دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 332466

درمان شکستگی دندان بستگی به شدت و موقعیت آن دارد که به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد.

۸ روش برای درمان ترک خوردگی و شکستگی دندان

سلامت نیوز:درمان شکستگی دندان بستگی به شدت و موقعیت آن دارد که به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دندان یکی از مهم ترین، کاربردی‌ترین و حساس‌ترین اعضا بدن است که مراقبت و نگهداری آن اهمیت بسیار زیادی دارد. مراقبت از دندان مانند مراقبت از پوست یا هر عضو دیگر بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با مراقبت صحیح می‌توانید حتی در دوران پیری نیز از غذا خوردن با دندان‌های طبیعی خود لذت ببرید و زیبایی لبخندتان را تا سنین بالاحفظ کنید.


مسلماً ترک خوردگی و شکستگی زیبایی دندان‌ها و لبخند را تحت تأثیر قرار می‌دهد به خصوص اگر جلوی دهان باشد. اما شکستگی دندان علاوه بر زشت کردن لبخند، عوارض و خطراتی برای سلامت دندان و دهان به دنبال دارد، بنابراین حتماً باید به دنبال ترمیم آن باشید. اگر متوجه شدید دندانتان لب پر شدگی، ترک خوردگی و یا شکستگی پیدا کرده نترسید، در بیشتر موارد این وضعیت کاملا قابل درمان است و دندانتان نجات پیدا می‌کند.

۱. اتصال شکستگی دندان: به دلایل مختلفی ممکن است یک دندان دچار شکستگی شود که روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد.یکی از آن‌ها اتصال قسمت شکسته شده است. این روش به ندرت انجام می‌گیرد چراکه احتمال اتصال صد در صدی وجود ندارد. در این روش دندان پزشک تلاش می‌کند که با ابزار‌های موجود قسمت شکسته شده را به دندان متصل کند. این روش با وجود اینکه به ندرت موفقیت آمیز می‌شود، اما روش مقرون به صرفه‌ است.


۲. تغییر شکل: درصورتی که شکستگی دندان بسیار ریز و جزئی باشد، پزشک معالج می‌تواند با ابزار‌هایی که در اختیار دارد، قسمت کوچکی از دندان را برش یا صیقل دهد تا سطع دندان صاف شود.

 


۳. پر کردن: پر کردن دندان یکی از شایع‌ترین روش‌های درمان است که برای شکستگی‌های بزرگ انجام می‌گیرد. زمانی که دندانپزشک تشخیص دهد که دندان بیمار توسط تغییر شکل و اتصال درمان نمی‌شود، با استفاده از مواد مخصوص، قسمت خورده شده را پر می‌کند.

 


۴. استفاده از اشعه ماوراء بنفش: یک نوع مخصوصی از کامپوزیت دندان وجود دارد که می‌توان با استفاده از ابزار‌های مختلف آن را همرنگ دندان کرد. در این روش پس از مرحله انجام کامپوزیک، پزشک دندان را در معرض ماورا بنفش قرار می‌دهد تا دندان مقاوم‌تر شود.
۵. روکش: روکش یکی دیگر از روش‌های موجود برای درمان شکستگی دندان است که اغلب برای دندان‌های جلویی انجام می‌گیرد و سالانه بیماران زیادی از این روش استفاده می‌کنند.


۶. ساخت تاج:  ساخت تاج و قرار دادن آن بر روی دندان معمولا زمانی توصیه می‌شود که قسمت بزرگتری از دندان شکسته شده باشد. تاج را می‌توان در بالای دندان قرار داد تا مینای از دست رفته را بپوشاند.

 


 

۷. درمان ریشه: برخی اوقات یک دندان فاسد ممکن است دندان‌های اطراف خود را نیز فاسد و خراب کند که در این صورت، پزشک معالج تصمیم به درمان ریشه دندان می‌کند و دندان فاسد را از دهان بیمار خارج می‌کند تا مجدد یک نمونه سالم رشد کند.

 


۸. ایمپلنت: ایمپلنت دندان تقریبا گران‌ترین روش برای درمان است و آخرین روشی است که دندانپزشکان از آن استفاده می‌کنند. در صورتی که شکستگی دندان بسیار بزرگ و عمیق باشد و هیچ روشی برای درمان آن وجود نداشته باشد، پزشک ایمپلنت را توصیه می‌کند. در این روش تمام دندان و ریشه آن کشیده می‌شود و یک دندان جدید با استفاده از پیچ و مهره به لثه وصل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha