این روزها در حالی سازمان بهداشت جهانی درباره خطر شیوع سویه اومیکرون در جهان هشدار می‌دهد که براساس گزارش‌های وزارت بهداشت طی دو روز گذشته ۹ استان ایران شامل خوزستان، گلستان، کردستان، هرمزگان، خراسان‌شمالی، سمنان، زنجان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد و سیستان و بلوچستان، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته‌اند.

تبعات اصرار مسوولان به کنترل کرونا در ایران

سلامت نیوز: این روزها در حالی سازمان بهداشت جهانی درباره خطر شیوع سویه اومیکرون در جهان هشدار می‌دهد که براساس گزارش‌های وزارت بهداشت طی دو روز گذشته ۹ استان ایران شامل خوزستان، گلستان، کردستان، هرمزگان، خراسان‌شمالی، سمنان، زنجان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد و سیستان و بلوچستان، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت ،کارشناس‌های حوزه بهداشت بر این عقیده‌اند تا زمانی که اومیکرون در سطح کشور گسترش پیدا نکرده باید هرچه سریع‌تر محدودیت‌ها اعمال شود. اما در حال حاضر محدودیتی اعمال نشده و مردم همانند دو سال گذشته به حال خود رها شده اند. این در حالی است که دیروز ژاپن با وجود اینکه هیچ موردی از ابتلا به اومیکرون مشاهده نکرده اما مرزهای خود را روی تمام کشورها بسته است و تنها شهروندانش با رعایت پروتکل و منوط به واکسینه شدن و تست منفی کرونا مجاز به ورود و خروج از مرز هستند.


اگرچه علاوه بر ژاپن دیگر کشورهای اروپایی هم با وجود مشاهده موارد ابتلای شهروندان به اومیکرون مرزها را بستند و محدودیت‌ها دوباره اعمال شده است اما وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز هیچ اقدامی در خصوص بازنگری در تصمیم‌های محدودیت‌ها نگرفتند تنها دیروز محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفته تحقیقات هنوز در مورد اومیکرون کامل نشده و اگر در کشور شیوع یابد محدودیت‌ها دوباره اعمال و مدارس تعطیل خواهد شد.


اما سوال اصلی این است که چرا وزارت بهداشت و ستاد همچنان در اعمال محدودیت‌ها همچون دولت قبلی تعلل می‌کنند؟! چرا که پیشتر با تعلل در قرنطینه نکردن قم و نبستن مرزهای شرقی و ورود سویه دلتا تاوان بسیار سنگینی را پرداخت کرده‌ایم، اما این دفعه با وجود هشدارهای سازمان بهداشت جهانی درخصوص بیماری‌ای که ممکن است احتمال مقاومت در برابر واکسن را نیز داشته باشد، لازم است رعایت پروتکل‌ها در مدارس و جامعه به صورت حداکثری انجام شود، چراکه مقامات بهداشتی اسکاتلند در حال بررسی شرایط و وضعیت این شش فرد آلوده به سویه جدید هستند.

وزیر بهداشت اسکاتلند اعلام کرد که این کشور ردیابی تماس‌های تمام افراد مبتلا به کووید۱۹ را انجام خواهد داد که این امر به شناسایی منشاء کروناویروس و افرادی که اخیرا با این اشخاص در تماس بوده‌اند، کمک می‌کند. گفتنی ا‌ست پیش از این مواردی از ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشورهایی مانند آلمان، استرالیا، شناسی شده بود.


تکرار اشتباهات
در همین رابطه دکتر سیمین کاظمی پزشک و جامعه‌شناس حوزه بهداشت درخصوص تبعات گسترش اومیکرون به «جهان‌صنعت» گفت: سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی از آن است که «اومیکرون» موارد ابتلا را افزایش داده است این سویه اولین بار از سوی آفریقای جنوبی به سازمان بهداشت جهانی معرفی شد ولی پس ‌از آن در کشورهای دیگری از جمله بوتسوانا، بلژیک، استرالیا، آلمان، هنگ‌کنگ، انگلیس و کانادا نیز شناسایی شده است.

البته با این حال وزیر بهداشت اعلام کرده این سویه هنوز وارد کشور نشده، اما در عین حال شیوع آن یک «نگرانی بین‌المللی» است چراکه ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد و به سرعت می‌تواند فراگیر شود. در هر صورت دو سال از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و از مسوولان ذی‌ربط انتظار داریم با آمادگی بیشتری تصمیم‌گیری کنند. اگرچه با انجام تست پی‌سی‌آر می‌توان افراد مبتلا به جدید‌ترین سویه کرونا را شناسایی کرد، ضمن اینکه خستگی مفرط و بدن درد از علائم ابتلا به سویه جدید است.

وی افزود: طی دو سال گذشته موج‌های مختلفی را تجربه کرده‌ایم. نظام سلامت باید از پیک‌هایی که گذراندیم عبرت بگیرد و این دفعه به خوبی چاره‌اندیشی کند تا مشکلاتی که در دفعات قبلی وجود داشته، تکرار نشود. متاسفانه هیچ‌گاه آن طور که باید و شاید برنامه‌های پیشگیرانه اعمال نشده است. بنابراین عادی‌انگاری و عدم رعایت پروتکل در هر یک از اصناف می‌تواند اوضاع به وجود آمده را شکننده کند و جو مثبت ایجادشده را بر هم بزند.

این پزشک با اشاره به جو عادی‌انگاری در جامعه بیان کرد: در حال حاضر جامعه دچار دوگانگی شده است، از طرفی کرونا به قدری طول کشیده که فعالیت‌های جمعی اجتماعی مختل شده است. بنابراین تمدید محدودیت‌های سختگیرانه برای مردم سخت است. اما از طرف دیگر به اعتبار افزایش میزان واکسیناسیون براساس آمارها نیمی از مردم پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت نمی‌کنند. این در حالی است که اگر قرار باشد تغییری در رفتار ملت و دولت صورت نگیرد و سویه جدیدی از کرونا هم با چنان سرعتی در سراسر کشور شایع شود، فاجعه دیگری رخ می‌دهد.


او با اشاره به نقش دولت درخصوص تشدید عادی‌انگاری‌ها در میان مردم اظهار کرد: به نظرم در حال حاضر مشکل اصلی ما فقدان پذیرایی عمومی نسبت به ادامه پروتکل‌های بهداشتی است، چرا که ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت و درمانی بسیار خسته هستند و توانایی مقاومت در برابر سویه جدید و افزایش مبتلایان را ندارند. اما به طورکلی طی دوسال گذشته ما شاهد اجرای درست پروتکل‌های بهداشتی از سوی ملت و دولت نبودیم. چه‌بسا نه قرنطینه به آن مفهومی که می‌شناختیم در ایران اجرا شد و محدودیت‌های سختگیرانه‌ای اعمال شد. اساسا ایرانی‌ها در دوران پاندمی به حال خود رها شدند و تعدادی از شهروندان تبعات بسیار سختی را پرداختند.


کاظمی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت جدید هم راه نمکی را پیش گرفته عنوان کرد: در این مدتی که دولت تغییر کرده ما درخصوص سیاست‌های بهداشتی آن در خصوص همه‌گیری تغییری ندیدیم. چه‌بسا بازگشت به زندگی عادی تا به حال نیز هزینه زیادی به کشور تحمیل کرده است، اگر عادی‌انگاری اتفاق بیفتد و تدابیر لازم به جهت کاهش آمار ابتلا و فوتی‌ها انجام نگیرد تمامی زحمات ما به هدر خواهد رفت و این احتمال که به زودی به وضعیت قرنطینه و محدودیت‌های قبلی برگردیم، وجود دارد.


عدم رعایت پروتکل‌ها در مدارس کشور نیز با توجه به اینکه جامعه آماری بالایی را در کشور شامل می‌شود، می‌توان نقطه آسیب‌پذیر و عامل بر‌هم‌زننده تعادل به وجود آمده باشد. در نتیجه آنچه باید به جد پیگیری شود پایش مبادی ورودی کشور است، از این رو افراد علاوه بر تست‌های پی‌سی‌آر منفی چند روز پس از قرنطینه نیز باید به شکل مجدد این تست‌ها را بدهند.


از این رو کنترل دقیق مرزها و جلوگیری از ورود افراد بدون انجام تست‌های منفی و قرنطینه به جد باید پیگیری شود، هزینه‌های تحمیلی در این شیوه هزاران بار کمتر از آسیب‌هایی است که در صورت همه‌گیری آن به کشور و مردم تحمیل می‌کند. اما در صورتی که همه‌گیری این سویه جدید را شاهد باشیم، قطعا محدودیت‌ها مجدد اعمال خواهند شد و نسبت به تعطیلی مدارس و کسب‌وکارها همچون سابق باید اقدام کنیم.


وی افزود: با قاطعیت به مردم اعلام می‌کنیم که اگر میزان دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی به ۹۰ درصد و همچنین میزان تزریق دوز دوم واکسن کرونا در بین جامعه هدف به ۹۵ درصد برسد به طور حتم سویه جدید اومیکرون در ایران چندان شایع نمی‌شود. اگر هم در سراسر کشور شیوع پیدا کند با وجود واکسیناسیون باز هم تلفات زیاد همچون گذشته نخواهید داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha