دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی با بیان اینکه افزایش ظرفیت پزشکی به معنای رفع کمبود پزشک نیست، گفت: وزارت بهداشت در برنامه مدونی پیگیر این موضوع خواهد بود تا این ظرفیت‌ها متعادل و مناسب شود، همچنین برای حل مشکل توزیع عادلانه و دسترسی مناسب پزشکان نیز برنامه هایی خواهیم داشت.

افزایش ظرفیت پزشکی به معنای رفع کمبود پزشک نیست

سلامت نیوز:دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی با بیان اینکه افزایش ظرفیت پزشکی به معنای رفع کمبود پزشک نیست، گفت: وزارت بهداشت در برنامه مدونی پیگیر این موضوع خواهد بود تا این ظرفیت‌ها متعادل و مناسب شود، همچنین برای حل مشکل توزیع عادلانه و دسترسی مناسب پزشکان نیز برنامه هایی خواهیم داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، غلامرضا حسن زاده افزود: با افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی مخالف نیستیم، اما با اینکه کار غیرعلمی و غیرکارشناسی انجام شود هم موافق نیستیم. باید برای هرکاری هزینه اثربخشی و زیرساخت ها مورد توجه قرار گیرد و چنانچه نتوانیم زیرساخت های لازم را فراهم کنیم، هزینه زیادی را به کشور تحمیل خواهیم کرد، ضمن اینکه همیشه افزایش ظرفیت معادل رفع مشکل نیست.


وی ادامه داد: اگر مثلا سه هزار دانشجوی پزشکی بپذیریم یا سه هزار دانشجو وارد کشور کنیم، آیا مشکل کمبود پزشک را می توانیم رفع کنیم؟ باید زیرساخت های لازم و انگیزه کافی برای خدمت در مناطق مختلف را در پزشکان ایجاد کنیم و این موضوع باعث می شود که توزیع عادلانه و دسترسی مناسب داشته باشیم و بررسی کنیم که چه دلایلی وجود دارد که این اتفاق نمی افتد.


حسن زاده تصریح کرد: باید حتما بررسی کنیم دلیل اینکه دسترسی مناسبی در مناطق مختلف وجود ندارد و پزشکان در شهرهای بزرگی مثل تهران مستقر می شوند و در این شهرها سرانه پزشک نسبت به سایر شهرها بالاتر است، چیست؟ سازمان نظام پزشکی با اصل قضیه مخالف نیست، زیرا افرادی که در آنجا هستند، یا استاد دانشگاه و یا عضو هیات علمی هستند و آکادمیک فکر می کنند و با سیستم بهداشتی و درمانی کشور کاملا آشنایی دارند. اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم یا رییس دانشگاه بودند یا اینکه در دانشگاه ها مسئولیت داشتند.


دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی افزود: این موضوع یک معادله یک مجهولی نیست که مثلا ما ظرفیت را افزایش بدهیم و بعد تعداد پزشک افزایش پیدا کند، بلکه یک معادله چند مجهولی است، یعنی باید عوامل مختلف را درنظر گرفته و ببینیم که ما چقدر داریم هزینه می کنیم و برای این هزینه ای که می کنیم، چقدر اثربخشی داریم؟ بهره وری در سیستم را باید افزایش دهیم، با صرفا تحمیل کردن بار اضافه به سیستم بهداشتی درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور و بالا بردن هزینه های کشور که در شرایط فعلی بسیار نگران کننده است، نمی توانیم مشکلی که مطرح شده است را حل کنیم و باید تمامی عواملی که مشکل ایجاد می کنند را بررسی کنیم.


وی ادامه داد: چه آمارهایی را که سازمان جهانی بهداشت داده بپذیریم و چه آمارهای خود را، اگر هر معیاری را بنگریم، براساس آن معیارها باید برنامه ریزی هایمان را انجام دهیم. در بسیاری از کشورهایی که از نظر بهداشتی و درمانی و از نظر سلامتی وضعیت خوبی را دارند، یعنی سیستم بهداشت و درمانشان موفق است، اینگونه نیست که الزاما درصد و سرانه پزشکانشان بالا باشد، چرا به کشورهایی که از نظر پزشکی مترقی هستند توجهی نمی کنیم؟ ما نباید خود را با کشوری که پزشک در آن به عنوان کارمند کار می کند، مقایسه کنیم. آیا در کشورمان با افزایش کارمند، کارآیی مان افزایش پیدا کرده؟ آیا کمیّت کارها افزایش داشته است؟ بنابراین صرفا افزایش تعداد، منجر به افزایش کیفیت و رفع مشکل، نمی شود. رسانه های مختلف که اینگونه موضوعات را مطرح می کنند نباید ذهن مردم را نسبت به جامعه پزشکی مغشوش کنند، زیرا اکنون در شرایط سختی قرار داریم و پزشکان زحمات زیادی را برای سلامت جامعه متحمل می شوند و نباید تحت فشار قرار گیرند.


دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تاکید کرد: وزارت بهداشت در برنامه مشخص و مدونی پیگیر این موضوع خواهد بود تا این ظرفیت ها متعادل و مناسب شود؛ همچنین برای حل مشکل توزیع عادلانه و دسترسی مناسب پزشکان نیز برنامه هایی خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha