یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

طبق جدیدترین آمارهای ما در تهران و کلانشهرها، از هر ۱۰ دستگاه خودرو، هفت دستگاه تک سرنشین هستند، دو خودرو دو سرنشین بوده و تنها یک خودرو سه سرنشین یا بیشتر را حمل می‌کنندرییس پلیس راهور ناجا با تشریح برخی از دلایل منجر به افزایش ترافیک در تهران بر ضرورت انجام اقدامات اصولی برای حل مساله ترافیک تاکید کرد.

دلایل ترافیک سنگین معابر چیست؟

سلامت نیوز:طبق جدیدترین آمارهای ما در تهران و کلانشهرها، از هر ۱۰ دستگاه خودرو، هفت دستگاه تک سرنشین هستند، دو خودرو دو سرنشین بوده و تنها یک خودرو سه سرنشین یا بیشتر را حمل می‌کنندرییس پلیس راهور ناجا با تشریح برخی از دلایل منجر به افزایش ترافیک در تهران بر ضرورت انجام اقدامات اصولی برای حل مساله ترافیک تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سردار سید کمال هادیانفر درباره وضعیت ترافیک تهران اظهارکرد:‌ درباره ترافیک کلانشهرها و به خصوص تهران آن هم در ساعات شبانه چند نکته حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اول اینکه همواره در نیمه دوم سال و با آغاز مهرماه یک افزایش حجم ترافیک داریم که ناشی از بازگشایی مراکز آموزشی و تغییر ساعت رسمی و ... است. البته تازه در شرایطی هستیم که مدارس هم به طور کامل باز نشده است.
وی ادامه داد:‌ نکته دوم ورود خودرو به معابر است، در واقع روزانه تعداد زیادی خودرو تولید شده و به چرخه حمل و نقل اضافه می‌شود، اما خروجی تحت عنوان اسقاط و خودروی فرسوده وجود ندارد و به عنوان مثال در حد ۳ تا۵ هزار دستگاه بوده که عمده آن هم به شکل حواله بوده است.  


هادیانفر سومین موضوع را مرتبط با کرونا دانست و گفت:‌ شیوع کرونا، پروتکل‌ها و محدودیت‌های مربوط به آن سبب کاهش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی شد و علاوه بر آن بخشی از مردم هم تمایلی برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند چرا که تصور می‌کنند احتمال ابتلا به کرونا در این فضاها بیشتر است. نتیجه هم مشخص و افزایش استفاده از خودروی شخصی است. به طوریکه طبق جدیدترین آمارهای ما در تهران و کلانشهرها، از هر ۱۰ دستگاه خودرو، هفت دستگاه تک سرنشین هستند، دو خودرو دو سرنشین بوده و تنها یک خودرو سه سرنشین یا بیشتر را حمل می‌کنند به همین دلیل هم مردم هم باید رعایت کنند. اگر هرفردی ماشینش را به خیابان بیاورد دیگر اسم آنجا معبر و خیابان نیست، بلکه پارکینگ است.


وی عامل بعدی را شرایط جوی اعلام کرد و گفت:‌ در هنگام بارش باران یا سرما برخی از شهروندان ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از مترو، اتوبوس، تاکسی یا حتی تاکسی‌های اینترنتی، در همان پارکینگ سوار بر خودروی شخصی خود شده و از خانه خارج شوند که این موضوع در ترافیک موثر است.  

هادیانفر درباره تغییر ساعت طرح ترافیک نیز گفت:‌ شورای ترافیک کلانشهرها در هر شهری از جمله تهران به ریاست شهرداران برگزار می‌شود که پلیس هم عضوی از آن است. در مورد تهران در آنجا یکسری موارد مطرح شد که بعضی از آنها در قانون هوای پاک هم آمده است. مثلا در مورد اصلاح وسایل و نوسازی ناوگان و ... مواردی وجود دارد که یک مطالبه است.


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ادامه داد:‌ در آن شورا درباره ساعات اجرای طرح ترافیک و بازگشت آن به شرایط عادی؛ یعنی از ۶:۳۰ تا  ۱۹ هم بحث شد. همچنین تاکید شد که شهرداری تهران طبق مصوبه  روزانه برای ورود ۱۰۵ هزار خودرو به این محدوده مجوز بدهد.
وی درباره اینکه آیا تغییر در ساعت اجرای طرح ترافیک در کاهش ترافیک موثر بوده است، گفت:‌ما در آن جلسه هم گفتیم که این موضوع ۱۰ تا ۱۵ درصد در ترافیک اثر دارد.


هادیانفر به موضوعی دیگر در مورد مدیریت ترافیک نیز اشاره کرد و گفت:‌ نکته دیگر بحث مدیریت زمان است. الان بانک‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ... همگی در یک زمان فعالیت خود را آغاز می‌کنند. کارمندان آنها هم با هم از خانه خارج می‌شوند و تقریبا هم همه با هم به خانه برمی‌گردند. لذا ضرورت دارد این موضوع در شورای ترافیک شهرها مطرح شده و متناسب با کارکرد دستگاه‌ها، ساعت کاری آنها هم تقسیم شود. مثلا بعضی از دستگاه‌ها می‌توانند در ساعت ۶:۳۰  فعالیت خود را آغاز کنند و بعضی دیگر هم در ساعت ۹:۳۰ شروع به کار کنند. این پیشنهاد در شورای ترافیک مطرح شده و اعضا هم بر آن واقفند و بر روی آن کار می‌کنند.  


رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه باید برای ترافیک تهران تصمیمات اساسی گرفته شود، گفت:‌ اگر در گام‌های بعدی به این نتیجه برسند که اجرای چنین طرح‌هایی کارکرد ندارد،  باید به سمت راهکارهای دیگر مانند زوج و فرد و ... رفت. اما به شرطی که ترس از کرونا در مردم بریزد و از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.


وی درباره اینکه از اول آذر ماه و همزمان با بازگشایی بخشی دیگر از مدارس وضعیت ترافیک در تهران چه تغییری خواهد کرد، گفت:‌ از ابتدای آذر مدارس به صورت صددرصدی باز نمی‌شود و  شاید خیلی باری اضافه نکند، اما پیش‌بینی این است که ۱۰ تا ۱۵ درصد بار صبحگاهی را به ما تحمیل خواهد کرد.
هادیانفر در پایان تاکید کرد که باید کارهای اساسی در قانون هوای پاک سریعتر انجام شود و خروج خودروهای فرسوده به طور جدی در دستور کار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha