رییس خانه پرستار گیلان با بیان اینکه:«کادر سلامت کشورغم نان دارد، گفت:« پرستاران به دلیل شرایط سخت و ماهیت کار نمی توانند شغل دوم یا سوم داشته باشند و عمدتا کار پرستاران به بیمارستان ها ختم می شود. پرداخت فوق العاده خاص باعث می شود احکام حقوقی پرستاران رشد پیدا کند.»

کادر سلامت کشور غم نان دارد / اخراج پرستاران طرحی بدون سهمیه با فروکش کردن کرونا

سلامت نیوز: رییس خانه پرستار گیلان با بیان اینکه:«کادر سلامت کشورغم نان دارد، گفت:« پرستاران به دلیل شرایط سخت و ماهیت کار نمی توانند شغل دوم یا سوم داشته باشند و عمدتا کار پرستاران به بیمارستان ها ختم می شود. پرداخت فوق العاده خاص باعث می شود احکام حقوقی پرستاران رشد پیدا کند.»

محمد حسین پور رییس خانه پرستار گیلان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« مهمترین مطالبه جامعه پرستاری اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، با اینکه یک سال از دستور مقام معظم رهبری برای اجرایی شدن این قانون می گذرد اما این قانون هنوز اجرا نشده است. قول اجرای این قانون از سوی سازمان نظام پرستاری برای روز پرستار داده شده است ولی متاسفانه تا الان این قانون اجرا نشده است. جامعه پرستاری منتظر است آیا این قانون به طور صحیح در روز پرستار اجرا می شود یا خیر.»


وی درباره معوقات جامعه پرستاری گفت:« جامعه پرستاری در کل کشور معوقات بر زمین مانده دارند در برخی دانشگاه ها معوقات پرستاران حتی به ده ماه تا یک سال می رسد، البته برخی از دانشگاه ها در شرایط کرونا توانستند معوقات را تسویه کنند.»


پرداخت فوق العاده خاص، مطالبه اصلی کادر سلامت کشور
وی گفت:« بحث دیگری که تنها مربوط به جامعه پرستاری نمی شود و مطالبه کل کادر سلامت کشور است بحث فوق العاده خاص است. مدت هاست یکی از که مطالبه های اصلی کادر سلامت کشور و بخشی از جامعه پرستاری این بحث است. در آیین نامه داخلی کارکنان دولت یک بخشی داریم که دولت می تواند پرداختی با عنوان فوق العاده خاص به کارکنانش داشته باشد.»


وی در ادامه گفت:« در آیین نامه داخلی وزارت بهداشت بحث فوق العاده خاص را داریم که نه نیاز به مصوبه مجلس دارد و نه نیاز به قانون جدیدی در این خصوص وجود دارد تنها مسئله این است که باید سازمان برنامه و بودجه موافقت کند که مبلغی به عنوان فوق العاده خاص به کادر سلامت کشور پرداخت شود. کادر سلامت کشور با توجه به فعالیت های سخت و دشوار در 20 ماه دوران کرونا و با توجه به اینکه تمام دستگاه های دولت یا تعطیل بودند یا به صورت دورکاری فعالیت می کردند اما کادر سلامت حتی یک روز هم تعطیل نبوده است و مرخصی نداشته است و تعداد زیادی از آنها در این راه به شهادت رسیده اند این حق را برای خود قائل است که فوق العاده خاص به کادر سلامت پرداخت شود.»


حسین پور خاطرنشان کرد:«یک سال است که بحث فوق العاده خاص مطرح شده است و در دولت قبل دکتر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه موافق پرداخت فوق العاده خاص به کادر سلامت بود و وزیر بهداشت دکتر عین الهی نیز موافق این قضیه است و در اینباره نامه نگاری هایی کرده است اما متاسفانه به دلیل سیاست انقباضی دکتر سید مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه تاکنون با این قضیه موافقت نشده است این در حالی است که کادر سلامت کشور دریافت فوق العاده خاص را حق خود می داند.»


کادر سلامت کشورغم نان دارد
وی با بیان اینکه کادر سلامت کشورغم نان دارد، افزود:« پرستاران به دلیل شرایط سخت و ماهیت کار نمی توانند شغل دوم یا سوم داشته باشند و عمدتا کار پرستاران به بیمارستان ها ختم می شود. پرداخت فوق العاده خاص باعث می شود احکام حقوقی پرستاران رشد پیدا کند.»


وی با اشاره به حقوق های نجومی برخی مدیران وزارت بهداشت گفت:« دولت فکر می کند پرداختی ها به وزارت بهداشت، پرداختی های حقوق بدنه کادر سلامت است در صورتی که چنین نیست. در وزارت بهداشت مدیران و متخصصینی را داریم که کارانه های میلیونی دریافت می کنند. در دوران کرونا بیشتر زحمات بر روی دوش پرستاران شرکتی بود کادری که حقوق ناچیزی دریافت می کنند و اگر خط فقر 11 میلیون تومانی را در نظر بگیرید یک پرستار شرکتی حقوق زیر خط فقر می گیرد.»


اخراج پرستاران طرحی بدون سهمیه با فروکش کردن کرونا
وی با اشاره به اخراج پرستاران طرحی بدون سهمیه با فروکش کردن کرونا در کشور، گفت:« این دسته از پرستاران در دوران کرونا می توانستند پایان طرح اعلام کنند و از بیمارستان بروند ولی آنها اکثرا طرح خود را تمدید کردند و در بیمارستان ها برای ارائه خدمت ماندگار شدند و به مبارزه با کرونا کمک کردند حالا که از وضعیت قرمز کرونا خارج شده ایم و این پرستاران طرحشان تمام شده است برای اکثر این نیروها پایان طرح می زنند و آنها از بیمارستان اخراج می شوند.»
وی افزود:« در بدنه وزارت بهداشت پرستاران طرحی بدون سهمیه را داریم که دو سال طرح می مانند و بعد از طی این مدت برای آنها پایان طرح می خورد و از سیستم درمان خارج می شوند. از وزارت بهداشت درخواست می کنیم پرستاران طرحی دوران کرونا که می توانستند پایان طرح بزنند ولی ماندند و به وزارت بهداشت کمک کردند جذب سیستم شوند و اخراج نشوند.»


با وعده استخدام، پرستاران 89 روزه را به کار گرفتند
وی در ادامه گفت:« از طرف دیگر پرستاران 89 روزه را داریم که اوضاع بدی دارند. زمانی که وزارت بهداشت در اوایل دوران کرونا با کمبود نیرو مواجه شد قراردادی را ابداع کرد به نام 89 روزه به این معنی که نیرو را برای مدت 89 روز استخدام می کنید که باعث می شود این قرارداد موقت محسوب شود و حتی می توانند بیمه این نیروها را پرداخت نکنند. در سرتاسر کشور شاهد قراردادهای 89 روزه که به نوعی برده داری پرستاران است هستیم. وزارت بهداشت، با وعده اینکه بعدها شما را جذب می کنیم با آنها قرارداد 89 روزه بسته است. در اکثر دانشگاه های کشور وقتی وضعیت کرونا از حالت بحرانی خارج شد این پرستاران اخراج شدند این نه منصفانه است نه عادلانه.»


رییس خانه پرستار گیلان افزود:«در دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه گیلان برای جذب پرستاران 89 روزه تلاش کردیم و 200 نفر از نیروهای 89 روزه به نیروهای شرکتی تبدیل شدند اما در دانشگاه های دیگر این اراده برای جذب پرستاران 89 روزه وجود نداشت و متاسفانه پرستاران 89 روزه یا اخراج شدند یا مجددا به صورت 89 روزه ارائه خدمت می کنند.»


سازمان نظام پرستاری تبدیل به سازمان شبه دولتی شده است
وی با انتقاد از عملکرد سازمان نظام پرستاری در رسیدگی به مطالبات پرستاران گفت:« سازمان نظام پرستاری مطالبات پرستاران را تا جایی که در توانشان بود پیگیری کردند ولی انتقادی که به سازمان دارم این است که این سازمان، یک سازمان صنفی است و باید استقلال خود را حفظ کند ولی در دوره جدید سازمان نظام پرستاری تبدیل به یک سازمان شبه دولتی تبدیل شده است و سعی می کند فقط تعامل داشته باشد و از رودرویی با مسوولین اجتناب می کند. یک جاهایی برای بعضی از مطالبات نمی توان به تعامل اتکا کرد باید در جاهایی نقد وجود داشته باشد. حتی مقام معظم رهبری عنوان کرده اند که باید پرچم مطالبه گری را بالا نگه داشت. سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمانی که آرای پرستاران کشور را دارد باید این اراده را در خود داشته باشد که هر لحظه که مسوولی بر خلاف مصلحت پرستاران اقدام می کند به آنان انتقاد کند اما این را در سازمان نظام پرستاری کنونی نمی بینم.»


وی افزود:« دکتر میرزابیگی با توجه به مسوولیت های قبلی که در وزارت بهداشت داشته است صبحتشان فقط تعامل با مسوولان است. در ماه های اخیر اعتراضات پرستاران را داشتیم رییس نظام پرستاری گفت با تجمع تمام پل ها خراب می شود و این نظر ایشان زمانی بود که همکاران ما در کف خیابان بودند و حمایت از سازمان خود می خواستند. پرستاران تامین اجتماعی به دلیل مسائل بازنشستگی و همسان سازی احکامشان که در آن تامین اجتماعی بر خلاف قانون عمل می کند، مدت ها کف خیابان هستند. ماه‌ها است از سازمان درخواست پیگیری موضوع را داریم ولی سازمان همیشه از گروه‌های پرستاری عقب‌تر بوده و دیرتر به صحنه می آید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha