یک اپیدمیولوژیست با اشاره به وضعیت کرونا در کشور و با تاکید بر لزوم اجرایی شدن نسخه جدید طرح شهید سلیمانی، گفت: اگر بتوانیم این طرح که حاصل مطالعات بومی و بین‌المللی و تجارب سایر کشورها است را به خوبی به کار گیریم، حتما می‌توانیم توفیق بیشتری در کنترل و مهار اپیدمی داشته باشیم.

معیار رنگبندی کرونایی شهرها اشتباه است/ نسخه جدید طرح شهید سلیمانی اجرا شود

سلامت نیوز:یک اپیدمیولوژیست با اشاره به وضعیت کرونا در کشور و با تاکید بر لزوم اجرایی شدن نسخه جدید طرح شهید سلیمانی، گفت: اگر بتوانیم این طرح که حاصل مطالعات بومی و بین‌المللی و تجارب سایر کشورها است را به خوبی به کار گیریم، حتما می‌توانیم توفیق بیشتری در کنترل و مهار اپیدمی داشته باشیم.  


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حمید سوری درباره وضعیت فعلی کرونا در ایران و شرایط روزهای آتی، گفت: پیش‌بینی کار سختی است؛ ولی اگر همچنان اصرار داشته باشیم که همه تلاشمان را بر افزایش تیراژ واکسیناسیون بگذاریم احتمال خطر پیک‌های بعدی در کشور بسیار بالا است؛ چراکه کشورهایی که درصد پوشش واکسیناسیون بالاتری نسبت به ما داشتند دوباره دچار پیک‌های جدید شدند؛ بنابراین باید دقت کنیم که واکسیناسیون یکی از راه‌های مقابله با اپیدمی است و نه همه‌ آن.


وی افزود: نسخه جدید طرح شهید سلیمانی با توجه به شرایط موجود کشور آماده اجرا است و امیدواریم ستاد ملی کرونا و سازمان‌های ذی ربط بویژه وزارت بهداشت که این نسخه در اختیارشان قرار گرفته است، هرچه سریع‌تر نسبت به اجرایی شدن مفاد این طرح به شکل کامل و نه سطحی اقدام کنند. اگر بتوانیم این طرح که حاصل مطالعات بومی و بین‌المللی و تجارب سایر کشورها است را به خوبی به کار گیریم، حتما می‌توانیم توفیق بیشتری در کنترل و مهار اپیدمی داشته باشیم.  


سوری با اشاره به اینکه معیارهای رنگبندی کرونایی شهرهای کشور کاملا اشتباه است، اظهار کرد: به همین دلیل سطح درستی از میزان خطر را برای ما مشخص نمی‌کند و ممکن است ما را دچار گمراهی کند. معیار اعلام رنگبندی باید تغییرات اساسی داشته باشد و به نظرم این معیار هرچه زودتر متوقف شود منطقی‌تر است و جامعه دچار ذهنیت‌های نادرست از وضعیت خطر ناشی از اپیدمی نمی‌شود. یعنی توقف این نوع اعلام رنگبندی سود بیشتری دارد. وقتی در مورد میزان خطر در مناطق مختلف صحبت می‌کنیم، تعداد موارد بستری تنها یکی از شاخص‌ها است و شاخص‌های دیگری هم مانند میزان مرگ، تعداد تست مثبت و... داریم که باید به معیارها اضافه شود.


وی افزود: یک نکته مهم این است که در شرایطی که با این معیار اعلام شده است که شهر قرمز وجود ندارد، نظام سلامت باید هوشیاری خود را حفظ کند و به محض اینکه نشانه‌ای از هرگونه تغییر در اندازه رخداد بیماری ایجاد می‌شود با اعزام تیم‌های واکنش سریع شرایط منطقه خاص را تحلیل کند و آتش را در نطفه خاموش کند. در غیر این صورت هرکدام از این کانون‌ها ممکن است مبدا انتشار آلودگی به کل کشور باشد.


وی گفت: امیدوارم با احیای تیم‌های واکنش سریع که دلیل انحلال آن را متوجه نشدیم، مجددا بتوانیم این نقیصه را رفع کنیم. پر واضح است که جامعه ما کماکان استعداد طغیان‌هایی را دارد. اکنون هم طغیان‌هایی در گوشه‌هایی از کشور مشاهده می‌شود ولی چون پراکنده هستند در حجم کلان کشوری رقیق می‌شوند و نمی‌توانم تحلیل درستی از رخداد این طغیان‌ها داشته باشیم.


این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: جامعه باید مرتبا تحت مدیریت اپیدمی قرار گیرد. اگر رها شود مطمئنا میل و گرایش جامعه به سمت عادی انگاری شرایط می‌رود؛ بنابراین اگر اقدامات ویژه صورت نگیرد، این خطر بالقوه وجود خواهد داشت.


وی گفت: پیشنهاد من این است که وزارت بهداشت برای هر استان یک نماینده ویژه تام‌الاختیار تعیین کند تا آن فرد مرتبا با جامعه محلی و تصمیم گیرندگان کشور در تماس باشد تا موارد را انتقال دهد.انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha