یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 321264

همه چیز درباره مصرف صحیح مکمل‌ها

نکاتی که باید در مصرف ویتامین‌ها مورد توجه قرار دهید

سلامت نیوز: با شیوع کرونا افراد گرایش بیشتری به مصرف مکمل‌ها پیدا کرده‌اند، این گرایش به دنبال تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19، باعث افزایش نرخ مصرف خودسرانه این داروهای تقویتی شده، موضوعی که پیامدهای ناگواری به همراه داشته و سلامت افراد را با تهدید مواجه کرده است. برای آشنایی با نحوه صحیح مصرف ویتامین‌ها و زمان مناسب استفاده از آن‌ها به سراغ دکتر « سید مرتضی صفوی» رئیس هیأت مدیره انجمن غذا، صنعت و سلامت و استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رفته‌ایم.

همه چیز درباره مصرف صحیح مکمل‌ها

مصرف خودسرانه مکمل‌ها چه خطراتی به همراه دارد؟

ویتامین‌ و مکمل‌ها حتما باید با دستور پزشک متخصص تغذیه و برحسب نیاز افراد مصرف شوند، برخی از افراد با مصرف خودسرانه ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ، دی، کا و ای سلامت خود را به خطر می‌اندازند چرا که مصرف ویتامین‌های محلول در چربی به مقدار زیادبه دلیل ایجاد مسمومیت کبدی عوارض جبران ناپذیری بر بدن دارند، عوارضی که اغلب کوتاه مدت نبوده و در درازمدت بر سلامت افراد تأثیر داشته و بعضا غیر قابل جبران هستند.

آیا زمان خاصی برای مصرف انواع مولتی ویتامین و مکمل‌ها باید در نظر گرفته شود؟

به طور کلی مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها بهتر است با معده پر و پس از صرف مقدار کمی مواد خوراکی انجام شود، زمانی که معده پر باشد، مکمل‌ها اثرگذاری بهتری بر بدن دارند. به این دلیل که در داخل این مکمل‌ها املاحی نظیر آهن، کلسیم، روی، منیزیم، منگنز و سلنیوم وجود دارد، در صورتی که با معده خالی مصرف شوند، ایجاد دل درد می‌کنند در نتیجه بهتر است در میانه و یا پس از صرف غذا استفاده شوند.

بعضی از این املاح مانند کلسیم و آهن هنگام شب که بدن در حالت استراحت قرار دارد، جذب بالاتری خواهند داشت بنابراین توصیه می‌شود قرص کلسیم بعد از وعده شام مصرف شود. در صورتی که کلسیم در روز مصرف شود، جذب کاملی نخواهد داشت به همین دلیل مکمل‌ها بهتر است زیرنظر پزشک مصرف شوند تا بنابر شرایط بیمار، دستورات مناسبی نسبت به زمان و نحوه مصرف ویتامین‌ها به بیمار ارائه شود.

در رابطه با مصرف ویتامین ث چه توصیه‌ای دارید؟

ویتامین ث نوعی آنتی اکسیدان است،این ویتامین محلول در آب است که بر اثر نور و حرارت خاصیت خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل توصیه می‌شود که شربت آبلیمو در شیشه‌های رنگی نگهداری شود و یا در جای خشک و خنک و تاریک باشد،چرا که نور قادر به از بین بردن ویتامین است. ویتامین ث اگر کمی بیش از حد مجاز مصرف شود، از طریق ادرار دفع می‌شود، این ویژگی ویتامین‌های محلول در آب است. این ویتامین آنتی اکسیدانی قوی است و در دوزهای بالا قادر به پیشگیری از سرطان و انفلوانزا است و علاوه بر این می‌تواند، جذب آهن را بالا ببرد. کسانی که کم خونی فقر آهن دارند، اگر از ویتامین ث یا به شکل طبیعی(پرتغال، نارنگی، گریپ فروت و لیمو) استفاده کنند، به جذب آهن بدنشان کمک زیادی کرده‌اند.

آیا مصرف مکمل‌ها تأثیری بر جبران اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن دارد؟

معمولا در شرایط آلودگی هوا توصیه ما مصرف شیر است، کارگرانی که در کارخانجات فراورده‌های نسوز و تولید سرب و  تولید باتری و....مشغول هستند برای جلوگیری از اثرات مخرب آلودگی محیطی بهتر است به عنوان میان وعده یک لیوان شیر مصرف کنند، علاوه بر این مصرف آنتی اکسیدان‌ها نظیر ویتامین آ ،ث ، دی و ای و بتاکاروتن‌ها که پیشساز ویتامین آ هستند، کمک بزرگی به دفع اثرات مخرب آلودگی هوا می‌کنند و در شرایطی که هوا آ لوده است و افراد نا گزیر به ترک محیط خانه هستند، بهتر است استفاده شوند.

گفته می‌شود با افزایش سن  نیاز بیشتری به مصرف ویتامین‌ها و انواع مکمل داریم، آیا این موضوع صحیح است ؟

متأسفانه با افزایش سن افراد افت استخوانی پیدا می‌کنند و استخوان‌ها مرتب تحلیل می‌روند، بنابراین استفاده از کلسیم در سنین سالمندی به خصوص برای خانم‌ها بسیار لازم و ضروری است، دوران یائسگی امکان ابتلا به پوکی استخوان را بالا می‌برد.

نوشیدنی‌های گازدار شیرین به خصوص آن دسته که کافئین دار هستند، استخوان‌ها را تحلیل می‌برند. لذا مصرف کلسیم در این سنین یک ضرورت است. در کنار این مکمل مصرف ویتامین دی کمک زیادی به جذب کلسیم می‌کند لذا توصیه می‌کنیم این ویتامین در کنار کلسیم مصرف شود.

با شیوع کرونا نرخ استفاده از ویتامین‌ها برای حفاظت از بدن در برابر این ویروس افزایش پیدا کرده است آیا این اقدام کمکی به پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌کند ؟

آنتی اکسیدان‌ها در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها  نقش اساسی دارند به خصوص در فصل سرما که بیماری‌های فصلی نظیر آنفولانزا و در دو سه سال اخیر کرونا شیوع بالایی دارند، توصیه بیشتری به مصرف آنتی اکسیدان‌ها می‌کنیم تا سیستم ایمنی افراد کاملا تقویت شود. یکی از ویتامین‌های مفید در مقابله با کرونا ویتامین دی است، به طوری که مشخص شده افرادیکه بر اثر کرونا فوت کردند سطح ویتامین دی پایینی داشته‌اند.

برخی از انواع ویتامین باعث افزایش اشتها در افراد شده و به خصوص برای کسانی که اضافه وزن دارند، مشکلات را دوچندان می‌کنند در خصوص این گروه از ویتامین‌ها توضیح می‌دهید؟

ویتامین‌های گروه ب با افزایش سوخت و ساز بدن، باعث افزایش اشتها هم می‌شوند، لذا کسانی که افزایش وزن دارند بهتر است از ویتامین‌های گروه ب  به شکل مکمل استفاده نکنند و به همان میزان که از طریق غذا این ویتامین را تأمین می‌کنند، کفایت می‌کند.

در رابطه با آمپول "نوروبیون" که این روزها مصرف بالایی دارد، اطلاعاتی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید

این آمپول حاوی ویتامین‌های گروه ب است، ویتامین‌های ب کمپلکس به این دلیل که ویژگی واسطه‌ای( کو فاکتور) دارند قادر به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها هستند و با فعل و انفعالاتی که در بدن ایجاد می‌کنند باعث تبدیل بهتر مواد غذایی به انرژی می‌شوند، بنابراین برای کسانی که اشتهای کمی داشته و سوخت و ساز مناسبی ندارند موثر بوده و توصیه به مصرف می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha