کاربرانی که در طول روز مدام با گوشی های هوشمند خود کار، بازی یا تایپ می کنند به طور جدی در معرض ابتلا به ناهنجاری های اسکلتی و عارضه هایی در انگشتان دست هستند.

گوشی بازها مراقب انگشتانتان باشید

سلامت نیوز: کاربرانی که در طول روز مدام با گوشی های هوشمند خود کار، بازی یا تایپ می کنند به طور جدی در معرض ابتلا به ناهنجاری های اسکلتی و عارضه هایی در انگشتان دست هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس به نقل از scientificamerican، این روزها استفاده از گوشی های هوشمند و دیگر تجهیزات هوشمند و دیجیتالی که با انگشت و به صورت لمسی کار می کنند، رواج زیادی پیدا کرده و همین امر مشکلات زیادی را برای سلامت افراد ایجاد کرده است.

یکی از عارضه هایی که به دلیل استفاده بیش از حد از گوشی های لمسی هوشمند بروز می کند، عارضه انگشت گوشی هوشمند یا انگشت تایپ است که به طور رسمی به عنوان یک عارضه پزشکی تشخیص داده نمی شود اما پدیده ای واقعی است که این روزها بسیاری از افراد به ویژه جوانان را درگیر کرده است.
این عارضه ریشه در استفاده مداوم و بیش از حد از گوشی ها و تجهیزات هوشمند دارد. کاربران گوشی های هوشمند امروزی مدام با انگشت خود صفحه لمسی گوشی را بالا و پایین می برند یا با آن تایپ می کنند. این عارضه در گروه آسیب های استرسی مکرر قرار می گیرد.

البته این آسیب ممکن است در هر عضوی از بدن که به طور مداوم از آن استفاده شود ممکن است رخ دهد. محققان بر این باورند که گوشی های هوشمند از نظر ارگونومی، برای دست و مچ طراحی نشده اند. کاربران گوشی های هوشمند هر روز با انگشتان شست خود در ارتباط هستند و از آنجایی که مفاصل دستان ما بسیار کوچکند، میزان نیروی منتقل شده بسیار زیاد است.

به گفته محققان، یک پوند فشار در نوک انگشت شست می تواند به حدود 12 تا 14 پوند فشار در پایه مفصل شست تبدیل شود. درواقع، با این اوصاف، ارسال پیامک با انگشت شست بیشتر یک آسیب استرسی مکرر است. ارسال پیامک با سرعت بالا، نگه داشتن دست ها در موقعیت نامناسب، کشیده شدن انگشتان برای رسیدن به کلیدهای دورتز جزء عوامل مستعدکننده ای هستند که به تشدید این عارضه کمک می کنند.

انگشت ماشه ای» عارضه دیگری است که وقتی اتفاق می افتد که تاندون فلکسور در داحل یک تونل یا غلاف باریک، ضخیم و ملتهب شده و گاه باعث می شود انگشت در حالت خمیده باقی بماند. این عارضه اغلب در افرادی دیده می شود که از دستان خود برای انجام حرکات تکراری متعدد استفاده می کنند.

در برخی افراد به دلیل استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند خطر ابتلا به آرتروز هم وجود دارد که باعث التهاب در مفصل «متاکارپال انگشت» می شود. درد و تغییرات تخریب کننده معمولا تنها در انگشت شست که کار تایپ و بالا و پایین کردن گوشی را انجام می دهد، بروز می کند که با استراحت دادن به آن، درد برطرف می شود.
مطالعات متعدد اثرات تجمعی استفاده از گوشی های هوشمند را روی سیستم اسکلتی عضلانی نشان داده است به طوری که طی یک مطالعه تا دو سوم کاربران دستگاه های تلفن همراه شکایت هایی نسبت به فراوانی تماس های تلفنی، پیامک و بازی است.

از دیگر عوارض کار زیاد با گوشی های هوشمند انگشت گیمرهاست که در کاربرانی دیده می شود که زیاد با گوشی بازی یا تایپ می کنند و تاندون های انگشت آنها دردناک می شود. در کاربران دائمی گوشی های هوشمند شواهدی از ضخیم شدن یا ایجاد تغییراتی در تاندون انگشت دیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha