دکتر ناصر خمیسی، فوق تخصص گوارش و عضو انجمن گوارش و کبد ایران اظهار می دارد: در سرطان معده یکی از عوامل مهم استفاده از مواد غذایی چند بار مصرف است یا موادی که نگهداری آنها مشکل است و در صورت نگهداری غیر بهداشتی موجب آلودگی می شوند. شایع ترین این بیماری ها بدخیمی است که جزو سرطان معده است. پخت مواد غذایی ناسالم یا شیوه های غلط پخت موجب تولید اکسیدان ها و سمومی می شود که به بدن آسیب می رساند و عامل جهش ژن های منتهی به سرطان هستند.

پخت مواد غذایی ناسالم عامل جهش ژن‌های منتهی به سرطان می شوند

سلامت نیوز: دکتر ناصر خمیسی، فوق تخصص گوارش و عضو انجمن گوارش و کبد ایران اظهار می دارد: در سرطان معده یکی از عوامل مهم استفاده از مواد غذایی چند بار مصرف است یا موادی که نگهداری آنها مشکل است و در صورت نگهداری غیر بهداشتی موجب آلودگی می شوند. شایع ترین این بیماری ها بدخیمی است که جزو سرطان معده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، پخت مواد غذایی ناسالم یا شیوه های غلط پخت موجب تولید اکسیدان ها و سمومی می شود که به بدن آسیب می رساند و عامل جهش ژن های منتهی به سرطان هستند.

_ همانطور که می دانید سرطان های دستگاه گوارش در کشور ما بسیار شایع است و بحث تغذیه افراد در این موضوع بسیار تاثیر گذار است. در جامعه هنوز سبک تغذیه سالم جا نیفتاده است و همچنان افراد تمایل بالایی به خوردن فست فود و مواد غذایی ناسالم دارند. خطر سرطان در جامعه ما چقدر جدی است و توصیه شما در این رابطه چیست؟

با وضعیتی که زندگی های امروزه پیدا کرده و سبک غربی تغذیه که غذاهای مورد استفاده عموما فراوری شده و تراریخته است و غذاها عموما به صورت کنسرو شده است و همراه با افزودنی ها تهیه می شود و مواد نگهدارنده بیش از حد وارد بدن ما می شود. این موارد جزو عوامل شناخته شده بیماری های گوارشی هستند و بد خیمی ها و سرطان ها و بسیاری از تغییرات سلولی که در بافت ها پیش می آید و در دستگاه گوارش به صورت پولیپ در می آید جزو عواملی هستند که تشدید کننده پروسه نابهنجاری در درون بدن فرد خواهد شد و مسلما تغذیه و مواد غذایی مساله ای حاد و اساسی است. البته بیماری های دستگاه گوارش علل مختلفی دارند آلودگی های محیطی و سموم از جمله موارد بسیار مهم هستند اما تغذیه اهمیت ویژه ای دارد و زمینه ساز بدخیمی است.

_ وضعیت اقتصادی در جامعه ما مطلوب نیست و این احتمال وجود دارد که مواد غذایی سالمی در خانواده ها استفاده نشود وضعیت اقتصادی نامطلوب خانوار می تواند شیوع بیماری های گوارشی را به همراه بیاورد؟

در سرطان معده یکی از عوامل مهم استفاده از مواد غذایی چند بار مصرف است

حتما همینطور است این مساله جزو موارد اثبات شده است به ویژه در سرطان معده یکی از عوامل مهم استفاده از مواد غذایی چند بار مصرف است یا موادی که نگهداری آنها مشکل است و در صورت نگهداری غیر بهداشتی موجب آلودگی می شوند. شایع ترین این بیماری ها بدخیمی است که جزو سرطان معده است. پخت مواد غذایی ناسالم یا شیوه های غلط پخت موجب تولید اکسیدان ها و سمومی می شود که به بدن آسیب می رساند و عامل جهش ژن های منتهی به سرطان هستند.

_ در برخی از شبکه های اجتماعی از جمله در اینستاگرام صفحاتی برای تست و معرفی غذا وجود دارد که در ابعاد وسیعی فست فود را تبلیغ می کنند آیا نظارتی بر این تبلیغات وجود د ارد؟

در شبکه های اجتماعی تبلیغات ناسالمی داریم

توصیه های بهداشتی و تغذیه ای صاحب نظر می خواهد

اطلاعات قابل فیلتر کردن نیست باید سطح آگاهی جامعه را بالا برد

من صحبتی از احسان خواجه امیری شنیدم که می گفت اگر کبریت را هر روز نشان بدهید بعد از مدتی برند می شود چه برسد به مواد غذایی که جاذبه دارد. ما در شبکه های اجتماعی تبلیغات ناسالمی داریم و بسیاری در این زمینه تخصصی ندارند و نظر می دهند و کار می کنند. این افراد در زمینه تغذیه سر رشته ای ندارند که توصیه بکنند چه بخوریم و چه نخوریم! توصیه های بهداشتی و تغذیه ای صاحب نظر می خواهد و نمی توان این نظر دهی ها را محدود کرد. ولی فرهنگ جامعه باید به اندازه ای بالا بیاید که خود جلوی این کار را بگیرد. به قول معروف شنونده باید عاقل باشد و اینچنین به این تبلیغات کاذب توجه نکند. امروز بسیاری از چیزهایی که تبلیغ می شوند واقعیت ندارند بسیاری از توصیه هایی که گفته می شود صحت علمی ندارد و تنها دلیل نشر و باز نشر آن فراگیر شدن در جامعه است. نمی توان از این موارد فرار کرد باید آگاهی بخشی داشت و سطح آگاهی جامعه را بالا برد که زیر بار این تبلیغات غلط نروند و گوش ندهند. تبلیغات فست فود ها نیز یکی از انواع تبلیغات است. این تبلیغات پر رنگ است ولی تمام این مسائل با آگاهی بخشی به جامعه و فرد قابل حل است تا جوامع آگاه نشوند این سیکل ادامه دارد. آگاهی بخشی بسیار مهم است چون نمی توان جلوی اطلاعات را گرفت حال چه اطلاعات غلط و چه درست، اطلاعات قابل فیلتر کردن نیست باید سطح آگاهی جامعه را بالا برد.

_ برای پیشگیری از بیماری ها و سرطان های دستگاه گوارش نیاز به آزمایش های دوره ای وجود دارد؟

بعد از چهل سالگی سونوگرافی به صورت سالیانه توصیه می شود

امروز کبد چرب در نسل جوان و نوجوان ما بسیار شایع است

یک سری چکآپ های سالیانه و ادواری وجود دارد که باید انجام شود. چکآپ ها بیشتر برای سرطان معده و روده است کسانی که سابقه فامیلی داشته باشند از سنین پایینتر و اگر سابقه فامیلی نداشته باشند برای سرطان های روده از ۴۵ سالگی هر ده سال یکبار باید کلونوسکوپی انجام بدهند و به صورت دوره ای اگر علامت داشته باشند آندوسکوپی شوند. بعد از چهل سالگی سنوگرافی به صورت سالیانه توصیه می شود و در سن پایینتر نیز اگر شکی داشته باشیم باید بررسی کنیم. امروز کبد چرب در نسل جوان و نوجوان ما بسیار شایع است که وسیله تشخیصی آن سونوگرافی است و باید به طور سالیانه انجام داد و پیگیری کرد و درمان کرد که به بیماری مزمن کبدی منتهی نشود. بیماری های سرطانی در سایر قسمت های دستگاه گوارش به صورت روتین کنترل نمی شود مگر اینکه علامتدار شده باشد که می گوییم برای سرطان پانکراست و سرطان های غدد لنفاوی سی تی اسکن انجام بدهند. در سن بالای ۵۰ سال آزمایش خون در مدفوع داریم که سالیانه چک می شود و کلونوسکوپی هر ده سال یکبار چک شود و به صورت روتین از ایجاد سرطان ها پیشگیری شود و بتوان در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان کرد. برای معده نیز معمولا روتین سه چهار سال یکبار آزمایش های لازم انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha