پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 321667

بیش از ۱۰۰ مورد از موارد ابتلا به سویه اُمیکرون در آفریقای جنوبی، جایی که سویه جدید به آرامی در حال تبدیل شدن به نوع غالب است، شناسایی شده است.

سویه اُمیکرون کُشنده تر از دلتا است

سلامت نیوز:بیش از ۱۰۰ مورد از موارد ابتلا به سویه اُمیکرون در آفریقای جنوبی، جایی که سویه جدید به آرامی در حال تبدیل شدن به نوع غالب است، شناسایی شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، با بازگشایی جهان پس از گذشت ۱۸ تا ۲۰ ماه از شروع پاندمی کووید ۱۹ و قرنطینه‌ها، نوع جدیدی از ویروس کرونا موسوم به B.۱.۱.۵۲۹، که به عنوان سویه Omicron شناخته می‌شود، در آفریقای جنوبی شناسایی شده است. این موضوع جامعه علمی را نگران کرده است، زیرا آنها نگرانند که این نوع جدید می‌تواند باعث شیوع بیماری در چندین کشور شود و بار دیگر سیستم‌های بهداشتی را فلج کند.


به گزارش زی نیوز در اینجا لازم است نکاتی را در مورد این نوع مرگبار سویه کووید بدانید که تعدادی از کشورها از جمله بریتانیا، ایتالیا و سنگاپور را مجبور کرده است که سفر از آفریقای جنوبی و سایر کشورهای منطقه را محدود کنند.


۱. به گفته مقامات بهداشت آفریقای جنوبی، نوع اُمیکرون جهش‌های بسیار بیشتری از آنچه دانشمندان انتظار داشتند، دارد، به ویژه پس از موج سوم شدید، که توسط نوع دلتا ایجاد شد. بسیاری از جهش‌ها موجب فرار از مصونیت و قابلیت انتقال پذیری بیشتر می‌شوند.


۲. نوع اُمیکرون دارای تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک خود است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن انسان دارد. این سویه به طور کلی دارای ۵۰ جهش است، از جمله بیش از ۳۰ جهش تنها روی پروتئین اسپایک که هدف اکثر واکسن‌های فعلی کووید است.


۳. سازمان بهداشت جهانی گفته است که چند هفته طول می‌کشد تا تأثیر نوع جدید را درک کنیم. دانشمندان گفته‌اند که این سویه جهش‌یافته‌ترین نسخه تاکنون است، به این معنی که واکسن‌هایی که با استفاده از سویه اصلی ووهان در چین طراحی شده‌اند، ممکن است خیلی مؤثر نباشند.


۴. هنوز گمانه زنی‌هایی در مورد منشأ این سویه وجود دارد. به گفته «فرانسوا بالوکس»، مدیر مؤسسه ژنتیک کالج دانشگاه لندن، «سویه جدید احتمالاً در طول ابتلاء یک فرد دچار نقص سیستم ایمنی، مثلاً یک بیمار مبتلا به HIV/AIDS درمان نشده، تکامل یافته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha