پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره جدیدترین اخبار از سویه جدید کرونا به نام اومیکرون توضیحاتی ارائه کرد‌.

اومیکرون در ایران دیده نشده/ اشتباه بزرگ انگلیس در برگزاری جشن برداشتن ماسک

سلامت نیوز: پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره جدیدترین اخبار از سویه جدید کرونا به نام اومیکرون توضیحاتی ارائه کرد‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، پیام طبرسی در گفتگوی تلفنی با «سلام تهران» درباره آخرین وضعیت انتشار ویروس اومیکرون و اینکه آیا در ایران هم مشاهده شده است یا نه، اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از انتشار این ویروس در کشور نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای اولین‌بار اومیکرون دو هفته قبل در آفریقای جنوبی دیده شده و بعد سازمان بهداشت جهانی هم آن را گزارش کرده است، گفت: این ویروس که ۲۲ مبتلا در آفریقای جنوبی داشته، در دنیا جدید است‌ و پیش‌بینی می‌شود که ابعاد گسترده‌تری پیدا کند؛ به ویژه اینکه‌ بجز مشاهده چند مورد در اروپا، یک نفر هم در بلژیک که سابقه سفر به آفریقا را نداشته به این ویروس مبتلا شده است.

طبرسی با اشاره به جهش‌های قابل توجه اومیکرون، اظهار امیدواری کرد این ویروس هرگز در کشور مشاهده نشود. خوشبختانه ایران در حال حاضر بهترین وضعیت را نسبت به 10 ماه گذشته دارد که با مشارکت مردم در واکسیناسیون عمومی حاصل شده است.

وی با اشاره به انتشار ویروس انگلیسی در سال گذشته، بیان داشت: زمان انتشار این ویروس در انگلستان قریب به سه ماه زودتر از اعلام رسمی شیوع آن در این کشور بود، این تأخیر نه تنها انگلیس بلکه کشورهای دیگر از جمله ایران را هم به سختی انداخت. خوشبختانه اولین اخبار از اومیکرون زمانی منتشر شد که هنوز شیوع بین‌المللی آن گسترده نشده است و در صورت رعایت استانداردهای بهداشتی، موج سنگینی به همراه نخواهد داشت.

این کارشناس با اشاره به خطای کشورهای اروپایی مانند انگلیس، آلمان و هلند در رفع سریع محدودیت‌ها، افزود: این کشورها که اعلام کرده بودند مردم می‌توانند ماسک‌هایشان را بردارند، دوباره از مردم خواستند که از ماسک استفاده کنند. تنها کار ما در این شرایط استفاده از ماسک و توجه ویژه به واکسیناسیون عمومی است.

طبرسی در پاسخ به اینکه آیا واکسن‌های ایرانی در برابر اومیکرون مقاوم هستند یا خیر؟، گفت: این ویروس جدید است و شناخت دقیق آن دو سه هفته زمان نیاز دارد. امیدواریم فراتر از سطح کنونی نباشد و ما به روال خوب فعلی خود ادامه دهیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با در خصوص مقاومت آسترازنکا در برابر این ویروس نیز اظهار داشت: واکسن جدید تولید شده آسترازنکا مدعی مقاومت در برابر این ویروس است. در کل ممکن است واکسن‌ها جلوی ابتلا را نگیرند، اما تأثیر شگرف در کاهش مرگ‌ومیر دارند.

وی با بیان اینکه هدف دولت و وزارت بهداشت توجیه کردن مردم برای تزریق واکسن بوده است، تصریح کرد: خطر در بیخ گوش ماست. حتماً باید محدودیت‌هایی برای افرادی که واکسن نزده‌اند اعمال شود تا حق ۸۰ درصد از افراد واکسن‌زده جامعه ضایع نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha