و مامایی، ترویج زایمان فیزیولوژیک و طبیعی است و ارتقا منزلت رشته‌هایی که با امر زایمان دخیل هستند از اهمیت زیادی برخوردار است.


این متخصص سلامت باروری و مامایی تصریح کرد: چرا موضوع زایمان فیزیولوژیک باید به موضوع لاکچری تبدیل شود و نباید بیمارستان‌های آموزشی ما از پیش گامان انجام زایمان‌های طبیعی باشد و اهمیت این موارد را نباید در مسئله فرزند آوری و افزایش جمعیت دست کم بگیریم.


جهانیان یادآور شد: دختران متولد دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ با مادران نسل‌های پیشین متفاوت هستند و متفاوت تربیت شده‌اند و دیدن حتی یک مورد از این ناملایمات دختران و زنان را در تصمیم به مادر شدن دچار تردید و ابهام می‌کند و حل این مسئله باید از دغدغه‌های سیاستگذاران این امر باشد.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha