طبق آخرین آمار سازمان بهزیستی کشور، یک میلیون و 759 هزار نفر تحت پوشش این سازمان قرار دارند و از آغاز شیوع کرونا از خدمات این سازمان استفاده کرده‌اند.

تزریق دو دوز واکسن برای 100 درصد معلولان شدید

سلامت نیوز:طبق آخرین آمار سازمان بهزیستی کشور، یک میلیون و 759 هزار نفر تحت پوشش این سازمان قرار دارند و از آغاز شیوع کرونا از خدمات این سازمان استفاده کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیو زبه نقل از روزنامه ایران ،آن طور که معاون سازمان بهزیستی می‌گوید به‌دلیل حساس بودن گروه‌های هدف، معلولان جزو اولین گروه‌هایی بودند که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تاکنون به 136 هزار و 662 معلول شدید و خیلی شدید واکسن کرونا تزریق شده است. از طرفی در حال حاضر50 هزار و 727 معلول جسمی شدید و خیلی شدید در مراکز شبانه روزی و مراقبتی بهزیستی نگهداری می‌شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی و مسئول کمیته مقابله با کرونای سازمان بهزیستی در مورد واکسیناسیون معلولان شدید و خیلی شدید می‌گوید: بر اساس ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا، گروه‌های حساس اولین گروه‌هایی بودند که در نوبت دریافت واکسن قرار گرفتند. طبق این مصوبه سازمان بهزیستی نیز لیست معلولان شدید و خیلی شدید را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد تا معلولان شدید و خیلی شدید در مراکز نگهداری واکسینه شوند و در حال حاضر تمام معلولان در مراکز نگهداری شبانه روزی این سازمان دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. یعنی صد و یکهزار و 454 دوز واکسن به معلولان شدیدی که در مراکز نگهداری هستند، تزریق شده است.


اعزام تیم‌های سیار به منزل معلولان
او درخصوص واکسیناسیون معلولان شدید و خیلی شدیدی که در خانه نگهداری می‌شوند، می‌افزاید: تیم‌های سیار با مراجعه به منازل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، این افراد را واکسینه کرده‌اند. طبق آخرین آمار، 17 هزار و پانصد وهشتاد وچهار نفر از معلولان شدید اعم از افراد ضایعه نخاعی و معلولان ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که توسط خانواده‌هایشان نگهداری می‌شوند. این افراد نیز هر دو دوز واکسن بیماری کرونا را دریافت کرده‌اند.


رفع قرنطینه مراکز شبانه روزی
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در مورد قرنطینه افراد در مراکز نگهداری معلولان گفت: از همان ابتدای شیوع کرونا به‌دلیل حساسیت افراد معلول در مراکز نگهداری، تمام مراکز قرنطینه شدند. این موضوع معلولان و خانواده‌های آنها را تحت فشار مضاعف قرار داد چرا که بازدید خانواده‌ها و معلولان ممنوع شد. اما خوشبختانه پس از واکسیناسیون سراسری این افراد، به سمت رفع قرنطینه مراکز می‌رویم.

رفع قرنطینه کامل مختص مراکز نگهداری معلولان شدید جسمی می‌شود و مابقی مراکز مانند آسایشگاه‌های مختص معلولان ذهنی با تمهیدات و الزام رعایت دستورالعمل‌های خاص رفع قرنطینه خواهند شد. همچنین خانواده‌ها در این مدت از طریق فضای مجازی با عزیزانشان در مراکز نگهداری در ارتباط بودند. با رفع قرنطینه کامل از خانواده‌ها درخواست داریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کامل و با تعیین وقت قبلی با اعضای خانواده‌شان دیدار داشته باشند. البته توصیه ما این است تا مهار کامل این بیماری همچنان خانواده‌ها در بسترهای آنلاین با اعضای خانواده خود در مراکز شبانه روزی ارتباط داشته باشند.


معلولان برای دریافت دوز سوم مراجعه کنند
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، 11 درصد از کل جمعیت هر کشوری را معلولان تشکیل می‌دهند. با توجه به این رقم حدود 9 میلیون و سیصد هزار نفر معلول در کشور وجود دارد که فقط یک میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و 805 نفر از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. نفریه در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از واکسینه شدن این افراد وجود دارد، می‌گوید: در این مورد آماری در دسترس نیست و بهزیستی فقط آمار تحت پوشش خود و معلولان و سالمندانی را که در مراکز نگهداری هستند، دارد. خیلی از معلولان نیازی به خدمات سازمان بهزیستی ندارند.

همچنین افرادی که معلولیت خیلی شدید ندارند مانند سایر افراد جامعه می‌توانند به مراکز واکسیناسیون عمومی مراجعه کنند. برخی از شهروندان خود تمایلی به تزریق واکسن ندارند و معلولانی که تحت پوشش بهزیستی نیستند شاید تمایلی به تزریق نداشته‌اند. واکسیناسیون اختیاری است نه اجباری. معلولان ما در مراکز نگهداری به‌دلیل حساسیت شرایط جسمی‌شان در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند. ما اطلاع رسانی‌های لازم را برای مراجعه معلولان خفیف انجام داده‌ایم تا به مراکز معلولان مراجعه کنند.


شرایط سخت معلولان ذهنی در دوران همه گیری
او در مورد تزریق دوز یادآور در ارتباط با واکسیناسیون جامعه هدف سازمان بهزیستی می‌افزاید: از حدود یک ماه گذشته با مکاتباتی که با وزارت بهداشت انجام شد دوز یادآور در توانبخشی سازمان بهزیستی آغاز شده است. همچنین مانند گذشته برای سالمندان و معلولان که در منزل هستند تیم‌های سیار برای تزریق واکسن به این افراد اعزام خواهند شد.علی همت محمود‌نژاد انجمن دفاع از حقوق معلولان در مورد واکسیناسیون معلولان می‌گوید: ما از ابتدای شیوع کرونا سرکشی‌های لازم برای نظارت بر اینکه آیا معلولان شدید و خیلی شدید واکسن دریافت کرده‌اند یا خیر داشته‌ایم و خوشبختانه گزارشی بر عدم واکسینه شدن افراد در مراکز نگهداری دریافت نکرده‌ایم.


مشاور مرکز نگهداری شبانه روزی معلولان ذهنی وحدت در مورد قرنطینه و واکسیناسیون افراد دارای معلولیت می‌گوید: از آنجا که بچه‌هایی که در مرکز ما نگهداری می‌شوند از ایمنی پایینی برخوردار هستند از همان ابتدای شیوع بیماری مجبور به قرنطینه آنها شدیم چرا که شرایط این افراد بسیار متفاوت است و اگر یکی از آنها مبتلا می‌شد یک همه‌گیری دسته جمعی را در پی داشت. پس ما مجبور بودیم امنیت و حفاظت از سمت آسایشگاه را بالا ببریم. ما طی یک سال گذشته شرایط بسیار سختی را داشتیم چرا که توجیه بچه‌ها برای رعایت پروتکل‌ها بسیار سخت است.


تمام کودکان ذهنی در مراکز دو دوز را دریافت کردند
فریبا جانی از تمهیدات اتخاذ شده از آغاز کرونا اینگونه می‌گوید: در حال حاضر تمام بچه‌های ما دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و منتظر تزریق دوز سوم هستیم. هزینه‌های ما در این دوره بسیار بالا رفت، مثل هزینه تهیه اقلام بهداشتی و شوینده. یا این که مجبور بودیم برای کارکنان مرکز سرویس ایاب و ذهاب تهیه کنیم تا خدایی نکرده بیماری به داخل مرکز سرایت نکند.


او در مورد بازدید خانواده‌ها در زمان کرونا اینگونه می‌گوید: 70 درصد خانواده‌های بچه‌هایی که معلولیت ذهنی دارند وجود فرزندشان را در این مرکز نادیده می‌گیرند و به زبان ساده بیشتر بچه‌ها بازدید کننده‌ای ندارند. خانواده‌هایی هم که نگران کودکانشان هستند از پشت شیشه یا به‌صورت آنلاین با بچه‌ها دیدار می‌کردند.

قبل از شیوع کرونا ما بچه‌ها را به فضای باز می‌بردیم ولی در زمان همه‌گیری مجبور بودیم بچه‌ها را در بخش نگهداری کنیم. ما در هر بخش 18 الی 20 معلول ذهنی را نگهداری می‌کنیم. در حال حاضر بچه‌ها بسیار بی‌تاب هستند و کلافه شده‌اند. بچه‌های معلول ذهنی بسیار عاطفی هستند. دوست دارند کسی را که می‌بینند بغل کنند و به افراد دست بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha