رییس کمیته کشوری کاشت حلزون با بیان اینکه ایران از کشورهای پیشرو در کاشت پروتز حلزون شنوایی است، افزود: دو هزار پروتز شنوایی در سال گذشته برای افراد نیازمند تامین شده است.

ایران از کشورهای پیشرو در کاشت پروتز حلزون شنوایی است

سلامت نیوز: رییس کمیته کشوری کاشت حلزون با بیان اینکه ایران از کشورهای پیشرو در کاشت پروتز حلزون شنوایی است، افزود: دو هزار پروتز شنوایی در سال گذشته برای افراد نیازمند تامین شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وزارت بهداشت،دکتر مسعود متصدی زرندی در پاسخ به این سوال که وجود هیات امنای صرفه جویی ارزی چقدر در عدالت سازی و تامین پروتزها حائز اهمیت است؟ گفت: یکی از پایه‌ها و ستون‌های محکم موفقیت در کاشت حلزون کشورمان، وجود هیات امنای صرفه جویی ارزی در برهه‌های زمانی متفاوت بوده است و مشکلات متعددی توسط این نهاد رفع شده است به طور مثال خریدهای تجمیعی هیات امنا منجر شده تا با قیمت مناسب پروتز برای کشور تامین شود.


 وی افزود: از اقدامات هیات امنا طی این سال‌ها  که به عنوان پشتیبان و رمز موفقیت در کمک به بیماران کاشت حلزون محسوب می‌شود مجاب کردن دولت‌ برای تعیین ردیف بودجه اعتباری مشخص جهت حمایت از کاشت حلزون شنوایی بیماران ناشنوا در بودجه سالانه کشور است. علاوه بر این یکی از مهمترین اقدامات هیات امنا در تمام سال‌هایی که کشور ما تحت فشارهای تحریم قرار دارد توانمندی هر ساله این نهاد در تامین پروتزهای کشور علی‌رغم عدم تخصیص بودجه‌های مصوب بوده است.


متصدی زرندی با بیان اینکه هیات امنای صرفه جویی ارزی با ایجاد فضای رقابتی قادر به کاهش قیمت‌ یک سومی پروتز حلزون شنوایی شده است، گفت: با ۱۵ مرکزی که برای کاشت حلزون در سراسر کشور تاسیس شده است امروزه چترحمایتی بسیار وسیع هیات امنا کل کشور را پوشش می‌دهد.
رییس بخش کاشت حلزون بیمارستان امیراعلم عنوان کرد:  برخی از لحاظ اقتصادی احساس می‌کنند وضع کشور در تامین پروتز در سال‌های اخیر سخت‌تر شده است اما به همت و کمک هیات امنای صرفه جویی ارزی نه تنها در زمینه تامین پروتزهای بیماران ناشنوا افت نکردیم بلکه تعداد پروتزهای دریافتی را نیز افرایش  داده‌ایم.


۲ هزار پروتز شنوایی در سال گذشته برای افراد نیازمند تامین شده است
متصدی افزود: زمانی بود که کشور ما ۶۰ یا ۷۰ پروتز می‌خرید اما پس از آن به آرامی میزان خرید افزایش یافت ولی خوشبختانه بنده این توفیق را دارم که بگویم به همت هیات امنای صرفه جویی ارزی در سال گذشته نزدیک به ۲۰۰۰ پروتز برای بیماران تامین شده است. همچنین هیات امنای صرفه جویی ارزی با ایجاد فضای رقابتی قادر به کاهش قیمت‌ها تا یک سوم شد.


وی یادآور شد: کاشت پروتز حلزون یک جراحی نجات بخش محسوب می‌شود  به این معنا که کودک دارای معلولیت ناشنوایی را تبدیل به فردی شنوا می‌کند و پس از آن کودک همانند هم سن و سالان خود می‌تواند به مدرسه عادی و دانشگاه برود و بر اساس تحصیلات انجام شده شغل مورد نظر خود را انتخاب کند. بنابراین کاشت حلزون یک اتفاق، تغییر و انقلاب بسیار بزرگ در پزشکی است.


متصد زرندی با بیان اینکه ایران از جمله کشورهای پیشرو در کاشت پروتز حلزون بوده و بیش از ۲۸ سال است که ما در کشورمان جراحی  کاشت پروتزحلزون شنوایی را انجام می‌دهیم، افزود:  این جراحی یک کار تیمی است تا برای بیمار بهترین نتیجه حاصل شود از این جهت این کار تیمی همانند یک مثلث  تشبیه می‌شود که اولین ضلع و در راس مثلث هیات امنای صرفه جویی ارزی است که مسائل مربوط به تامین هزینه و خرید پروتزها را بر عهده دارد بنابراین هیات امنای صرفه جویی ارزی  در دهه‌های گذشته مشغول خدمت رسانی بوده و ما شاهد پیشرفت‌ها و کمک‌های وافر این نهاد برای بیماران هستیم.


تاسیس ۱۵ بخش مربوط به کاشت پروتز حلزون شنوایی در سراسر کشور 
رییس کمیته کشوری کاشت حلزون یادآور شد: ضلع دیگر مثلث جراحان‌ هستند که پروتز حلزون شنوایی را در سر بیمار نیازمند کاشت حلزون کار گذاشته بنابراین گروهی از افراد که فوق تخصص گوش بوده قادر به انجام این جراحی‌اند که این خود بخش دیگری از مثلث فوق الذکر را تشکیل می‌دهد که ضلع بسیار پیچیده‌ای است و بایستی جراحان با تجربه در این زمینه داشته باشیم و خود این پزشکان جراحانی را آموزش دهند که قادر به خدمت رسانی باشند و ما حصل کار این ضلع، با همراهی هیات امنای صرفه جویی ارزی تاسیس ۱۵ بخش مربوط به کاشت پروتز حلزون شنوایی در سراسر کشور است.


وی گفت: ضلع دیگر مثلث، کمپانی‌های تولیدکننده پروتز کاشت حلزون هستند و با توجه به اینکه پروتزها « high-tech » است هر کشوری تکنولوژی ارائه دستگاه‌ها را ندارد بنابراین گروه دیگری از افراد در قالب کمیته فنی به عنوان کارشناس مسائل مربوط به پروتزهای خریداری شده توسط شرکت‌ها را بررسی می‌کنند که این کمیته زیر نظر معاونت درمان وزارت بهداشت فعالیت می‌کند همچنین برای آنکه بتوانیم تصمیمات درست، عادلانه‌ و در عین حال علمی و فنی خوبی برای بیماران نیازمند کاشت حلزون شنوایی بگیریم ۲ کمیته علمی و فنی تشکیل داده‌ایم.


مدیر گروه گوش، گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: در کشور از هر یکهزار کودکی که متولد می‌شود یک کودک ناشنوا به دنیا می‌آید که نیازمند جراحی پروتز حلزون شنوایی است  و باتوجه پیشرو بودن کشور ما در این زمینه  و اینکه بیش از ۳ دهه است که کاشت پروتز انجام می‌دهد جزو برترین‌ها محسوب شده لذا کشورهای همجوار همچون عراق ، جنوب خلیج فارس، کشورهای شمال ایران همچون تاجیکستان، ارمنستان، قرقیزستان و به خصوص بخش زیادی از بیماران کشور افغانستان وارد ایران می‌شوند تا کاشت پروتز برای آنها انجام ‌شود درصورتی که این امکان برای آنها در سایر کشورها وجود ندارد.
متصدی زرندی خاطرنشان کرد: بیش از سه دهه از عمر خود را وقف کاشت حلزون کرده ام و با توجه به جراحی‌های انجام شده اگر امروز نقشه کل کشور را ملاحظه نمایید با ۱۵ مرکزی که برای کاشت حلزون در سراسر کشور تاسیس شده است امروزه  چترحمایتی بسیار وسیع هیات امنا کل کشور را پوشش می‌دهد لذا دیگر لازم نیست به طور مثال بیماران سیستان و بلوچستانی، اهوازی یا آذربایجانی و دیگر استانها برای درمان کاشت حلزون به تهران مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha