سلامت جسمی مادر در دوران بارداری، به شدت مهم است و به خطر افتادن آن، می‌تواند باعث بروز صدمات جبران‌ناپذیری شود. عفونت‌های جنینی دوران بارداری، یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که سلامت مادر و جنین را هم‌زمان تهدید می‌کند. به همین جهت، مجموعه‌ی کولایف، به منظور پشت سر گذاشتن راحت‌تر دوران پراسترس بارداری و به دنیا آوردن فرزندان سالم‌تر و داشتن جامعه‌ی بهتر، یک وبینار تخصصی‌ در زمینه‌ی مدیریت غربالگری ترتیب داده است تا شما را با مفهوم عفونت‌های جنینی دوران بارداری، علت پیدایش آن و مراقبت‌های مورد نیاز دوران بارداری و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این عفونت‌های خطرناک، آشنا کند.

وبینار تخصصی management diagnosis screening عفونت‌های جنینی در دوران بارداری (covid-cmv-toxo)برگزار می‌شود

سلامت نیوز: سلامت جسمی مادر در دوران بارداری، به شدت مهم است و به خطر افتادن آن، می‌تواند باعث بروز صدمات جبران‌ناپذیری شود. عفونت‌های جنینی دوران بارداری، یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که سلامت مادر و جنین را هم‌زمان تهدید می‌کند. به همین جهت، مجموعه‌ی کولایف، به منظور پشت سر گذاشتن راحت‌تر دوران پراسترس بارداری و به دنیا آوردن فرزندان سالم‌تر و داشتن جامعه‌ی بهتر، یک وبینار تخصصی‌ در زمینه‌ی مدیریت غربالگری ترتیب داده است تا شما را با مفهوم عفونت‌های جنینی دوران بارداری، علت پیدایش آن و مراقبت‌های مورد نیاز دوران بارداری و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این عفونت‌های خطرناک، آشنا کند.

عفونت جنینی چیست؟

عفونت جنینی، در اصل به عفونتی گفته می‌شود که در دوران بارداری، به سراغ مادر می‌آید و از او به جنین منتقل می‌شود و تا زمان تولد، همراه جنین باقی می‌ماند. بیشتر این عفونت‌ها که بدون علامت یا با علائم خفیفی؛ مثل آنفلوآنزا همراه هستند، خطر چندانی برای جنین ندارند و سیستم دفاعی مادر، توانایی مراقبت از جنین را در برابر این عفونت‌ها دارد؛ اما صدمات وارده‌ی ناشی از برخی از این عفونت‌ها؛ مثل سیتومگالوویروس (CMV)، کرونا (covid)، توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) و غیره، جدی و خطرناک است.

عفونت‌ها‌ی جنینی با چه علائمی ظاهر می‌شوند؟

عفونت‌های جنینی می‌توانند به صورت خاموش و آشکار در نوزاد ظاهر شوند. در حالت خاموش، ممکن است هیچ‌ آسیبی به بدن جنین وارد نکنند یا به صورت تدریجی و با گذر زمان، باعث بروز اختلالات مادرزادی شوند؛ اما در حالت آشکار، از بدو تولد، اندام‌های مختلف بدن نوزاد را درگیر مشکلاتی؛ مثل اختلالات مغزی، نارسایی‌های قلبی و کبدی، آسیب‌های چشمی و غیره می‌کنند.

علت پدید آمدن عفونت‌های جنینی دوران بارداری چیست؟

علت پدید آمدن عفونت‌های جنینی دوران بارداری، اغلب ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن مادر است و به همین خاطر، بهتر است که پیش از بارداری، تمامی معاینه‌های لازم جهت بررسی شرایط مادر به منظور آمادگی برای دوران بارداری انجام شود و در صورت فراهم نبودن شرایط، روند درمانی مادر، تحت نظر پزشک آغاز گردد و تا زمان بهبود شرایط و تایید صلاحیت مادر برای بارداری، توسط پزشک، بارداری صورت نگیرد.

برای درمان عفونت‌های جنینی دوران بارداری چه کار باید کرد؟

عادت‌های غذایی و دارویی در دوران بارداری، به خاطر حساسیت‌های این دوران، باید تحت نظارت پزشک باشد و از آن‌جایی که درمان این عفونت‌ها هم، نیازمند دارو هست، بهتر است که از مصرف خودسرانه‌ی قرص‌‌های مختلف برای کاهش عفونت‌های جنینی دوران بارداری خودداری کنید و روند درمان را به طور کامل، زیر نظر پزشک متخصص پیش ببرید. البته با توجه به این‌که روند درمان ممکن است با ریسک همراه باشد، پیشگیری بهتر از درمان است! به همین خاطر می‌توان گفت که بهترین راه خلاصی از عفونت‌های جنینی دوران بارداری، پیشگیری از ابتلا به این عفونت‌هاست.

اما راه در امان ماندن از آسیب‌ عفونت‌های جنینی چیست؟

یک) بهداشت شخصی را رعایت کنید، به طور مرتب دست‌های خود را بشویید و در صورت دسترسی نداشتن به آب، حتما از پد الکلی استفاده کنید.

دو) از خوردن غذاهای گوشتی نیمه‌پخته یا فرآوری‌شده؛ مثل سوسیس و کالباس، در دوران بارداری، جدا خودداری کنید.

سه) در رابطه با واکسیناسیون‌های لازم برای قبل و بعد از دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید. به طور مثال، واکسن کزاز یکی از واکسن‌های مهم پیش از دوران بارداری است.

چهار) از خوردن شیر پاستوریزه نشده و خوراکی‌های تهیه شده از آن، خودداری کنید.

پنج) از افرادی که درگیر بیماری‌های عفونی؛ مثل آبله‌مرغان هستند، دوری کنید. این عفونت‌ها باعث بروز مشکلات مادرزادی در جنین می‌شوند.

پنج) مراقب نیش حشرات باشید! اغلب این حشرات ناقل بیماری‌های مختلفی هستند و با یک نیش ساده، می‌توانند باعث بروز عفونت‌های جنینی شوند.

شش) از تماس دست با خاک آلوده شده به مدفوع حیوانات بیمار، خودداری کنید. مدفوع حیوانات بیمار باعث بروز عفونت توکسوپلاسموز در شما می‌شود که مشکلات مادرزادی را برای جنین به دنبال دارد.

هفت) از جوندگان وحشی و حیوانات خانگی؛ مثل مارمولک و لاک‌پشت، دوری کنید. برخی از این جوندگان حامل ویروسی به اسم کوریومننژیت لنفوسیتی (LCMV) هستند که سلامتی جنین را به خطر می‌اندازد، پس بهتر است که در دوران بارداری، از این حیوانات، دور بمانید.

اگر علاقه دارید که با این مباحث، بیشتر و دقیق‌تر آشنا شوید و تحلیل‌های تخصصی‌تری را بشنوید، وبینار تخصصی management diagnosis screening عفونت‌های جنینی در دوران بارداری (covid-cmv-toxo) زیر نظر آزمایشگاه تخصصی پزشکی کولایف، در تاریخ پنجشنبه 11 آذر ماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ صبح با حضور متخصصین دکتر صدیقه حنطوش‌زاده، دکتر مینو محرز، دکتر محمدرضا صالحی، دکتر زهرا سلیمانی و دکتر رضا رئوفیان برگزار می‌شود.

برای حضور در این وبینار اینجا کلیک کنید و با اکانت مهمان در اسکای روم وارد شوید.

بعد از برگزاری این وبینار ویدیو آنرا می‌توانید در سایت Colifelabs.com مشاهده کنید.

*این خبر اطلاع رسانی تبلیغاتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha