دویدن بدون شک یکی از ساده ترین راه ها برای بهره مندی از ورزش است زیرا هم ارزان و هم در دسترس است.

۱۰ دقیقه دویدن باعث تقویت عملکرد مغز و بهبود خلق و خو می شود

سلامت نیوز: دویدن بدون شک یکی از ساده ترین راه ها برای بهره مندی از ورزش است زیرا هم ارزان و هم در دسترس است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز، دویدن سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد، ماهیچه ها را تقویت می کند و استحکام استخوان ها را بهبود می بخشد. علاوه بر این فواید جسمی، دویدن با بهبود سلامت روان همراه است.

تیمی از دانشمندان دانشگاه تسوکوبا در ژاپن اخیراً یک مطالعه در مقیاس کوچک را تکمیل کردند که نشان داد تنها ۱۰ دقیقه دویدن با شدت متوسط ​​هم خلق و خو هم پردازش اجرایی را بهبود می بخشد.

تصویربرداری از مغز نشان داد که دویدن باعث افزایش جریان خون موضعی در قسمت‌های مختلف قشر جلوی مغز شد. قشر جلوی مغز نقش مهمی در کنترل خلق و خو و عملکردهای اجرایی دارد.

مغز باید مقادیر زیادی از اطلاعات حسی را پردازش کند تا حرکت دویدن را هماهنگ کند و در عین حال تعادل بدن را حفظ کند. شاید به همین دلیل، تحقیقات نشان داده است که قشر جلوی مغز در حین دویدن فعال می شود.

علاوه بر این، تاثیر مکانیکی دویدن باعث افزایش گردش خون می شود که ممکن است به فعالیت مغز نیز کمک کند.

دانشمندان همچنین حرکت سر به سمت بالا و پایین را که در حین دویدن در حیوانات رخ می دهد، بررسی کرده اند. آنها به این نتیجه رسیده اند که این حرکت ممکن است به تنظیم گیرنده سروتونین در قشر جلوی مغز کمک کند. این به نوبه خود ممکن است در بهبود خلق و خو و کنترل شناختی نقش داشته باشد.

در مطالعه جدید، محققان عملکرد مغز و خلق و خوی اجرایی را پس از یک جلسه ۱۰ دقیقه ای دویدن روی تردمیل بررسی کردند. سپس آنها را با عملکرد مغز و خلق و خو در حالت استراحت مقایسه کردند.

محققان عملکرد اجرایی را با استفاده از وظیفه Stroop ارزیابی کردند که شامل ارائه کلمات رنگی با رنگ های نامتجانس به شرکت کنندگان است. به عنوان مثال، کلمه “قرمز” ممکن است با حروف آبی رنگ ظاهر شود.

در اسرع وقت، شرکت کنندگان باید به جای خواندن خود کلمه، رنگ حروف را نام ببرند.

در حالی که شرکت کنندگان وظیفه Stroop را انجام می دادند، دانشمندان با نظارت بر تغییرات جریان خون با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز نزدیک – یک روش غیرتهاجمی تصویربرداری نوری، فعالیت مغز را ارزیابی کردند.

وقتی ناحیه خاصی از مغز فعال می شود، مقدار خون در آن ناحیه به سرعت تغییر می کند. طیف‌سنجی فروسرخ نزدیک این تغییرات را اندازه ‌گیری می‌کند.

شرکت‌کنندگان همچنین یک پرسشنامه مقیاس خلقی دو بعدی را قبل و بعد از هر دو جلسه دویدن و استراحت برای ارزیابی هرگونه تغییر در خلق و خو تکمیل کردند.

نتایج نشان داد که جلسه دویدن نسبت به جلسه کنترل منجر به افزایش قابل توجهی در خلق و خو شد. به طور خاص، مقیاس خلقی افزایش در لذت و برانگیختگی را نشان داد.

افرادی که در مداخله در حال دویدن بودند نیز تست استروپ را در زمان قابل توجهی سریع‌تر انجام دادند و سیگنال‌های مغزی افزایش یافته را در قشر پیش پیشانی دو طرفه تجربه کردند.

نتایج محققان را شگفت زده کرد، زیرا ۱۰ دقیقه دویدن متوسط ​​نه تنها عملکرد اجرایی را بهبود می بخشد، بلکه خلق و خوی دلپذیر همزمان با فعال سازی دو طرفه جلوی مغز را نیز افزایش می دهد.

بر اساس مطالعات قبلی نشان داده شده است که ورزش با فعال کردن قشر جلوی مغزی پشتی جانبی چپ، که یک مکان مغزی است که در مهار و کنترل خلق و خوی دخیل است، عملکرد اجرایی را افزایش می‌دهد.

برخی شواهد نشان می دهد که ورزش منظم اندازه هیپوکامپ را که بخشی از مغز برای ذخیره حافظه حیاتی است، افزایش می دهد.

ترجمه از شفقنا زندگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha