تحقیقات نشان می ‌دهد که ویروس کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹می ‌تواند به نورون‌ ها نفوذ کرده و منجر به مشکلات عصبی مختلف در مبتلایان به این بیماری شود. اما اینکه دقیقاً چگونه این اتفاق می افتد، جای سوال داشته و بالاخره محققان موفق به دریافت پاسخ آن شدند.

کرونا چگونه باعث التهاب سلول های مغز می شود ؟

سلامت نیوز: تحقیقات نشان می ‌دهد که ویروس کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹می ‌تواند به نورون‌ ها نفوذ کرده و منجر به مشکلات عصبی مختلف در مبتلایان به این بیماری شود. اما اینکه دقیقاً چگونه این اتفاق می افتد، جای سوال داشته و بالاخره محققان موفق به دریافت پاسخ آن شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از studyfinds، بیماری کووید ۱۹ معمولاً با علائم تنفسی مرتبط است اما مطالعات نشان داده که این بیماری می تواند بر مغز تأثیر بگذارد. محققان در مطالعات جدید خود به این امر توجه کردند که حساسیت نورون ها و آستروسیت ها، سلول های تخصصی که از نورون ها محافظت می کنند، ممکن است نشان دهد که چرا برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات عصبی ناشی از کووید ۱۹هستند.

دکتر ریکاردو کوستا (Ricardo Costa) پژوهشگر و استاد دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، در این رابطه گفت: یافته ‌های ما نشان می ‌دهد که آستروسیت‌ ها عامل و مسیری هستند که کووید ۱۹ از طریق آن باعث ایجاد آسیب عصبی می ‌شود که این موضوع می تواند بسیاری از علائم عصبی شامل از دست دادن حس بویایی و چشایی، بی نظمی، روان پریشی و سکته را که در بیماران کووید ۱۹ مشاهده می کنیم، توضیح دهد.

بر این اساس مشخص شد ویروس کرونا با اتصال به آنزیم مبدل آنژیوتانسین۲ (ACE2) راه خود را به داخل سلول ها باز کرده و آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان طی این مطالعات، پروتئین ها و بخش های RNA را برای اطمینان از وجود گلیکوپروتئین ACE2 در سطح نورون ها و آستروسیت ها بررسی کردند. در نهایت، آن ها سلول ها را با شکل ایمن تری از ویروس کرونا تلقیح کردند. بر اساس این نتایج، مشخص شد ویروس کرونا قادر است نورون ها و آستروسیت ها را آلوده کند.

با این حال، طبق این تحقیق مشخص شد که نورون‌ ها بیشتر از آستروسیت‌ها در معرض عفونت قرار دارند. آستروسیت ها سد خونی مغزی را تشکیل می دهند که از نورون ها در برابر سموم موجود در جریان خون محافظت می کند. آنها روی نورون ها همپوشانی داشته و کل سیستم عصبی مرکزی را در بر گرفته و مواد مغذی را از بین برده و در عین حال از جریان سموم جلوگیری می کنند.

فرایند فوق، بدان معنی است که آنها قادر به محافظت از نورون ها در برابر ویروس کرونا هستند. با این حال این سلول ها در صورت آلوده شدن، می‌توانند موجب انتشار بیشتر ویروس شوند.

به گفته دکتر کاستا، در حالی که آستروسیت‌ها مقاومت بالاتری در برابر عفونت نشان می‌ دهند، به نظر می‌رسد نورون ‌ها نسبت به آسیب های ویروسی حساس‌ تر هستند. این واقعیت، نشان می دهد که تنها چند آستروسیت آلوده می تواند برای گسترش سریع عفونت به نورون ها و تکثیر آن کافی باشد.

به گفته پژوهشگران، یافته های فوق می تواند نشان دهد که چرا برخی از بیماران مبتلا به کرونا فاقد علائم عصبی هستند اما برخی دیگر علائم شدیدی دارند.

یافته های این پژوهش ها در کنفرانس سالانه انجمن فیزیولوژی آمریکا که به صورت آنلاین برگزار شد به عنوان بخشی از رویداد زیست شناسی تجربی ۲۰۲۱، ارائه شد.

ترجمه از سیناپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha