طی هفته های گذشته سویه جدید و جهش یافته اومیکرون با سرعت زیادی در گوشه و کنار جهان منتشر شده و پژوهشگران دریافتند که قدرت سرایت این نوع از ویروس کرونا بسیار بیشتر از نمونه های پیشین است.

چرا اومیکرون قابلیت سرایت بیشتری دارد؟

سلامت نیوز: طی هفته های گذشته سویه جدید و جهش یافته اومیکرون با سرعت زیادی در گوشه و کنار جهان منتشر شده و پژوهشگران دریافتند که قدرت سرایت این نوع از ویروس کرونا بسیار بیشتر از نمونه های پیشین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در پی شیوع ناگهانی نوع جهش یافته اومیکرون که نخستین با در آفریقای جنوبی شناسایی شد، پژوهشگران در تلاش هستند تا مشخص کنند این جهش های ژنتیکی چه تاثیری در رفتار ویروس گذاشته و اگرچه مشخص شده است که این نوع کرونا قابلیت سرایت بیشتری دارد ولی دلیل این موضوع هنوز شناسایی نشده و به طور دقیق مشخص نیست آیا ابتلا به این سویه با خطر عوارض شدیدتر ناشی از بیماری همراه است یا خیر.
بر اساس یک مطالعه مقدماتی جدید، پژوهشگران دریافتند سویه اومیکرون احتمالاً ماده ژنتیکی مشخصی را از ویروس دیگری که باعث سرماخوردگی در انسان می شود، دریافت کرده است. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران اعتقاد دارند این موضوع سبب شده است تا این نوع جهش یافته کرونا قابلیت سرایت بیشتری بیشتری نسبت به سایر انواع پیشین پیدا کرده ولی در عین حال این اشتراک ژنتیکی با سرماخوردگی سبب شده است تا سویه اومیکرون ، افراد را با شدت و خطر کمتری مبتلا کند.

در همین راستا تیمی از محققان مرکز پژوهشی Nference که یک شرکت مستقر در کمبریج، ماساچوست محسوب می شود به بررسی دقیق ساختار ژنتیکی سویه اومیکرون پرداختند. این تیم مطالعاتی با تجزیه و تحلیل اطلاعات زیست پزشکی ویروس کرونا، جهش های ژنتیکی سویه اومیکرون را توالی یابی کرده و قطعه ای از کد ژنتیکی را پیدا کردند که در ویروس عامل سرماخوردگی نیز وجود دارد.

    پژوهشگران دریافتند سویه اومیکرون احتمالاً ماده ژنتیکی مشخصی را از ویروس دیگری که باعث سرماخوردگی در انسان می شود، دریافت کرده است. پژوهشگران اعتقاد دارند این موضوع سبب شده است تا این نوع جهش یافته کرونا قابلیت سرایت بیشتری بیشتری نسبت به سایر انواع پیشین پیدا کرده ولی در عین حال این اشتراک ژنتیکی با سرماخوردگی سبب شده است تا سویه اومیکرون ، افراد را با شدت و خطر کمتری مبتلا کند.

به گفته پژوهشگران، این جهش خاص به گونه ای است که ویژگی های مشترکی بین ویروس عامل کرونا یعنی  SARS-CoV-2 از یکسو و ویروس عامل سرما خوردگی یعنی  HCoV-229E،  را داشته باشد.

به گفته دانشمندان، تاکنون کد ژنتیکی مشترک با ویروس HCoV-229E در سایر انواع کرونا ویروس شناسایی نشده است. ونکی ساونداراراجان، مهندس بیولوژیکی و از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره یافته فوق اعلام کرد: شباهت شگفت‌انگیز موجود بین سویه اومیکرون و ویروس سرماخوردگی می‌تواند باعث شود که این نوع کرونابه میزبان انسان‌ها عادت کرده و احتمالاً از برخی پاسخ‌های سیستم ایمنی فرار کند.به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است این مطالعه در مرحله پیش چاپ بوده و هنوز توسط سایر کارشناسان مورد بررسی قرار نگرفته است.

منبع: seattletimes و upi

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha