سازمان جهانی بهداشت هشدار داد؛ خطرات ناشی از آلودگی هوا به مراتب بیشتر از بسیاری بیماری ویروسی و عفونی برای مادران باردار و کودکان زیر پنج سال است.

هشدار سازمان جهانی بهداشت: خطر آلودگی هوا بیش از بیماری ویروسی و عفونی است

سلامت نیوز: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد؛ خطرات ناشی از آلودگی هوا به مراتب بیشتر از بسیاری بیماری ویروسی و عفونی برای مادران باردار و کودکان زیر پنج سال است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی از آنجا که ریه انسان، مسؤول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده‌های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون شده و باعث بروز عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می‌شود.
 
بر این اساس آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوائی و تشدید آسم در میان افراد به خصوص کودکان می‌شود. تماس دراز مدت با هوای حاوی میزان بیش از حد مجاز آلاینده‌ها باعث بروز برونشیت مزمن، بیماری مزمن ریه، تنگی نفس، سرفه‌های مکرر و شدید، آب ریزش چشم و سوزش و التهاب می‌شود.
 
آلودگی هوا همچنین ضریب هوشی کودکان را کاهش داده و کم خونی و کمبود ویتامین D نیز از دیگر تبعات آلودگی هواست.
 
در آلودگی هوا وجود فلزاتی مانند سرب و آلاینده‌هایی مثل اُزن بیش از مقدار مجاز است. وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین تری می‌آورد و کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه، بیشترین قربانیان سرب هستند.
 
بر اساس این گزارش از آنجا که سیستم ایمنی کودکان در برابر بیماری‌ها بسیار ضعیف است بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به‌راحتی می‌تواند سیستم ایمنی آن‌ها را هدف قرار دهد.
 
نتایج برخی از مطالعات دیگر نشان می‌دهد ، هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای آروماتیک (PAH) که ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی نظیر گازوئیل و دیزل هستند می‌توانند عامل ایجاد مشکلاتی در جنین شوند. این هیدروکربن‌ها با چسبیدن به ذرات معلق UFP که آن‌ها نیز ناشی از سوخت ماشین‌ها هستند، می‌توانند از سطوح دستگاه تنفس عبور کرده و وارد جریان خون شوند.
 
همچنین این آلودگی‌ها ممکن است از این مسیر وارد مغز و یا جفت مادران باردار شده و احتمالا جنین را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دهند، که می‌تواند باعث التهاب و در نتیجه زایمان زودرس شود.
 
این آسیب‌ها و عوارض در مادران زیر ۲۰ سال و بالای ۳۵ سال، زنان طبقه‌ی کم‌درآمد و یا زنانی با رژیم‌های غذایی ناسالم بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha